Deel dit artikel
-

“Micropayments en entertainment killer-aps m-commerce”

Micropayments en entertainment kunnen de killer-aps worden bij m-commerce. Dat wordt gesteld in een onderzoek van het Electronic Commerce Platform Nederland. Volgens de studie worden de komende twee jaar cruciaal voor m-commerce.

De studie stelt dat het vooral van belang is de toepassingen te introduceren in de massamarkt. Pas als de b-to-c markt overtuigd kan worden van de toepassingen zal het voor veel meer partijen interessant worden, aldus het onderzoek.

ECP.nl meent dat consumenten vooral belangstelling zullen hebben voor micropayments en entertainment. Het mobiele betalen neemt volgens de onderzoekers het ongemak voor consumenten naar het zoeken van kleingeld uit handen. Als voorbeeld van een m-commerce experiment met micropayments noemt de studie mobile pay van Nedap, waarmee onder meer mobiel kan worden getankt. Een ander voorbeeld is het Haagse bedrijf Park-Line, dat via betaalde 0900-nummers mobiel parkeren aanbiedt.

Op het gebied van entertainment heeft Info.nl samen met BEN en Lotto het mobiele Lucky-Day sms-spel kansspel ontwikkeld. Eerder deze week bleek tijdens de Council Lounge Mobile Marketing van DMSA dat Puzzelsport op dit gebied met Telfort (dat binnenkort O2 heet) en het volgende maand te lanceren mobiele entertainment-bedrijf Overloaded een samenwerking begint.

Naast entertainment en micropayments, onderscheidt de studie nog drie andere toepassingen van m-commerce: informatiediensten, communicatie en bankieren. Op het gebied van communicatie zou het bij elkaar brengen van voice-mail, e-mail, fax en sms naar mening van de onderzoekers wel eens een andere killer-ap kunnen worden.

De studie wijst er op dat er met al bestaande en aan te leggen GPRS- en UMTS-netwerken technisch geen obstakels zijn. Daardoor zijn toepassingen altijd en overal beschikbaar. Tegelijk constateren de onderzoekers dat "na het mislukken van WAP" veel scepsis heerst onder consumenten en bedrijven. "Als er geen succesvolle m-commerce toepassingen komen, zal het vertrouwen van bedrijven en consumenten verder afnemen en het investeringsrisico hoger worden", concludeert het rapport.

Momenteel blijken nog maar weinig organisaties m-commerce in te zetten. Als ze dat wel doen gaat het meestal om experimenten, aldus de studie. De bereidheid om te investeren is vooralsnog gering. Misschien verandert dat, denken de onderzoekers, als er meer toepassingen op de markt komen. De ECP.nl zou als nationaal kennis- en coördinatiecentrum sturing moeten geven aan de informatievoorziening.

Het onderzoek citeert een optimistisch studie van de Cahners in-Stat Group die voorspelt dat het aantal wereldwijde m-commerce gebruikers in 2005 tot 600 miljoen kan zijn gestegen. Zelf noemt ECP.nl als belangrijkste succesfactoren: een goede prijs-prestatie-verhouding van het product, een goede connectiviteit, een hoog volume van gebruikers, goede beveiliging, gebruiksgemak en permanente toegang tot internet.

Deel dit bericht

1 Reacties

Howard

Om het maar bot te zeggen; het is een waanzinning zot idee om te geloven dat de gemiddelde Nederlander met een mobieltje gaat staan hannessen om bijv. te tanken of te parkeren. De Tango-keten heeft het volgens mij goed begrepen, bankpasje in de gleuf, gegevens intikken en tanken. Idem voor de weinige parkeermeters waar je eindelijk met je bankpas kunt betalen.In Belgie is het al jaren en jaren heel gewoon dat zowat ieder pompstation tot in het kleinste gehucht een paal heeft staan met een kastje waar je simpelweg electronisch kunt betalen ala Tango, 24 uur per dag, 7 dagen per week, geopend of gesloten.Ik weet niet of je moet lachen of huilen om het zoveelste geldverspillende zotte idee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond