Deel dit artikel
-

Merendeel Nederlanders ziet weinig in online boodschappen

86 procent van de Nederlanders is niet van plan om levensmiddelen online aan te schaffen. Dat zijn er maar een paar procentpunten meer dan afgelopen jaren. Dat blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van Deloitte onder 2386 consumenten.

Het aandeel consumenten dat gebruikmaakt van een online bestelservice van een supermarkt is echter wel gestegen. Van zes naar acht procent dat dit jaar. Albert Heijn neemt daarbij grofweg driekwart van de bestellingen voor zijn rekening.

Consumenten geven aan dat zijn levensmiddelen eerst willen bekijken. Ook de  verzendkosten zijn een overweging om niet online te bestellen.

Thuisbezorgen blijft onder de online bestellers de populairste optie. Zelf afhalen bij een afhaalpunt wint echter terrein. Consumenten waarderen het vooral dat ze boodschappen kunnen ophalen wanneer het hen uitkomst (67 procent).

Deel dit bericht

6 Reacties

Arash Rahmani

In 1998 zag de meerderheid niet de nut van stopcontacten in een vliegtuig.

In 2000 zag de meerderheid niet de nut van online bankieren.

In 2008 zag de meerderheid niet de nut van mobiele aankopen.

Mijn punt is dat concumenten vaak niet weten wat ze willen. Dit soort onderzoeken zijn slechts momentopnames.

Mart

Mee eens Arash

“Latente behoefte”
Latente behoeftes zijn behoeftes waarvan men zich in eerste instantie niet realiseert dat men deze heeft.

Bart

Retailwatching denkt precies andersom 🙂 Mooi als visies verschillen.
http://bit.ly/1KTmq00

Maarten

Een voor de hand liggende uitslag. Er is amper een online boodschappenmarkt. Maar nieuwe spelers zoals Picnic zouden daar weleens snel een einde aan kunnen maken.

Jeroenw

Als je online je vers koopt vertrouw je er dus op dat een of andere jonge Pool op minimum loon in een distributie centrum een paar knappe kroppen sla uitzoekt en wat rundvlees wat niet alleen maar zenen en vet is?

Leuk zo’n latente behoefte maar ik hoef het echt niet.

En wat betreft innovaties waar men het nut niet van in zag…
ring back tones
i-mode
Betamax

Timo Nieuwboer

Het wordt heel rap anders wanneer online boodschappen doen goedkoper is dan naar de supermarkt gaan. Ook merk ik dat het zeer beperkte online assortimentsaanbod een drempel vormt. Bezorgen moet echt op maat en geen kosten met zich meebrengen en anders zie ik zeker heil in de optie van een goed afhaalpunt. Ik zou afhaalpunten absoluut inrichten als drive-in.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond