Deel dit artikel
-

“Meer mogelijkheden geldautomaten na invoering euro”

Onderzoeksbureau IDC adviseert in een recent onderzoeksrapport over geldautomaten om deze te voorzien van web-technologie en het aantal functies uit te breiden. Het advies lijkt ietwat achterhaald, want al in september 2000 kondigde Bank of America aan dat het ruim twaalfduizend geldautomaten zou aansluiten op het internet. In diezelfde tijd presenteerde NCR Self Service Solutions Benelux, onderdeel van leverancier van geldautomaten NCR, geldautomaten die geschikt zijn voor internet en allerlei extra functionaliteit hebben. Hoe staat het nu met de uitvoering van de plannen van een jaar geleden?

Het antwoord blijkt eenvoudig. Directeur Tjeerd Rienstra van NCR Benelux zegt dat de automaten inmiddels bij vrijwel alle banken zijn geplaatst. Maar wat hem betreft levert zijn bedrijf alleen de technologie. Wat de banken vervolgens met de machines doen moeten ze zelf besluiten. Hij heeft een simpele verklaring voor het uitblijven van extra functionaliteit voor de consument: "De banken wachten met het invoeren van nieuwe mogelijkheden in verband met de introductie van de euro."

Moederbedrijf NCR heeft inmiddels ook twee andere typen geldautomaten op de markt gebracht. ' drive-up automaten&#39 , geldautomaten waarvoor de klant niet meer de auto uithoeft, en betaalautomaten , onder de naam Xpress Payment Kiosk. NCR.com meldt dat deze apparaten vooral geschikt zijn voor mensen die gewend zijn hun rekeningen contant te betalen: de betaalautomaten accepteren contant geld, creditcards, debitcards en checks.

Rienstra zegt dat er plannen zijn om de drive-up automaten ook in Nederland in te voeren. Daarvoor bestaat volgens hem voldoende belangstelling, maar hij benadrukt dat "de business case wordt bepaald door de klanten", in dit geval dus de afnemers van de apparaten. Rienstra denkt niet dat de betaalautomaten er ook zullen komen. Het betalingssysteem dat in Nederland wordt gehanteerd verschilt daarvoor te veel met die van Amerika. "In Amerika werkt men nog veel meer met cheques en contant geld. Hier wordt een rekening veelal automatisch of per acceptgiro betaald." Rienstra zegt dat er wel interesse is voor apparaten die geschikt zijn voor het storten van geld op de eigen rekening. Dit vereist volgens hem een upgrade van de apparatuur die technisch behoorlijk ingewikkeld is. Wederom in verband met de invoering van de euro wachten de banken met de introductie van dergelijke nieuwe mogelijkheden, aldus Rienstra.

IDC noemt in haar rapport ook een aantal niet-financiële diensten die de geldautomaten zouden kunnen krijgen, zoals de verkoop van postzegels, telefoonkaarten, plaatsbewijzen voor openbaar vervoer, bioscoopkaartjes, hotelreserveringen en stemmen voor verkiezingen. Het bedrijf ziet tevens mogelijkheden in het tonen van gepersonaliseerde reclame op de beeldschermen van de automaten.
IDC waarschuwt er wel voor om de geldautomaten te veel functionaliteit te geven. De killer-app van geldautomaten is al sinds jaar en dag het snel verstrekken van contant geld. Die snelheid kan alleen in stand worden gehouden als het aantal mogelijkheden van de geldautomaten beperkt blijft.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond