Deel dit artikel
-

Mochila: marktplaats voor nieuws

Een marktplaats voor professionele nieuwscontent. Zo omschrijven de makers van Mochila hun nieuwe dienst. Via Mochila kunnen kranten, websites, persbureaus en adverteerders direct nieuwsberichten en foto's aan elkaar verkopen. Tien uitgevers doen tot nu toe mee met de nieuwe dienst, waaronder Metro international, uitgever van gratis ochtendkrant Metro.

“Dit is een goede nieuwe concurrent voor bestaande persbureaus,” zei Per Mikael Jensen, de internationale chef van Metro, tegen The New York Times. Dat Metro gebruik gaat maken van de nieuwe dienst, betekent overigens niet dat de krant contracten met traditionele persbureaus als Reuters en AP gaat opzeggen. “Van een bureau als AP weten we dat we ze kunnen vertrouwen. Bij Mochila is niet altijd duidelijk welke standaarden de nieuwsleveranciers hanteren. Het is van belang om deze te leren kennen. Dat kost enige tijd.”

Mochila werkt met een ander betaalmodel dan traditionele persbureaus als Reuters, waar gebruikers veelal een jaarlijks bedrag betalen voor het gebruik van nieuws en foto’s van een enkele nieuwsleverancier. Bij Mochila kunnen gebruikers zich kosteloos aanmelden en op zoek gaan naar nieuws.

De gebruiker van een nieuwsbericht of foto betaalt rechtstreeks aan de nieuwsleverancier. Verkopers van nieuws kunnen gebruikers per bericht of foto laten betalen, maar ze kunnen ook met een eigen abonnementsysteem werken. Voor elke transactie ontvangt Mochila meer dan 50 procent.

Wie nieuwscontent bij Mochila koopt, heeft de optie om gerelateerde advertenties bij het te publiceren nieuws te laten plaatsen. Daardoor gaat de prijs voor een ‘item’ omlaag en deelt de koper in de opbrengsten van de advertentie.

Mochila wordt eind deze week gelanceerd op de Nexpo in Chicago, ’s werelds grootste conferentie voor krantenmakers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond