Mobiele aanbieders onaantrekkelijk voor adverteerders

In 2011 geven adverteerders 12 miljard dollar uit aan mobiel adverteren. Mobiele telecomaanbieders hebben echter niet door wat het nieuwe umfeld is, waarin ze zich daarmee begeven.
"Telecomaanbieders zijn op dit moment geen geloofwaardige partijen", op de mobiele advertentiemarkt. "Ze moeten hun benadering van de advertentiemarkt differentiëren." Dat zegt onderzoeksdirecteur King-Yew Foong van Gartner.
Foong legt de lat voor mobiele telecomaanbieders bijzonder hoog. Om nog een significante rol in de advertentiemarkt te kúnnen spelen, "moeten ze duidelijk hun onderscheidend vermogen communiceren ten opzichte van partijen als Google, Yahoo en Microsoft, tv-zenders en kranten."
In plaats van mediagericht zouden operators als KPN, T-Mobile en Vodafone techniekgericht moeten denken. Dat is niet anders dan ze al jaren doen. Gartner maakt daarin de nuance dat ze niet in termen van netwerkexploitatie moeten denken, maar in ‘contactpunten en -momenten’ met de abonnees.
Foong waarschuwend: "Let daarbij wel op de balans tussen de ambitie om meer advertentie-inkomsten en de noodzaak tot spam- en privacybescherming."
Over welk soort middelen of kanalen de voorspelde 12 miljard dollar wordt verspreid, meldt Gartner niet. Dat kan enerzijds SMS en MMS zijn en anderszijds mobiele websites, spelletjes en tekst- en beeldreclame.
In het tweede kwartaal van 2008 werden er 305 miljoen mobiele telefoons verkocht, 11,8 procent meer dan vorig jaar. Gartner verwacht dat er over heel 2008 1,3 miljard mobieltjes over de toonbank zullen gaan. De grootste groei vindt in minder ontwikkelde landen plaats. In Europa en Amerika zijn de duurdere smartphones nog niet bijzonder in trek, vergeleken bij het grote aanbod middenmoters. Nokia heeft een marktaandeel van 39,5 procent. De nummer twee is Samsung met 15,2 procent.
Bron foto: amagill (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Harry
Telco's moeten minder mediagericht en meer techniekgericht gaan denken. Maar moeten ze dit ook naar de potentiele klant gaan communiceren? Wil de klant wel kennis nemen van die techniek? De doelgroep die bekent is met de technische details van telecom is klein.Tevens wordt gesteld dat dit al jaren gebeurt?Daarnaast zijn netwerkexploitatie en klantcontact 2 verschillende aspecten die mijns inziens naast elkaar moeten bestaan, het is geen kwestie van of/of. Wat is er precies opmerkelijk aan dit artikel?
Harry
bekend met d… 😉
PB
Terechte opmerkingen van Gartner. 'Schoenmaker houdt je bij je leest' geldt ook voor de Mobile Operators. Zij weten alles van technology en betrekkelijk weinig van content en hoe je de belevingswereld van consumenten kan bespelen. Laat ik het anders zeggen: de mobiele operators zijn, van huis uit, niet de eerst aangewezenen om grootschalig succesvol te worden op het gebied content, adverteren en beleving rond consumenten.