Deel dit artikel
-

MediaMonks beproeft geluk in Engeland

MediaMonks ziet een grote markt in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft daar inmiddels een kantoor geopend. “Ook in Engeland zijn geen grote productiebureaus. De concurrentie die er wel is, is kleiner, die eten we op”, aldus Victor Knaap, managing director van MediaMonks.

Tot voor kort had Knaap niet de ambitie om buiten Nederland een vestiging te openen. Inmiddels is het bedrijf wel klaar voor een stap over de grens. Enkele reclamebureaus, waarvoor MediaMonks al werk doet in Nederland, bleken ook aan de andere kant van het water nog wel wat te hebben liggen.

Knaap gelooft dat zijn bedrijf een goede propositie heeft waarmee het in het Verenigd Koninkrijk de aandacht zal krijgen. "Er zijn daar geen bedrijven die wat wij doen, op onze grootte aanbieden." Hij heeft het over digitale productiewerkzaamheden. "Alle grote spelers willen op de stoel van de reclamebureaus gaan zitten. Ze willen het hele account. En verder zijn er alleen kleine spelers."

Kleine klussen

MediaMonks is gespecialiseerd in digital production. Een divers scala aan werk: social media, video, applicaties of bijvoorbeeld een game. Knaap: "Dat kan direct voor een klant, maar ook voor een reclamebureau. Bij Lost Boys moet je niet aan komen zetten met een klus voor minder dan een ton. Wij nemen gerust meerdere kleine klussen per maand aan."

Hij vervolgt: "Wij zijn op ons best wanneer we voor een grote klant werken die meerdere acties per jaar heeft. De ene keer een bannerset in 14 talen, dan een microsite en vervolgens weer een game. De ordergrootte is misschien kleiner, maar wij kunnen het wel allemaal maken."

Productiewerk

MediaMonk onderscheidt zich volgens Knaap van anderen omdat ze binnen de tijd en het budget opleveren wat ze beloven. Dat het als een reclamepraatje klinkt deert hem niet. "Het is echt zo. Het lijkt onze grootste usp te zijn. Meer dan de helft van onze new business komt voort uit lopende projecten van andere bureaus die fout gaan. Het is in ons vak veel ren- en vliegwerk. Dat doen wij goed." Hij geeft aan dat het gefragmenteerd werk is. "Niemand wil een groot productiebureau zijn, wij zijn de enige. Ook in Engeland lijkt het niet te bestaan. De concurrentie die er wel is, is kleiner, die eten we op."

 

Knaap voorspelt dat ‘daar’ een ‘ontzettende’ markt ligt. "In 2010 verwachten we een miljoen euro omzet extra. Dat staat gelijk aan 15 procent van de omzet die MediaMonks dit jaar verwacht te draaien. Het is een hoop geld, maar realistisch ingeschat. De markt is daar 10 keer groter dan in Nederland. Bovendien gaan we in Engeland Europees werk maken. Die opdrachten zijn groter dan wanneer je het over Nederlandse campagnes hebt."

Fysieke aanwezigheid

Het kantoor in London begint met twee digitale producers en een wisselend productie team. Het bedrijf is al bezig. "Voor welke klanten, dat kan ik niet zeggen. Het zijn diverse grote internationale netwerkbureau’s, maar het is nog vers. We zijn met de eerste projecten bezig. MediaMonks werkt veelal als onderaannemer, de ene keer is dat transparant, dan worden we genoemd als productiepartij, de volgende keer moeten we ons wat meer op de achtergrond houden."

De grotere projecten worden voorlopig gemaakt in Nederland. Toch meent Knaap dat fysieke aanwezigheid in Londen voordeel biedt. "Wij werken vanuit Amsterdam al voor een paar Europese merken zoals TomTom.

Er zitten veel meer van dat soort partijen in Londen. We merken dat ze het persoonlijke aspect belangrijk vinden. En als je serieus wilt zijn moet je daar ook een kantoor hebben." Veel grote merken, zo weet Knaap, voeren hun Europese campagnes uit vanuit London.

Bron foto: thms.nl (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas Helderman

In deze tijd durven – en kunnen – uitbreiden, dat zegt wel iets over de koers die de Monks varen. Gefeliciteerd met deze veelbelovende uitbreiding!

Julie

waanzinnig! Een Nederlands bedrijf om trots op te zijn!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond