Deel dit artikel
-

Mobiel bellen op vlucht in Europa komt van de grond

Eind dit jaar kan er gebeld kan worden op minstens 54 Europese vliegtuigen. Een jaar nadat de Commissie regels heeft vastgesteld voor het gebruik van mobiele telefoons aan boord van een toestel, zijn er 27 vliegtuigen van Europese maatschappijen die het bellen in de lucht hebben ingevoerd.

Om het mobiel bellen in de lucht te regelen, moest een wetgevingsbesluit genomen worden over het hele Europese luchtruim. In april vorig jaar werden de technische en licentievoorschriften gepubliceerd.

Inmiddels is het mogelijk om op 27 vliegtuigen van drie Europese luchtvaartmaatschappijen, Ryanair, TAP en bmi, mobiel te bellen. Deze drie maatschappijen willen het aantal vliegtuigen waar dit mogelijk is, eind dit jaar uitgebreid hebben met de nog eens de helft.

De prijs van de diensten begint bij ongeveer 1,60 euro per minuut voor gesprekken en ongeveer 43 eurocent voor een sms.

KLM wacht de resultaten van de Air France, die het mobiel bellen test, nog even af. "Het komt niet op de korte termijn bij ons beschikbaar. Er zijn in ieder geval nog geen ontwikkelingen", aldus een woordvoerder. "Je vraagt je af of je hier in mee moet gaan. Krijgen mensen wel coldoende rust wanneer passagiers aan boord gaan bellen?"

Omdat overal dezelfde regelgeving geldt, worden nationale licenties, afgesloten met luchtvaartmaatschappijen, overal in de EU erkend. Aan boord van een in Franse of Spaanse vliegtuigmaatschappij mag men ook bellen of sms’en boven bijvoorbeeld Nederland, Duitsland of Hongarije. Hier komen geen extra kosten bij kijken.

"Vooral zakenreizigers en jongeren waren vragende partij om mobiele telefoons tijdens vluchten te kunnen gebruiken. Het is ook een interessant bedrijfsmodel voor Europese ondernemingen", aldus Viviane Reding, de EU-commissaris voor telecommunicatie.

De Europese aanpak heeft model gestaan voor andere regio’s. Verschillende luchtvaartmaatschappijen buiten Europa, als bijvoorbeeld Qantas, Emirates en Malaysian Airlines, zijn deze diensten aan het testen of bieden ze al aan.

Door de wereldwijde verspreiding van de GSM-norm (die door bijna drie miljard mensen wordt gebruikt) is dit een zeer aantrekkelijk bedrijfsmodel; de passagiers kunnen immers hun gewone mobiele telefoon gebruiken.

Dankzij deze EU-regels zijn er twee operatoren van mobiele communicatiediensten, OnAir (Genève) en AeroMobile (Londen), actief in Europa. Zij werken samen met luchtvaartmaatschappijen.

De telefoons van de passagiers worden gekoppeld aan een mobiel netwerk aan boord van het toestel, dat op zijn beurt via satelliet verbonden is met de grond. Dit systeem zorgt ervoor dat telefoons aan boord rechtstreeks in verbinding staan met mobiele netwerken op de grond. Hierdoor blijft het stralingsvermogen van de mobiele telefoons beperkt en wordt de veiligheidsapparatuur aan boord niet verstoord.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond