Deel dit artikel
-

Miljoenenverlies controversiële targeting-aanbieder

De eerdere reputatieschade die Phorm heeft opgelopen, blijft het Britse bedrijf achtervolgen. Phorm, dat persoonsgerichte online reclame verzorgt voor internetaanbieders, schreef een verlies van 15 miljoen dollar in de eerste helft van dit jaar.

De inkomsten van het bedrijf blijven nagenoeg afwezig. Alleen met de plaatsing van nieuwe aandelen wist Phorm het afgelopen jaar 30,1 miljoen dollar op te halen.

Ondanks het miljoenenverlies, blijft Phorm positief over de toekomst. De aandacht lijkt nu vooral gericht op Zuid-Korea. In dat land heeft het bedrijf volgens eigen zeggen bijna een deal rond met een van de grootste internetaanbieders, KT.

Phorm verzamelt data over het surfgedrag van internetgebruikers. Het bedrijf kreeg in eigen land te maken met felle kritiek op het gebied van privacy. Het omstreden online advertentiesysteem maakt gebruik van behavioral targeting.

Eerder testte de Britse internetprovider BT het systeem. Bij de evaluatie hiervan ontstond flink wat ophef omdat toen bleek dat Phorm de surfgewoonten van internetters ongevraagd opsloeg en vervolgens met de verkregen data persoonsgerichte advertenties uitserveerde. BT en andere potentiële klanten van Phorm, bliezen later de deal af.

De vraag rees of Phorm zich wel hield aan de EU-regelgeving op het gebied van datawetgeving. Bij een test met BT werd er gewerkt op basis van opt-out. Dat is na alle kritiek veranderd in opt-in.

Behavioral targeting en privacy willen in de beeldvorming nog wel eens op gespannen voet staan met elkaar. In Nederland kreeg Wunderloop, als tweede bedrijf in Europa, de Europrise, een zwaar privacystempel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond