Deel dit artikel
-

Merloni neemt belang van 25 procent in witgoed marktplaats

De Italiaanse producent van electrische apparatuur Merloni Elettrodomestici heeft een belang van 25 procent genomen in de marktplaats TradePlace.com. Deze marktplaats voor witgoed fungeert als inkoopkanaal voor retailers en is opgezet door de grootste Europese leveranciers van witgoed, waaronder Whirlpool. Sinds de start ongeveer zes maanden geleden hebben zich 3300 klanten aangemeld.

TradePlace ging in november vorig jaar van start. De marktplaats is opgezet door de drie grote leveranciers van witgoed, BSH Bosch und Siemens Hausgerate, Whirlpool Europe en Electrolux Home Products. Elk van hen had een even groot aandeel in de marktplaats, dat is nu veranderd met de komst van Merloni, waarna ieder een kwart in handen heeft. Gezamenlijk investeerden de vier bedrijven tussen de vijf en zes miljoen euro in de marktplaats.

Sinds de start is het aantal landen waarin TradePlace actief is snel uitgebreid. Inmiddels kunnen retailers vanuit twaalf landen inloggen op de marktplaats. Voorheen dienden deze retailers bij ieder bedrijf afzonderlijk hun bestelling plaatsen. De functie van de marktplaats is om dit te concentreren op een centraal punt. Afnemers krijgen er inzicht in de voorraad en worden er op de hoogte gehouden van de bestelstatus.

In de toekomst wordt het ook mogelijk om via de marktplaats een koppeling te leggen tussen de leveranciers en de afnemers, aldus TradePlace. Deze toepassing zal gebruik maken van XML. Het bedrijf zegt zich ook in te zetten voor standaarden rond productinformatie (op basis van CECED), dit om e-commerce binnen witgoed te stimuleren.

Ongeveer een half jaar na de start maken 3300 retailers gebruik van TradePlace.com, aldus het bedrijf. De merken die voor hen beschikbaar worden via de marktplaats zijn ondermeer AEG, Bauknecht, Bosch, Siemens, Zanussi, Whirlpool, Indesit, Ariston en Scholtès.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond