Deel dit artikel
-

Mobiel betaalmiddel Moxmo van start

Het bedrijf Moxmo lanceert volgende week onder dezelfde naam een methode voor mobiel betalen. Het verwacht daarmee binnen een jaar een kwart miljoen gebruikers te hebben. Moxmo wordt geleid door Werner Schrijver, voorheen commercieel-directeur bij Ben, en heeft als klant onder meer Megapool.

Op 4 november gaat Moxmo van start, als een zelfstandig bedrijf, maar nog wel gelieerd aan Global PayWays van waaruit het is opgezet. Eerder dit jaar werd al melding gemaakt van de start van Moxmo, onder meer per 1 juli. "We hebben deze zomer het platform getest met een beperkt aantal klanten", zegt Schrijver daarop. "De site was toen al live, maar feitelijk was het een soft launch, om de stabiliteit van het platform te testen." Aan Moxmo is een jaar gewerkt, aldus Schrijver.

Bij de start wordt Moxmo ondersteund door tien bedrijven, waaronder Megapool, NLStore, Belcompany, Belstore en SMSme. De laatste drie geven tijdens de introductieperiode korting op producten voor degenen die via Moxmo betalen. Moxmo verwacht ook dat partijen het betaalmiddel onder eigen naam gaan aanbieden, Belcompany doet dit door het product te profileren als 'Belcompany portemonnee'. Schrijver verwacht nog meer van dergelijke partners te vinden. "We willen ons via partners richten op onder meer ticketing, winkelen en entertainment." Met name binnen ticketing ziet hij mogelijkheden. "Er zijn maar drie, vier partijen die deze markt in handen hebben, waaronder Ticketbox."

Moxmo maakt gebruik van een 'mobiele portemonnee' die is gekoppeld aan het telefoonnummer. Om deze portemonnee (annex Moxmo-rekening) te vullen dient iemand geld over te boeken van zijn betaalrekening naar de Moxmo-rekening. Betalen via de Moxmo-rekening gebeurt vervolgens met het intoetsen van een pincode, die door Moxmo is verstrekt.

Voorlopig is het aanvragen van deze Moxmo-rekening gratis, daarna vraagt het bedrijf 7,50 euro per jaar voor het gebruik ervan. Alle transacties worden kosteloos verricht, behalve het terugboeken van geld van een Moxmo-rekening naar de bank- of girorekening en het overmaken van geld naar een andere Moxmo-rekening. Hiervoor wordt 20 eurocent per opdracht berekend.

Moxmo verwacht binnen een jaar 250 duizend klanten te werven. Dat duidt op een stevige marketinginspanning. Schrijver: "Het wordt meer een DM-aanpak. We gaan klanten zoeken via de partners waar we mee samenwerken, in plaats van een publiek proberen te vinden via een grote mediacampagne."

Deel dit bericht

6 Reacties

Joop Stringer

Mobiel betalen? Toch wel weer jammer dat het hier om een debet-systeem gaat en niet echt mobiel betalen. Je moet er dus zelf maar weer voor zorgen dat je het geld overmaakt op de rekening van Moxmo. Leuk, maar ze hadden net even meer kunnen investeren en een 'echte' banklicentie kunnen aanschaffen. In ieder geval wel weer een stap in de juiste richting. Nu kijken of ze het kunnen opnemen tegen de chipper!

Carmen van Riel

Ter rectificatie, en eventueel ter aanvulling, wil ik jullie erop attenderen dat éen der bedrijven waardoor Moxmo ondersteund wordt {smsme.org; http://www.smsme.org } is, in tegenstelling tot smsme. Dit omdat vanochtend de site {smsme.nl; http://www.smsme.nl } live is gegaan, echter hebben deze geen samenwerking met Moxmo en ook geen banden met smsme.org. Het een en ander is te achterhalen bij Global PayWays/ Moxmo.

Michel van der Breggen

Eindelijk een goed betaalsysteem. Sinds enige tijd heeft de rel rond de niet authoriserende betalingssystemen natuurlijk een druk gelegd op de markt om een betaalsysteem waarbij een authorisatie aan de gebruiker wordt verbeterd. Hierbij dan eindelijk een systeem wat de naam "veilig" verdient. Petje af.

Rick vd Velde

Goed betalingsysteem? Eerst stort ik geld op rekening van Moxmo (WTF is moxmo) waar ze lekker rente van gaan zitten trekken. Daarvoor moet ik ook nog 7 Euro 50 betalen. Dan moet ik bij Megapool een Ijskast (met max 150 Euro) of een abonnement bij Belcompany gaan afsluiten. Oh nee eerst geld naar Moxmo overmaken 🙁 Of geld aan een ander overmaken voor 20 Eurocent terwijl ik dat voor niks kan doen met mijn Rabox of ABN mobiel bankieren? Laat me niet lachen.

CG

Ik ben het eens met de reacties hierboven, het heen en weer sturen van je eigen centen is niet echt gebruiksvriendelijk. Daarbij is bv. de oplossing van Mobile2pay een stuk {beter; http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Technologie/14377.html }. Daarbij betaal je via je telefoon, met behulp van een pincode, rechtstreeks vanaf je rekening. Je hoeft dus niet van te voren geld ergens op te storten. Veilig en toch handig.

Niek van Dijk

Zo is het maar net! Het is niet nieuw wat ze doen, het is niet klantvriendelijk, en het is onveilig (wat als ze failliet gaan?). Hun klantenlijst is ook al niet indrukwekkend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond