Deel dit artikel
-

Wunderloop krijgt beloning voor volgen privacyregels

Wunderloop heeft, na een lange tijd waarin alle procedures tegen het licht werden gehouden, een zwaar privacystempel opgeplakt gekregen. Handig, want behavioral targetting en privacy willen in de beeldvorming nog wel eens op gespannen voet staan met elkaar.

Hiermee is Wunderloop het tweede bedrijf in Europa dat de Europrise mag ontvangen.

Het Europrise-project is een consortium van negen partners uit acht Europese landen. „Er gaat dan ook een behoorlijke tijd overheen voor je het Europrise-zegel krijgt. Je houdt de procedures tegen het licht aan de hand van de geldende privacywetgeving uit elk van die landen", aldus Bas Seelen, Managing Director Wunderloop Benelux.

Steun van de EU

De Europrise wordt gesubsidieerd en gesteund door de Europese Commissie. Het is de eerste pan-Europese gestandaardiseerde certificering van IT-producten en IT-diensten gebaseerd op de Europese privacy wetten. Seelen: „Het is belangrijk dat dit op pan-Europees niveau is en gesteund wordt vanuit de overheid. Je moet niet alles op één hoop gooien wat betreft targetting."

Het omstreden online advertentiesysteem Phorm, dat gebruik maakt van behavioral targetting, kwam onlangs nog in opspraak. Eerder testte de Britse internetprovider BT het systeem. Bij de evaluatie hiervan ontstond flink wat ophef omdat toen bleek dat Phorm de surfgewoonten van internetters ongevraagd opsloeg en vervolgens met de verkregen data persoonsgerichte advertenties uitserveerde. De Europese Unie vroeg om opheldering over de werkwijze van Phorm.

Beeldvorming

Wunderloop denkt met de huidige beeldvorming rondom behavioral targetting voordeel te halen uit het privacysegel. „Er wordt zoveel over één kam geschoren en er zijn zoveel verschillende technieken op het gebied van targeting. Dit seal laat zien dat het klopt", zegt Seelen.

Bij het verzamelen van het surfgedrag van internetters gebruikt Wunderloop geen gegevens waarmee met het profiel de gebruiker geïdentificeerd kan worden. Wel wordt er een algemeen beeld van de gebruiker geschetst. Wunderloop exploiteert een technologie die op basis van cookies profielen aanlegt van de bezoekers van aangesloten sites. De klanten van Wunderloop kunnen hiermee persoonsgerichte advertenties aan hun relevante doelgroepen voorleggen. Internetters krijgen de mogelijkheid om zich hiervoor uit te schrijven met een opt-out.

Datawetgeving

Seelen: „Wat betreft de EU-regelgeving op het gebied van datawetgeving zitten wij ruim aan de goede kant van wat wel of niet is toegestaan. In Duitsland  bijvoorbeeld geldt de strengste wetgeving op het gebied van privacy. Daar voldoen we aan. Je kijkt natuurlijk ook wat de consument als minder prettig ervaart. Onze klanten moeten het tenslotte ook aan de eindgebruiker uit kunnen leggen. Zij kunnen nu de seal overnemen op hun site om hun gebruikers te informeren."

Marktplaats maakt gebruik van behavioural targeting om adverteerders en bezoekers bij elkaar te brengen. Hiervoor werken ze samen met Wunderloop die de techniek verzorgt. Andere Nederlandse bedrijven die Wunderloop tot zijn klantenkring mag rekenen zijn onder meer Ilse media, Webads en Funda.

De internationale metazoekmachine Ixquick uit Haarlem ontving in juli als eerste bedrijf de Europrise.

Bron foto: dan taylor (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond