Deel dit artikel
-

“Meer winstgevendheid bij internetbedrijven”

Hoewel het vinden van nieuwe financiering op dat moment voor veel bedrijven nijpend aan het worden is, blijken internetbedrijven in het vierde kwartaal vaker dan verwacht winstgevend te zijn geworden. De uitgaven zijn steeds meer in balans met de inkomsten. Dit concludeert PricewaterhouseCoopers in zijn kwartaalrapportage over 150 Europese 'internetbedrijven'.

In het derde kwartaal was nog 28 procent van de onderzochte bedrijven winstgevend, in het vierde kwartaal van vorig jaar bleek dat gestegen tot 38 procent. Internetproviders zijn het meest winstgevend, de helft van hen behaalt zwarte cijfers. De mate waarin de groei in uitgaven die van de inkomsten oversteeg was gedaald tot één procent, in het voorafgaande kwartaal was dit nog elf procent.

PricewaterhouseCoopers reageert opgetogen op het eigen onderzoek. "We zijn van een beurskrach binnen een jaar weer tot een stabiele situatie gekomen", zegt Kevin Ellis, partner bij PricewaterhouseCoopers tegen de Financial Times .

Dat de zoektocht naar nieuwe financiering onder internetbedrijven zich minder vaak op de beurs afspeelde is ook te zien in het onderzoek. In het vierde kwartaal werd er met het uitgeven van aandelen 196 miljoen euro opgehaald, tegenover 900 miljoen euro in het derde kwartaal.

Hoewel de situatie voor internetbedrijven verbeterd lijkt, aldus PricewaterhouseCoopers, dreigt bij een flink percentage van de onderzochte bedrijven wel op korte termijn een kastekort. Gemiddeld zullen de verliesgevende internetbedrijven binnen achttien maanden zonder geld komen te zitten. Achttien procent van de bedrijven heeft financiering voor de komende twaalf maanden, dat is drie procent meer dan in het derde kwartaal en vijf procent meer dan in het tweede kwartaal.

Het onderzoek richtte zich op de 150 grootste beursgenoteerde internetbedrijven in Europa. De onderzoekers keken naar de investeringen die in een bedrijf werden gedaan, naar de hoeveelheid geld die een bedrijf uitgaf en naar welke business-modellen gehanteerd werden. De burn rate fungeerde als belangrijkste graadmeter voor het succes van een bedrijf. De definitie van 'internetbedrijf' strekt zich verder uit dan de pure dotcoms, het gaat om bedrijven die voornamelijk producten of diensten maken voor internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond