Deel dit artikel
-

Mobiel internetten stuwt omzet KPN

KPN TV, InternetPlusBellen en mobiel internetten hebben mede bijgedragen aan het solide derde kwartaal van KPN. Het telecomconcern publiceerde vandaag zijn marktcijfers.

Het aantal televisieabonnees van KPN steeg volgens de cijfers (Excel bestand) in het derde kwartaal met 64.000 tot een totaal van 700.000. KPN TV had aan het eind van september een marktaandeel van 21 procent op de digitale televisiemarkt.

Het mobiele dataverkeer liet ook in het derde kwartaal weer een sterke groei zien: de omzet steeg met 25 procent ten opzichte van het tweede kwartaal, vooral door een toename van het aantal klanten dat gebruik maakt van internet op de mobiele telefoon.

De totale omzet en overige inkomsten van de consumentenmarkt daalden overigens wel met 3 procent tot 1,021 miljard euro, terwijl de EBITDA steeg met 8,4 procent tot 194 miljoen euro. KPN verloor overigens weer 30.000 vaste bellers in het derde kwartaal, maar dat is minder dan de 100.000 een jaar terug.

In de zakelijke markt verbeterde de EBITDA in het derde kwartaal met 6,4 procent tot 199 miljoen euro. De omzet van de mobiele data-activiteiten in de zakelijke markt groeide wederom sterk met 50 procent op jaarbasis.

Ook in het buitenland deed KPN het over het algemeen goed. Dochters E-Plus en BASE zagen hun omzet toenemen. De Duitse mobiele operator sloot het kwartaal af met 17 miljoen klanten, een stijging van 21 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2007.

KPN heeft tot nu toe geen impact ondervonden van verslechtering van het economische klimaat op haar activiteiten, maar verwacht wel een verslechtering. Zij het niet op het resultaat: De EBITDA voor KPN als geheel, zal in 2008 uitkomen op ongeveer 5 miljard euro, inclusief circa 100 miljoen euro aan boekwinsten op de verkoop van vastgoed.

Op de persconferentie meldde topman Ad Scheepbouwer dat KPN doorgaat met de uitrol van glasvezel in tien grote steden. "Dan komt er een evaluatie. We willen eerst zekerheid over ons belang in Reggefiber en de wetgeving rond glasvezel, gezien de enorme investeringen die hiermee gemoeid zijn."

Deel dit bericht

5 Reacties

Sjaak

Gevalletje klakkeloos KPN persbericht overnemen. Ik zie nergens harde cijfers voor mobiel internet. Hoeveel extra klanten? Hoeveel dataverkeer wordt er mobiel gegenereerd? Hoeveel minuten wordt er gemiddeld per dag mobiel gesurft? Hoeveel omzet levert dit extra op? Zit de omzet in werkelijk gebruik of in de flatfee abonnementjes? De groei in mobiel gebruik is volgens mij niet zo groot. Er is geen correlatie tussen gebruik en het aantal flat-fee abonnementen. De omzetgroei komt vooral uit Internetplusbellen. En wat TV abonnementjes. KPN misleidde ons ook al toen ze beweerde dat er 'al' 10.000 mobiele tv gebruikers waren. Dit sloeg nergens op. Want er waren geen cijfers over werkelijk gebruik. Het enige dat KPN kon aantonen dat er 10.000 toestellen waren uitgegeven die IN STAAT ZIJN om mobiele tv te ontvangen.  KPN 'vergat' bij die publicatie te vermelden dat die mobiele tv toestellen en abonnementen gratis werden weggegeven, en dat je zelfs extra korting krijgt op je normale abonnement als je zo'n toestel neemt. In dat opzicht is 10.000 een belachelijk laag aantal. Ik wil cijfers!!! 

Ben

Als je goed naar het aanbod van de mobiele toestellen op dat moment had gekeken, was de enige serieuze rede om een dergelijk toestel met Mobiel TV te kiezen wel de functie van het TV kunnen kijken. Extra korting op het abonnement heb ik niet kunnen vinden toen ik een toestel met Mobiel TV zocht. Eindelijk eens een echte noviteit in Nederland dat ook nog eens perfect werkt en kwalitatief mij nog steeds verbaasd. Vlak nadat het aantal van 10.000 bezitters van een Mobiel TV toestel bekend was gemaakt werd de Nokia N96 geintroduceerd. Dit kanon van Nokia die ook Mobiel TV aanbied via het DVB-H netwerk van KPN was niet alleen exclusief bij KPN, maar zal doordat KPN als enige partij een kwalitatief goed product voor Mobiel TV heeft ook veel klanten aan KPN binden. Ook al wordt het actiematig "gratis" aangeboden, er wordt naar mijn idee toch linksom dan wel rechtsom aan verdiend. Kosten van het DVB-H netwerk blijven namelijk volkomen gelijk bij 1 of 1.000.000 klanten.

John

Beetje onzin Sjaak om cijfers te gaan eisen die KPN toch niet vrijwillig op straat gooit.

sjaak

Ben, je kreeg fikse korting op je abo als je zo'n toestel nam. Zelf gecheckt op KPN.com. KPN stelt de mobiele content wereld veel positiever voor dan in werkelijkheid. Ze zijn niet de enige. Nog steeds durft Vodafone geen kijkcijfers bekend te maken. @John, ik weet het, het is vechten tegen de bierkaai…

Joop

Sjaak, Die korting op je abonnement kreeg je bij elk abonnement, niet alleen bij mobieltv.  Waarom zo wantrouwend? Na alle ellende ben ik ben blij dat er een bedrijf is met goed nieuws!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond