Deel dit artikel
-

Media Convergentie

Een hoge pief van Microsoft voorspelde dat de pc een centrale mediaserver wordt in uw huishouden. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Zelf heb ik een server staan die ik gebruik om films op DivX formaat, games, of muziek op te bewaren en af te spelen. Maar ik gebruik hem ook voor mijn mails of mijn bankzaken. Eén apparaat vervult al deze functies.

Aanbieders van content en functionaliteit zijn druk bezig met het zoeken naar de juiste business modellen om op deze ontwikkeling in te spelen. Maar, we zijn er nog lang niet. Want waar blijft die andere tak van sport in de entertainmentwereld, de gamesindustrie?

Enkele jaren geleden zag ik voor het eerst dat er in games werd geadverteerd en ik moet zeggen, dat zag er hoopgevend uit. Maar sindsdien hebben de producenten weinig meer gedaan dan het in hoog tempo op de markt brengen van nieuwe hardware en titels. Voor het schaarse aanbod van echt interessante online multiplayer games, verontschuldigt men zich met de (in de optiek van de game boys) te langzame ontwikkeling van breedband. Ook de distributie van games via internet is hierdoor niet interessant. Een game is immers al snel honderden megabytes groot.

Toch zijn er ook in de huidige situatie voldoende mogelijkheden om het succes van games door te trekken naar het internet. Zo was ik laatst bij iemand die online een game zat te spelen en via internet met zijn medespeler kon communiceren door voice-over-IP en hem zo kon vertellen in welk gebouw hij probeerde de terroristen te neutraliseren. De geluidskwaliteit was niet om over naar huis te schrijven, maar het gaf wel extra fun aan het gamen.

Een ander voorbeeld is Nintendo. Dit bedrijf heeft in Japan een Pokemon game uitgebracht waarbij spelers in combinatie met hun mobiele telefoon deze figuurtjes kunnen ruilen. Zolang hetzelfde Nintendo echter nog niet in staat is om aan te geven of de nieuwe Gamecube (die begin 2002 op de markt schijnt te komen) ook e-mail faciliteiten bevat, zie ik het voor de nabije toekomst somber in. Als je er als gameproducent in slaagt om dergelijke features aan te bieden, ontstijg je het niveau van het huidige aanbod en er zijn gegarandeerd voldoende gamers, hardcore of niet, die bereid zijn hier flink voor te betalen.

Naast de langzame ontwikkeling van de infrastructuur is er nog teveel sprake van oogkleppen binnen de industrieën zelf. En dat is jammer. Ja, natuurlijk wordt er bij een nieuwe James Bond film ook een spelletje uitgebracht. Maar de enige link tussen de twee bestaat uit het concept. Waar ik heel sterk in geloof is entertainment concepten die over de verscheidene media vormen heen gaan. Een game (zowel online als lokaal te spelen) met een goeie community site en een televisieprogramma, alles ondersteund door merchandising. Een dergelijk project zou opgezet moeten worden door een team van specialisten, afkomstig uit de verschillende disciplines.

De Harry Potter film (u weet wel, de inmiddels wereldberoemde tovenaar) die eind dit jaar verwacht wordt, zou op dit vlak een goede case kunnen zijn. Er zijn inmiddels miljoenen lezers van deze serie, verdeeld over alle continenten en over alle leeftijdsklassen. Het concept is daarmee inmiddels een sterk merk geworden en dat is een perfecte basis om de film, een game, een site, een spelletjesprogramma en merchandising op te baseren. Ik ben benieuwd of de Dreuzels dat ook gaan doen.

Job Franken is internet adviseur

Deel dit bericht

1 Reactie

Clim de Boer

Heel goed punt dat je hier aanstipt, Job. Persoonlijk lijkt het me een vrij voor de hand liggende ontwikkeling om een product niet tot één bepaald medium te blijven beperken. De vraag blijft alleen waarom niemand het (echt goed) doet. Wellicht dat een breedschalige invoering van breedband internet ook hier voor een wending zal zorgen..?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond