Deel dit artikel
-

‘Meer non-digitale reclamebestedingen aan Black Friday’

Adverteerders hebben in Nederland massaal ingehaakt op het koopjesfestijn Black Friday. Mediaregistratiebureau Adfact registreerde naar eigen zeggen circa 10 miljoen euro aan non-digitale reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd.

De mediabestedingen aan activatie/prijs campagnes hebben nog steeds het grootste aandeel binnen de totale zogeheten above-the-line-campagnes, maar het aandeel neemt wel af. Dat komt vooral door een verschuiving van activatiecampagnes naar online media waaronder banners, homepage take-overs en pre-roll advertenties, zegt Adfact. Door deze verschuiving neemt het aandeel aan branding campagnes binnen de non-digital media toe.

About You, de nieuwe online retailer en een concurrent van Zalando, besteedde met 1,8 miljoen euro het meest. Daarna volgden Mediamarkt (1,6 miljoen) en kabelbedrijf Ziggo (0,9 miljoen). Er werd vooral ingezet televisie, radio en dagbladen. About you zette ook Out of Home in.

Vooral retailers hebben geld besteed aan reclames rondom Black Friday, zo blijkt uit de cijfers van Adfact. Maar ook telecombedrijven, auto-importeurs en keukenaanbieders deden volop mee.

Ook al is Black Friday een Amerikaans fenomeen, het wordt ook hier beschouwd als het begin van het seizoen voor de kerstaankopen. Volgens Adfact wordt ook Valentijnsdag steeds vaker aangegrepen voor grote activatiecampagnes.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond