Deel dit artikel
-

“Meer conversie met lokale mobiele search”

Lokale mobiele search biedt de adverteerder meer mogelijkheden dan de meeste andere consumentenmedia. “Het is een van de snelst groeiende segmenten waarin een hele hoge conversie gerealiseerd wordt”, aldus Carey Bunks, Group Vice President Mobile van European Directories.

Bunks sprak op de derde Mobile Advertising Summit. Zijn bedrijf, European Directories is eigenaar van verschillende ‘yellow pages’ in 8 Europese landen, waaronder De Telefoongids en Gouden Gids in Nederland.

De spreker pleit voor opname van lokale mobiele search in de marketing mix. Bunks: "Lokale mobiele search groeit in het Verenigd Koninkrijk elk jaar met 300 procent. Als het zo blijft groeien, dan wordt het belangrijk om mobiel in de marketing mix op te nemen om je boodschap bij het publiek te krijgen."

Conversie

"De meeste volwassenen kennen Gouden Gids en De Telefoongids nog van het traditionele, papieren product. Die tijd is nog niet voorbij, zo verzekert Bunks, maar mobiel wordt en is al een belangrijke factor voor de verschillende bedrijvengidsen." Hij vervolgt: "Lokale mobiele search heeft voordelen voor de advertentiemarkt die lang niet altijd worden geleverd door andere consumentenmedia: grote omzet, hoge conversie en het is een van de snelst groeiende segmenten."

Lokale mobiele search kent een aantal sterke punten stelt Bunks. "Consumenten zoeken producten en diensten bij de kleine lokale bedrijven. De vraag vanuit consumenten naar lokale mobiele search groeit sneller dan andere mobiele diensten. En er is sprake van hele hoge conversie."

Bunks strooit met cijfers. Bij lokale mobiele search is er een conversie van meer dan 30 procent, meer dan 60 procent daarvan doet ook daadwerkelijk een aankoop. Bij een ‘gewone’ banner is er een conversie van minder dan 10 procent en daarvan gaat minder dan 2,5 procent over tot een aankoop.

"Mobile advertenties met een lokale intentie, hebben veel meer waarde dan de standaard algemene display advertenties. Dat is een waarde die wij naar onze adverteerders brengen", aldus Bunks.

Kleine bedrijven

Lokale zoekopdrachten richten zich op kleine bedrijven. "Om een Starbucks te vinden, of een bekend tankstation hoef je niet te zoeken, die zijn makkelijk te vinden." Bunks laat zien dat 98 procent van alle Britse bedrijven tussen de 1 en 19 werknemers heeft. "Dat is een hele grote groep."

Op een vraag uit het publiek hoe Bunks zorgt dat Google zijn werk niet overneemt, Gouden Gids is immers altijd een klik verder dan een algemene zoekmachine, heeft hij zijn antwoord al klaar. "We hebben een unieke propositie voor de consument. Wij bieden het meest complete overzicht van bedrijven in de verschillende markten per land. Dat betekent dat we betere content hebben dan Google. Veel van de kleine bedrijven hebben geen site, hoe moet je ze dan vinden", vraagt Bunks. Hij erkent dat de consument zich daar wel bewust van moet zijn. "Dat is een stukje marketing. We zullen aan sem en seo moeten doen. Als de consument zoekt naar bedrijven, dan moeten ze bij ons terecht komen, zodat onze klant van ons krijgt waarvoor ze betalen."

De Telefoongids en Gouden Gids bieden meerdere mobiele advertentiemogelijkheden. Bij de mobiele versie van Gouden Gids kunnen er onder meer banners geplaatst worden op de resultatenpagina die gelinkt zijn aan de zoekopdracht. Er zijn dynamische banners die voor een bepaalde tijd blijven staan wanneer dat relevant is. Of de meer generieke banners op de mobiele hompage die niet direct aan resultaten zijn gekoppeld. Advertenties kunnen bijvoorbeeld ook uitgeserveerd worden op de kaart waarop lokale bedrijven worden getoond.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond