Deel dit artikel
-

Mismanagement in Telecomland?

Het valt tegenwoordig niet mee om leiding te geven aan een telco. Vroeger, dat wil zeggen in de jaren '80, was het nog eenvoudig: consumenten hadden een telefoonaansluiting en TV via de kabel. De functie van een telefoontoestel was sinds de uitvinding door Alexander Graham Bell in de 19e eeuw functioneel niet wezenlijk veranderd. De komst van ISDN betekende een omslag: voor het eerst zou men reguliere telefoonlijnen kunnen gebruiken voor dataverkeer. Voor die tijd moesten bedrijven gebruik maken van speciale dure huurlijnen.
Met een vooruitziende blik werden destijds alle KPN-telefooncentrales gedigitaliseerd. Daardoor was men aan de telecomkant gereed voor de eerste digitale vorm van telefonie: ISDN. De gemiddelde consument was daar echter nog niet aan toe. Want toen KPN Telecom met veel moeite de eerste 25.000 ISDN-aansluitingen had gerealiseerd en men met de grootschalige uitrol kon beginnen bleek de introductie van ISDN veel langzamer te verlopen dan gepland.

Daar heeft men kostbare terugverdientijd mee verloren. En dat is funest in een tijd waarin de life cycle van telecomproducten steeds maar korter wordt. Ik kan mij nog goed herinneren dat AT&T een bericht de wereld in stuurde dat men een modem had ontwikkeld waarmee een bitrate van maar liefst 1 Mbit/s via gewone telefoonlijnen gerealiseerd kon worden. Dat gebeurde op een moment dat de ISDN-investeringen nog lang niet terugverdiend waren door de telecom-industrie en dus werd het volk dom gehouden: "Neemt u vooral een ISDN-aansluiting dan kunt u tegelijkertijd bellen en Internetten".

Voedingsbodem voor mismanagement

In een monopolie-omgeving zoals vroeger met KPN Telecom of een oligopolie-omgeving zoals de Nederlandse Telecom-industrie zich later mocht noemen, werden strategische fouten niet zo hard afgestraft. De klant moest de (nieuwe) diensten toch wel afnemen. Aangezien het daarbij gehanteerde tarief niet zo belangrijk was, konden telco's zich wel een inschattingsfoutje veroorloven. Wie herinnert zich niet de voorloper van de huidige mobiele telefoon: de Kermit. Met deze Kermit-telefoons die zich qua imago al snel ontwikkelde tot een 'Poormans Mobile Phone' kon men in de buurt van een zendmast wel bellen maar was niet bereikbaar!? Dit soort nieuwe technologie wordt steeds in de markt getest over de rug van de early adaptors.

De tijden zijn echter veranderd. De telecom-industrie heeft inmiddels te maken met een sterk concurrerende markt en dat is voor alle partijen even wennen. Nu blijkt dat de telco's in de ratrace om het marktleiderschap de afgelopen jaren erg royaal zijn omgesprongen met hun financiële reserves. Links en rechts werden in hoog tempo bedrijven en telecomnetwerken opgekocht. Dat was gerechtvaardigd zo zei men, omdat men vooral betaalde voor de aangekochte klantprofielen. Die zouden te zijner tijd hun geld wel opleveren. Wat men daarbij over het hoofd heeft gezien, is dat de relatieve schaarste op het gebied van communicatiekanalen snel aan het verdwijnen was. Kabelbedrijven zoals UPC hebben dat al aan den lijve ondervonden. Internet via de TV-kabel heeft concurrentie gekregen van internet via ADSL-lijnen. Door deze concurrerende ontwikkelingen is de waarde per klantprofiel en daarmee het UPC-aandeel heel erg snel afgenomen. Een zelfde soort ontwikkeling is nu reeds ingezet voor de mobiele telefonie. Naast GSM kan men inmiddels beschikken over GPRS dat binnenkort alweer vervangen zal worden door UMTS. Bovendien komen eindelijk de lang aangekondigde narrow-casting systemen beschikbaar die geen gebruik maken van satellieten maar van de veel goedkopere landzenders: Direct Video Broadcasting en Direct Audio Broadcasting. Ook hier zal de afname aan schaarste eindigen in een ongekende concurrentieslag. Denk alleen maar eens aan de verwachte opkomst van de breedband Wireless Local Loop. Deze WLL's zullen door gebruikers en bedrijven als micro-cellen aan elkaar gekoppeld worden waardoor een extra telecomnetwerk ontstaat. Daarmee zullen de bestaande draadloze telecomnetwerken verder devalueren.

SMS-berichten zijn schandalig duur

Eén van de strategische fouten die Telco's de afgelopen jaren hebben gemaakt is dat zij destijds geen interconnectietarieven voor SMS-berichten hebben afgesproken. Alleen de telecomoperator die een bericht aanneemt van één van haar gebruikers om te verzenden verdient aan dit bericht. Een andere telecomoperator die ditzelfde bericht vervolgens moet distribueren naar één van haar eigen gebruikers verdient hier niets aan. Het businessmodel dat hieraan ten grondslag ligt is dat de telco's hadden verwacht dat de onderling uitgewisselde SMS-berichten ongeveer in balans zouden zijn met elkaar. Zij vergaten echter om het Internet te betrekken bij hun businessmodel. Een beetje dom. Al spoedig kon men via websites zoals www.hotsms.com gratis SMS-berichten versturen. Dat ging de telco's geld kosten. Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld van een inschattingfout die men achteraf probeert te herstellen. Zo heeft Dutchtone ervoor gekozen om het botweg onmogelijk te maken voor haar abonnees om nog langer SMS-berichten te ontvangen die zijn verzonden vanaf een website. Een bijzonder kinderachtige maatregel, aangezien men hiermee een eigen strategische fout probeert glad te strijken. Het feit dat men geen geld verdient aan het distribueren van SMS-berichten die van derden afkomstig zijn, had men moeten afvangen door van het begin af aan interconnectietarieven te hanteren. Die kosten had men best voor eigen rekening kunnen nemen omdat consumenten momenteel schandalig veel betalen voor het verzenden van een SMS-bericht. Berichten die per bulk-SMS verzonden worden kosten slechts enkele centen per stuk. Dat SMS bij grotere aantallen voordeliger wordt is logisch. Het prijsverschil ten opzichte van enkele SMS-berichten, zoals die verzonden worden door consumenten, is echter wel heel groot. Bij een SMS-bericht praten wij over 128 karakters die verzonden worden. Het is onredelijk om hier ruim een gulden voor te vragen. Telco's begrijpen hun eigen businessmodel blijkbaar niet meer: SMS-berichten lokken telefoongesprekken uit. Daar kan men op verdienen.

Maak SMS gratis voor consumenten

Mijn advies aan de telecom-bestuurders: maak het gebruik van SMS door consumenten gratis en uw winst zal exponentieel stijgen. Bovendien wordt daarmee het pad geëffend voor de MMS, de multi mediale opvolger van SMS. Vergeet niet om goede interconnectie-afspraken te maken, zowel met telco's als andere partijen die zich bijvoorbeeld bezig houden met SMS via webpagina's. Voor bulk-SMS moet gelden: de verspreider betaalt.

Deel dit bericht

29 Reacties

Ad de Rol

"Trendwatcher, internationaal spreker en adviseur op het gebied van Nieuwe Economie in het algemeen en e-commerce in het bijzonder Drs. Ing. Richard Lamb."Tsja…. En dan een boek schrijven dat "Succesvol Elektronisch Zakendoen" heet. Als dhr. Lamb nu echt zo goed weet hoe het moet, waarom is-ie dan niet zelf een geniaal concept op het internet begonnen? En dan de site http://www.e-commerce.nl … Waarschijnlijk in elkaar geflanst door een handig neefje.. (Of zou Richard zelf aan het HTML-en zijn gelagen?) "Practice what you preach!"

Kees van Dorp

Het onderuit halen van de telecom branche is op dit moment wel een heel makkelijke zet. Nu de aandelen hun dieptepunt hebben bereikt, blijken er altijd mensen te zijn die na willen trappen. Inmiddels heeft iedereen wel gezien en gelezen dat het slecht gaat met de ict. In plaats van hierop af te geven zou het een nuttiger zijn eens over oplossing te praten. Maar ja, het is tegenwoordig een trend om alles wat met ict af te zeiken, en daar doet deze trend-watcher dan ook vrolijk aan mee…

Eric Heersink

Wordt eens wakker! Respect heb ik voor schrijver en trendwatcher Richard Lamb. Hij vervalt echter nu in oude fouten. SMS berichten waar Dutchtone geen vergoeding voor krijgt moet men maar gewoon gratis gaan verspreiden. Ja, want wellicht zit er in de verre toekomst een succesje in voor andere soorten berichtenverkeer! Denk dat meneer Lamb tijdens het schrijven dezes weer even met de ruimtecapsule enkele jaren terug in de tijd is geschoten. Toen kon men nog met niet onderbouwde business-plannen aankomen, die kruiwagens met geld het raam uitkieperden. Dit met als doel gebruikers voor een dienst waar je in de verre toekomst wellicht veel geld mee kon gaan verdienen. Pets.comWellicht is het een idee meneer Lamb om hondenvoer in grootverpakkingen te verkopen en te bezorgen en die brengen we aan de man voor onze kostprijs minus 25 procent. We noemen het bedrijfje pets.com (domeinnaam is weer beschikbaaar). Het geeft niet dat we per dag er een hondenvoerfabriek erop toeleggen, want uiteindelijk zijn we marktleider en is iedereen weggevaagd en kunnen we geld gaan verdienen. Waarom mag een telecombedrijf, door voortschreidend inzicht 'oude fouten' (zeker veelal gemaakt tijdens mismanagement van enkele jaren geleden) niet herstellen.Kort gezegd er moet bij Dutchtone gewoon brood op de plank komen. De Productmanager SMS aldaar is verantwoordelijk voor de winst op deze service. Hij of zij ziet dat er bakken met geld uitgaan naar iets wat in het verleden nog niet te overzien was. Dat moet even hersteld worden, waarvoor hulde.

Alemke Tebbens

Schokkend vind ik het om nogmaals bevestigd te zien dat je als consument inderdaad producten opgedrongen krijgt waarvan de producent eigenlijk al weet dat ze achterhaald zijn.Na video, minidisc ISDN etc. weet ik niet meer wanneer het 'veilig'is het nieuwste van het nieuwste aan te schaffen en de kans klein is op een nieuwe 'standaard'die al klaarstaat voor grootschalige promotie. Wat betreft het betaalde telecom gebeuren. Gratis betekent nooit je hoofddienst gratis weggeven. Dus zeker niet je 'hondevoer'weggeven maar wel lokkertjes! Bij Wehkamp krijg je ook een messenset oid bij bestelling van andere artikelen. Ik betwijfel of sms een hoofddienst moet zijn…Wat mij betreft mag het gratis. Net als lokale telefoongesprekken overigens! Dit werkt in andere landen ook goed. Megablunders uit het verleden (verkeerde interpretatie van het model 'gratis weggeven') kan je nu niet ineens wegpoetsen door achtelijk veel te laten betalen voor sms.

Wim Hollebrandse

De bottom line van dhr. Lamb zijn betoog is om SMS gratis aan te bieden en dan volgt de omzet vanzelf. Hier in de UK doen BTCellnet, Vodafone en Orange het andersom, zij verdienen bakken met geld aan jongeren die SMS'jes versturen – ook al hebben diezelfde jongeren zo'n 600 off-peak belminuten per maand gratis. Leg dat maar eens uit. De meeste jongeren 'texten' nou eenmaal liever dan dat ze bellen. Als de SMS-berichten gratis zouden worden, wordt dit 'texten' nog veel intensiever! Off the record – ik moet overigens Ad gelijk geven in zijn constatering dat een site van een trendwatcher, internationaal spreker en adviseur op het gebied van de nieuwe economie er veel beter uit moet zien. Zoals het er nu staat doet het echt pijn aan je ogen.

Maarten van Leeuwen

Met toenemende verbazing heb ik het stuk van de heer Lamb gelezen. Dit is niet een onderbouwd betoog dat de lezer hier zou verwachten. In het gehele stuk wordt vrijwel niets nieuws, vernieuwend, origineels of opzienbarends toegevoegd aan wat al geschreven is. De voorbeelden van fouten uit het verleden, het signaleren van het feit dat grote organisaties als KPN die gewend waren aan hun monopolie niet goed weten om te gaan met concurrentie, het zijn allemaal open deuren en niet bijster originele observaties. Van een trendwatcher mag verwacht worden dat we een visie krijgen op de toekomst, het liefst onderbouwd en aannemelijk gemaakt met argumenten. Bovendien zit dit stuk m.i. boordevol redeneerfouten. Als voorbeeld de volgende :"Internet via de TV-kabel heeft concurrentie gekregen van internet via ADSL-lijnen. Door deze concurrerende ontwikkelingen is de waarde per klantprofiel en daarmee het UPC-aandeel heel erg snel afgenomen."Dit is wel erg kort door de bocht. Er is veel voor te zeggen dat de waardering van klantprofielen voor een groot deel bepaald wordt door de inhoud en betrouwbaarheid van de gegevens, niet door de bron, kabel of ADSL. Het schaarste-argument speelt wel een rol, maar die is veel bescheidener dan hier wordt gesuggereerd. Nog een voorbeeld :"Bij een SMS-bericht praten wij over 128 karakters die verzonden worden. Het is onredelijk om hier ruim een gulden voor te vragen."Of de prijs voor een dienst onredelijk is maakt de markt wel uit. Deze mening van de heer Lamb wordt niet onderbouwd. Redelijkheid is zelden een feit, meestal een mening. Hier gaat het niet om redelijkheid, maar om de vraag of de doelgroep bereid is dit bedrag te betalen. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Richard Lamb heeft een pagina nodig om tot een advies aan telecombestuurders te komen:"Mijn advies aan de telecom-bestuurders: maak het gebruik van SMS door consumenten gratis en uw winst zal exponentieel stijgen."Hier geldt weer: uit de lucht gegrepen en niet onderbouwd. Weet de heer Lamb wel hoe opzienbarend een EXPONENTIELE STIJGING van de winst zou zijn ? Ga maar eens graankorrels op een schaakbord leggen. Mijn advies aan telecombestuurders: Leg het advies van de heer Lamb naast u neer, en streef eerst maar eens naar een toename van de winst met 12%. Dat lijkt me een stuk reeeler, en al ambitieus genoeg.

Roderick van Helsdingen

Telco's hebben (net als veel andere ICT-gerelateerde bedrijven) ogenschijnlijk weinig respect voor hun eigen klanten. Slechte produkten, slechte ondersteuning, slecht verzorgde billing, etc. Hand in eigen boezem, dus: als die klantprofielen al minder waard zijn geworden door het opkomen van alternatieven voor hun dienstverlening (externe factor, dus makkelijk excuus), doet bovenstaande ook nog een flinke duit in het zakje.De klant, ondertussen, is (zeker op dit moment) allang niet meer op zoek naar een duurzame relatie met een dienstverlener. In zo'n sterk dynamische, complexe, veranderende en groeiende markt als deze kun je het idee van klantentrouw voorlopig in de ijskast zetten. Pas als gebleken is welke diensten en platforms overeind zullen blijven staan en de ICT-zee enigzins tot rust komt, kunnen weer duurzamere relaties worden opgebouwd. SMS is inderdaad te duur, gezien de kostprijs. Het gratis model werkt echter niet meer, zeker niet in dit geval: SMS is nl. niet langer een onverwacht succesvol bijprodukt, maar een volwaardige dienst in ontwikkeling. Denk aan de SMS toetsenbordjes, SMS chatting, deelname aan spelletjes via SMS, T9 taalondersteuning, zich steeds verder opdringende marketingsinitiatieven via SMS, etc. En, zoals eerder in dit forum gezegd, ga je solide diensten niet gratis uitdelen.Ik stel voor SMS tegen (iets meer dan de) kostprijs aan te bieden: het bedruipt zichzelf (en houdt zichzelf daarmee in stand) en triggert of ondersteunt het gebruik van andere, grootschaliger diensten, waar uiteindelijk een solide business-case mee kan worden gemaakt. (SMS is m.i. als dienst namelijk te mager om bijvoorbeeld KPN weer uit de ellende te kunnen trekken.) Ik deel de mening dat het niet afsluiten van interconnectie overeenkomsten een blunder was en is. In de pleistertje-plak strategie van het uitsluiten van internet-SMSjes zit iets kroms: SMS wordt al zo'n beetje tot het maximum uitgemolken. Om over de rug van de toch al teveel betalende consument de eigen blunders 'glad te strijken', is als je er over nadenkt op zijn zachtst gezegd naief. De redenering dat SMS berichten telefoonverkeer uitlokken, onderschrijf ik echter ten dele: bulk-SMS berichten, zoals die bijvoorbeeld door Emerce worden verstuurd, wekken bij mij niet de drang op om de inhoud ervan rond te bellen. Een SMS waarmee iemand bijvoorbeeld een gemaakte afspraak verandert, daarentegen wel. NB. DVB en DAB staan voor DIGITAL Video/Audio Broadcasting. Of in dit specifieke geval nog accurater: DVB-T(errestrial) en T(errestrial)-DAB: digitale omroep via de ether; in tegenstelling tot DVB-S(atelliet) en DVB-C(able).Opmerking in het verband van het artikel: het gaat hier om omroep (in beginsel eenrichtingsverkeer). In het geval van DVBT en TDAB betekent dit vooralsnog dat sprake is van de noodzaak van een tweede platform voor het bewerkstelligen van een retourkanaal (bijv. GMS/UMTS) bij het verkrijgen van interactiviteit.

Donders

Dat Richard Lamb geen groot licht is, kan iedereen vaststellen die zijn website bezoekt. Daar solliciteerde Richard tot voor kort openlijk naar een bestuursposities, alleen 'bij het grootbedrijf' uiteraard. Bestaan er pilletjes tegen zulke grootheidswaanzin?

erik weertsman

Jongens kunnen we ons even beperken tot de stelling ipv er door persoonlijke wrok, jalouzie en geneuzel een goekope chatsite van te maken. (past niet in mijn idee van emerce, je afreageren over de persoon die de opinie schrijft moet je bij die persoon prive doen niet hier)Wat betreft de betaalde sms ben ik van mening dat de gewone sms'jes gratis ontvangen moeten kunnen blijven worden. Anders is het met speciale sms (weerbericht enzo)Voor het verzenden (niet vanaf sites) werd altijd al geld gevraagd toch?

Donders

Persoonlijke wrok of jaloezie kan inderdaad beter elders uitgeleefd worden. Maar op Emerce mogen best vraagtekens geplaatst worden bij de werkwijze van internet-goeroes, en zeker van goeroes die meesnoepen uit het Syntens-subsidiepotje van 65 miljoen per jaar. Lamb creëert zijn eigen hype door een opinie op deze site te plaatsen om vervolgens op zijn eigen site te melden dat zijn SMS-mening door Emerce gepubliceerd is. Zo wordt zijn referentielijstje langer en zijn marktwaarde hoger. Over de inhoudelijke bijdrage van Lamb aan de kennisvorming over elektronisch zakendoen blijf ik bij mijn oordeel dat hij geen groot licht is. Van Mismanagement in Telecomland heb ik echter geen verstand.

erik weertsman

Als je dan graag vraagtekens zet bij iemand (waar deze rubriek echt niet de plek voor is) durf dan in ieder geval je eigen naam eronder te zetten. Vechter voor een betere wereld meneer donders.

erik weertsman

Misschien is het een leuke uitdaging voor de heer/mevrouw Donders het volgende opiniestuk te schrijven over mismanagement in subsidie/advies land en over de grootheidswaanzin van de Internetgoeroes….? Ik wacht met spanning

Ad de Rol

Dat de telco's momenteel nog hoge tarieven per SMS rekenen vind ik geen slechte keuze. Consumenten zijn blijkbaar bereid om dit te betalen en waarom zou je er als telecombedrijf dan niet zoveel mogelijk uithalen? Op de lange termijn zal het niet meer mogelijk zijn om de huidige SMS-tarieven te blijven hanteren. Alternatieven voor SMS zullen een grote keldering in de SMS-tarieven teweeg brengen. Het is op dat moment weer gewoon de slag om de abonnees, dus niet meer achteroverleunend grote bakken geld binnenhalen voor berichtjes van maximaal 160 karakters. De suggestie van Richard om SMS volledig gratis te maken vind ik absurd en getuigt niet bepaald van een visionaire blik. Ik ben dan ook benieuwd hoeveel tijd hij aan dit onsamenhangende artikel heeft besteed.

Dirk Scholing

Uiteraard zijn er altijd mensen die denken het beter te weten, maar helaas slaat het vaak weer als een tang op een wc eend. Veranderingen in de telecomsector en andere ICT takken zijn heftig en hypegevoelig. Vorig jaar stonden de aandelen koersen in de hemel en nu staan de meeste niet hoger dan een stoeptegel. Een GSM toestel dat je vorig jaar hebt gekocht is nu al weer verouderd of uit de tijd. Services schieten als paddo's uit de grond en verdwijnen ook weer met dezelfde snelheid. Wat de heer Lamb predikt is vrij lomp. Gratis SMS is natuurlijk te begrijpen, maar er zal toch ergens geld aan moeten worden verdiend. De opbrengst is veelal afkomstig van of de consument/gebruiker of een dienstaanbieder/adverteerder. Intussen gaan de ontwikkelingen gezellig door. MP3 is over een jaar op ieder toestel ingebakken, 256 Mb en een camera erop? Geen probleem. Het is gewoon groei of doei. Maar gratis? Nee, meneer Lamb. Gratis bestaat niet in Telecomland. Vergeet u zelf morgen niet gratis bloemkolen te halen bij de groenteboer en nog 4 gratis biefstukken bij de slager?

Sonja

[quote]Of de prijs voor een dienst onredelijk is maakt de markt wel uit. Deze mening van de heer Lamb wordt niet onderbouwd. [/quote]De markt word door prijsafspraken kunstmatig hooggehouden dus ontwaak uit uw sprookje, meneer van Leeuwen. Even terugkomend op Dutchtone's geniale plan om sms via het internet af te schaffen als u een beetje in de jongerenboards rondkijkt zult u zien dat dit absoluut niet in dank word afgenomen met als gevolg een daling van het aantal abonees weliswaar pre-paid, maar toch,deze doelgroep sms ook veel.

bram veerlo

Mee eens Sonja. Of ik het eens ben met Lamb die (volgens mij, want heel duidelijk maakt hij dat niet) alle sms gratis wil weet ik nog niet zo, maar sms ontvangen vanaf een website moet in ieder geval (gratis) mogelijk blijven. En dat die bedrijven dan aan de sms afleveren niks verdienen moeten ze uitvechten met de website eigenaren die het gratis versturen mogelijk maken en niet met mij als consument! Gezien de berichtgeving van vandaag over vertrek topman KPN moet ik Lamb wel gelijk geven dat het management van hoge geleerde heren er een behoorlijke zooi van heeft gemaakt en er zelf met de geleerde koppen dus niet zo makkelijk meer uitkomt.Hopelijk worden wij als consument daar straks door paniekmanagement niet geheel de dupe van.

erika peters

Meneer Scholing heeft het nog weer niet begrepen. natuurlijk krijg je geen bloemkool of biefstuk.maar als je kinderen hebt wil je best eens naar de slager of groenteman gaan ipv supermarkt omdat daar je dochtertje /zoontje zo leuk een stuk worst of een banaan krijgt. Voor mij wil dit in ieder geval vaak wel als argument meetellen in de beslissing toch even bij 'mijn'slager binnen te stappen als ik toch vlees moet kopen… En DAT is dus het idee en de bedoeling van het 'gratis'business model!

hansje de boer

Beste Sonja, Je hebt natuurlijk helemaal gelijk wat betreft de prijsafspraken over SMS-tarieven. En in tegenstelling tot de heer Lamb onderbouw je je bewering met een verwijzing naar de mening van de doelgroep die zo graag SMSt (de jongerenboards). Maar is dit niet precies wat de heer van Leeuwen bedoelt? Een markt bestaat immers uit twee kanten, de aanbieders en de afnemers. Wie prijzen kunstmatig hoog houdt in een markt waar de afnemer geen redelijk alternatief heeft (bijvoorbeeld de brandstofmarkt) kan dat aardig ongestraft doen. Maar voor SMS bestaan alternatieven (bellen, email, etc). Bovendien zijn juist de jongeren degenen voor wie SMS een fun-artikel is. Ze kunnen ook heel goed zonder. Zo lang er alternatieven zijn, zullen de afnemers in deze markt op zeker moment overwegen daar gebruik van te maken, als de prijs voor SMS te hoog wordt. Hopelijk komt het zo ver dat door de te hoge prijs nog meer en betere alternatieven ontwikkeld worden. Toen de zilverprijs in de jaren 80 kunstmatig hoog werd gehouden werd het voor de fotoindustrie opeens aantrekkelijk om zilver terug te winnen uit afvalprodukten, een procede dat voorheen niet rendabel was.

Anton van Leest

Ik heb inhoudelijk moeite met het betoog van Lamb. Zowel feiten als redenaties mogen krachtiger zijn voor iemand die zich trendwatcher, internationaal spreker en adviseur noemt op het gebied van de Nieuwe Economie. Met name omdat ik me niet aan de indruk kan ontrekken dat Lamb vooral wil laten zien wat hij weet; en dat doet hij niet eens altijd correct. De meeste moeite heb ik wel met zijn stelling "Dat de telecom-industrie in het slop zit komt ook door mismanagement. Niet voor niets is het verloop van bestuurders zo hoog…" Die laatste conclusie komt dus nergens tot uiting komt in zijn verhaal. Oke, tot daar aan toe … Ten aanzien van DVB en DAB … lees eens de Bruin en Smits (Digital Video Broadcasting). Ten aanzien van WLL. WLL voorziet niet in een "extra telecomnetwerk". Nee … het verbindt telecom-infrastructuur draadloos met elkaar (ISDN, telefooncentrales, etc) over een bepaalde afstand (afh. frequentieband). Gebruikers merken nl niets van een WLL; ze kunnen tenslotte niet mobiel zijn binnen een WLL-cel. De andere zaken zijn reeds genoemd, dus ik hou mijn mond maar hierover … Dergelijke fouten mogen mijn inziens niet voorkomen. Lamb wekt de suggestie dat ten tijde van de introductie van ISDN initieel voor "de gemiddelde consument" was bedoeld. Nee, juist voor die bedrijven die veel en intensief dataverkeer plegen. Voor mijn gevoel klopt er chronologisch ook iets niet. Internet is succesvol geworden door de stimulans vanuit Defensie en de Universiteiten. ISDN was reeds ontwikkeld, maar in die periode alweer zo goed als dood. Vraag het maar eens na bij de KPN. Doordat de behoefte aan bandbreedte begon te ontstaan vanuit het internetgebrui werd ISDN uit de kast getrokken. Dit was logisch, ISDN is ideaal voor dataverkeer (ondanks de beperkte bandbreedte) voor het gemiddelde gezin. Ik stop ermee …. maar ik heb er wel om gelachen met m'n collega's.

Jan Maasland

Volgens mij is de heer Lamb nog nooit betrapt op een vernieuwend inzicht, inspirerend idee of succesvolle adviezen. Dat zulks hier wederom niet gebeurt, mag slechts weinigen verrassen. Respect verdient het dat hij een titel als 'Mismanagement in telecomland' weet terug te brengen tot een aanval op SMS-tarieven. Ik vermoed dat de nieuwe KPN-topman Ad Scheepbouwer met grote belangstelling kennis heeft genomen van zijn wijsheden. Het zou het veel geplaagde concern wel eens uit het slop kunnen trekken. Paul Smits moet de haren uit zijn hoofd hebben getrokken 'Natuurlijk, gratis SMS, dan was dit nooit gebeurd!' Laat duidelijk zijn dat deze rubriek van Emerce open staat voor alle lezers van de site. De mening van de heer Lamb representeert derhalve op geen enkele wijze die van de redactie. Neem ik aan tenminste.

Jan Nelissen

"Mismanagement in Telecomland?" "Misverstand in Goeroe-land?" had er moeten staan. Wat een ontzettend bijeengeraapt artikel! Dat wilde ik even kwijt.

Danny Peters

Ik mis alleen het midi-filetje nog op zijn website. Voor de rest een echt amerikaanse e-commerce-site. Erg langzaam. Compleet is hij wel. Ik vond het wel makkelijk, dat gratis sms-en. Ik begrijp Dutchtone dat ze dit doen. Wel jammer.

Henk Kuipers

[quote] "Bij een SMS-bericht praten wij over 128 karakters die verzonden worden. …. " Beste heer Lamb, Het is maar een detail hoor, maar een SMS bericht kan max. 160 tekens bevatten. Maar als je als 'goeroe' een column schrijft en een stelling inmeent, is zo'n foutje enigszins gevoelig. Wellicht is dit tekenend voor de kwaliteit van de rest van het verhaal….. Mvg,Henk Kuipers PS. Vraag aan de redactie: hoe selecteren jullie de gastschrijvers? ————————–Antwoord redactie Zie {Spelregels Opiniepagina; http://www.emerce.nl/opinie/index.html }

Maarten van Leeuwen

De eerste spelregel: [quote] Wij vragen van u een goed beargumenteerde mening [/quote]OK een mening heeft Richard Lamb gegeven, maar goed beargumenteerd ? Dacht het niet. Het is gewoon een bijdrage van niks.

Donders

Toen Nederland begin jaren tachtig geconfronteerd werd met snel groeiende jeugdwerkeloosheid ontstond in no-time een enorm gesubsidieerd circuit van adviesinstellingen om tewerkstelling en ondernemerszin te stimuleren. Een vergelijkbaar fenomeen hebben we met de opkomst van internet kunnen waarnemen. Ook het MKB moest aan e-commerce gaan doen, en bij gebrek aan initiatief diende de overheid dat webbewustzijn te stimuleren. Daaruit is wederom een omvangrijk adviesnetwerk ontstaan. Lamb is vooral actief in die gesubsidieerde MKB-advieshoek – "De overheid doet genoeg; het bedrijfsleven is aan slag" – en ontleent daaraan de status van veelgevraagde spreker. Nu ben ik dus heel nieuwsgierig hoe zijn observaties, opvattingen en adviezen (deze maand gepubliceerd in het boek Succesvol Elektronisch Zakendoen) beleefd worden door al dan niet succesvolle elektronische zakenmensen. Heeft iemand dat boek al uit?

Ad de Rol

De vraag "Heeft iemand dat boek al?" lijkt me meer op zijn plaats.

Jeroen van Glabbeek

De opinie van dhr Lamb, heeft heel wat los gemaakt. Ik zal me hier beperken tot het benoemen van wat naar mijn mening onjuist is op het gebied van SMS: "Zij vergaten echter om het Internet te betrekken bij hun businessmodel. Een beetje dom."=> In de tijd dat deze afspraken gemaakt werden, was er nauwelijks sprake van gebruik van internet door consumenten. Je kan de operators niet verwijten, dat ze geen rekening hielden met iets wat nog nauwelijks zichtbaar was (internet) bij het maken van afspraken over iets dat er nog niet was (GSM en SMS) "Zo heeft Dutchtone ervoor gekozen om het botweg onmogelijk te maken voor haar abonnees om nog langer SMS-berichten te ontvangen die zijn verzonden vanaf een website."=> Dit is onjuist: Dutchtone blokkeert alleen het SMS verkeer van de 3 buitenlandse operators die samen voor 80% van het SMS verkeer zorgen en hier niets voor willen betalen. Ik ken nog genoeg nederlandse SMS sites die nog gewoon werken. Ook met Dutchtone (en KPN) "Die kosten had men best voor eigen rekening kunnen nemen omdat consumenten momenteel schandalig veel betalen voor het verzenden van een SMS-bericht."=> Ik denk niet dat dhr. Lamb enig idee heeft van de aanschaf en beheer kosten zijn van een SMS centrale per operator. Als je bedenkt dat dit vele tientallen miljoenen guldens bedraagt, dan is een bijdrage van een paar dubbeltjes per SMSje door de gebruikers toch geen schandaal? "Berichten die per bulk-SMS verzonden worden kosten slechts enkele centen per stuk."=> Nou, ik weet uit ervaring dat het versturen van een betrouwbaar SMSje eerder een dubbeltje kost dan een enkele centen. "Bij een SMS-bericht praten wij over 128 karakters die verzonden worden."=> Onjuist 160 tekens "Het is onredelijk om hier ruim een gulden voor te vragen."=> Wie vraagt hier ruim een gulden voor? Gemiddelde prijs per sms ligt tussen de 1 en 2 kwartjes. Hogere tarieven worden alleen gehanteerd wanneer er extra services geleverd worden, zoals het verstrekken van waardevolle informatie of wanneer iemand er een gratis GSM bij krijgt, die terug verdiend moet worden. "Bovendien wordt daarmee het pad geëffend voor de MMS, de multi mediale opvolger van SMS."=> Naar mijn mening effen je absoluut geen pad naar een kostbare opvolger door de voorloper gratis weg te geven. Dan stapt toch niemand over? Consumenten zijn mijns inziens al teveel gewend geraakt aan dat alles gratis is. Je hebt nu zelfs al grote groepen mensen die vinden dat ze recht hebben op gratis smsjes versturen en ontvangen via interenet. Zie eerdere artikelen. "Vergeet niet om goede interconnectie-afspraken te maken, zowel met telco's als andere partijen die zich bijvoorbeeld bezig houden met SMS via webpagina's."=> Ik kan je verzekeren dat dit punt al geruime tijd hoog op de agenda staat en dat dit dus achter de schermen echt wel plaats vindt. Voor bulk-SMS moet gelden: de verspreider betaalt.=> Ja, wie anders? Is dit nieuw? Is dit dan het advies? En valt dat samen met het advies om SMS voor consumenten gratis te maken? Dus eigenlijk zeg je: De operators moeten de coonsumenten in staat stellen gratis SMS te versturen via websites die dit moeten betalen? Of is gratis SMS via websites geen Bulk-SMS? Geloof me de grootste bulk SMSjes komen van de gratis websites. Conclusies: Leuk dat je zoveel reacties los maakt, jammer dat je hiervoor zoveel feitelijke onjuistheden en non-redeneringen nodig hebt.

Jeroen

Gewoon onzin artikel dus van Richard Lamb

Robin van Straten

Mismanagement, helemaal mee eens, en niet alleen op de genoemde punten. ik vind dat er zoveel aangemodderd wordt en dat er zo klantonvriendelijk te werk wordt gegaan! ik snap ook dat je niet meer uit kan gaan van trouwe klanten maar om daarom maar alle mogelijkheden om je klanten tevreden te houden overboord te zetten….Kapot erger ik me aan de enorme gebouwen midden in de dure randstad, wat een paleizen! En dan nu ineens als strategische zet in het paniekvoetbal rond de oplopende schulden, die kosten terug gaan verdienen door geld te vragen voor diensten waar je eerst je klanten mee gelokt hebt door ze gratis weg te geven. Vreemde gang van zaken….de klant wordt hoe dan ook de dupe in meerdere gevallen is al een hele lange tijd geen koning meer.Ik ben van mening dat de bedrijven veel te veel macht hebben en daar niet netjes mee omgaan.voorbeeldje: Een oudere slechtziende heer kan niet goed op het scherm van de pinautomaat zijn info aflezen.(voor veel ouderen sowieso al een probleem al die moderne apparaten..) Binnen wordt hem verteld dat voor zo'n kein bedrag (paar honderd guldens)hij niet binnen moet zijn….Hij wordt weer naar buiten gestuurd, zonder hulp of begeleiding. Natuurlijk afhankelijk van de juf die daar op dat moment zit maar ook mismanagement. te gek toch dat er vrijwilligers met de verder zelfstandige ouderen meemoeten voor dit soort nieuwe/elektronische zaken.Dit slechts ter illustratie. Ik ben van mening dat de klant absoluut niet serieus wordt genomen door de grote jongens. dat straks jongeren allemaal al opjonge leeftijd in ernstige geldproblemen raken door ze nu volledig verslaafd te maken aan die @#$# sms is hun probleem duidelijk totaal niet, dat de klant (volgens mij slaat dhr. Lamb daar de spijker op de kop) ieder kwartaal weer met nieuwe produkten wordt geconfronteerd (die nooit op de oude aansluiten ) vind ik absurd.Echt iets van moderne apparaten (computer/software boeren hebben daar ook zon handje van)Je blauw betalen aan een betaald hulplijntje omdat HUN producten niet gedegen functioneren Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van het naar mijn mening grove mismanagement, want vroeger of later gaan ze daardoor toch zichzelf in de vingers snijden…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond