Deel dit artikel
-

Monster.com wil netwerk-dienst lanceren

De vacaturesite Monster.com wil in het eerste kwartaal van 2004 een 'networking'-dienst op abonnementsbasis aan haar site toevoegen, waardoor werkenden en werkzoekenden met elkaar in contact kunnen komen. Het achterliggende doel is om het ledenbestand te activeren.

Monster.com zegt dat 90% van de werkzoekenden in de VS gebruik maakt van netwerken om een baan te vinden. De dienst die Monster.com voor ogen staat, laat gebruikers een profiel aanmaken met gegevens over beroep, vaardigheden, opleiding, interesses en locatie. Op die categorieën kan men elkaar zoeken. Om vervolgens ook contact te maken, is de hulp van 'host' Monster.com nodig.

Volgens Monster.com zijn veel van haar 40 miljoen leden zes tot negen maanden na inschrijving niet meer actief, en laat men alleen het cv in de database staan. De networking-dienst moet daar verandering in brengen, en mensen regelmatig naar de site blijven trekken. Dat kan Monster dus acquisitiekosten gaan schelen als mensen na een paar jaar een nieuwe baan zoeken.

Monster hoopt dat mensen elkaar niet alleen om advies gaan vragen over banen, maar bijvoorbeeld ook over het combineren van werk en gezin, of over het starten van een bedrijf. Voordeel voor Monster zou zijn dat de profielen up-to-date blijven en daardoor waardevoller voor werkgevers. In theorie zou Monster hele netwerken van professionals voor bedrijven in kaart kunnen brengen. Privacy is daarbij natuurlijk een groot issue.

Het bedrijf heeft Michael Schutzler, de voormalige CEO van Classmates.com, aangesteld als senior vice president om de networking-dienst van de grond te tillen. Gebruikers zullen een bedrag voor de dienst moeten gaan betalen. Hoeveel precies is nog onduidelijk, aldus de Wall Street Journal (betaalde toegang). Schutzler zei tegen de Wall Street Journal dat dating- en alumni-sites zich bewezen hebben als abonnementsmodellen. Vandaar dat Monster er meteen geld voor wil gaan vragen. Dat zou dan de start van een nieuwe inkomstenbron zijn, want tot dusver draait Monster.com vooral op advertentie-inkomsten.

Vacaturesites hebben een probleem. Er is in economisch zware tijden genoeg aanbod van arbeid, waardoor de noodzaak voor bedrijven minder wordt om te adverteren of om in cv-databases te zoeken. Bovendien hebben ze minder personeel nodig. De belangrijkste inkomstenstroom staat daardoor onder druk. Daarnaast gebruiken werkzoekenden een vacaturedienst maar korte tijd, en worden de profielen en cv's maar nauwelijks bijgewerkt. De waarde van de klantendatabase is daardoor beperkt.

Die problemen zijn ook terug te vinden in de cijfers. Gecorrigeerd voor valuta-verschillen nam de omzet van Monster.com in het tweede kwartaal 4,3% af ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zoals te lezen is in het laatste kwartaalverslag . Het bedrijf verklaart dat door een "challenging global employment environment." (De omzet van de andere divisies van Monster Worldwide, die zich richten op recruitment advertising en advertising in Yellow Pages, loopt overigens nog harder terug.)

Monster.com moet dus op zoek naar nieuwe manieren om profijt te trekken uit haar klantendatabase, en is daarbij in gesprongen op de trend van 'social software'.

'Social Software' – software die mensen met elkaar in contact brengt – is al een paar maanden een mini-hype. Het vermeende succes van diensten als Friendster.com, Match.com, Meetup.com en Classmates.com is breed uitgemeten in de pers, en veel bedrijven springen op die wagen. Ryze.com (" business networking") lijkt een directe concurrent te zijn voor de dienst die Monster wil introduceren.

Dat er zoveel van dit soort diensten opduiken komt ook omdat mensen bereid zouden kunnen zijn ervoor te betalen. Zo besteedden Amerikanen volgens de Online Publishers Association in de eerste helft van dit jaar 748 miljoen dollar aan betaalde online content, waarvan 214,3 miljoen (29%) aan contactadvertenties en dating. Dat is een categorie die verwant is aan 'social software'. Deze categorie is de grootste naar omzet van alle categorieën betaalde content (hoewel er discussie is of deze categorie tot 'content' gerekend mag worden.)

Op zich is social software niets nieuws, want e-mail en nieuwsgroepen kunnen daar ook makkelijk toe gerekend worden. De nieuwe diensten maken het echter nog makkelijker om gelijkgestemden te vinden, vooral ook omdat mensen elkaar uitnodigen lid te worden. De vraag is of een commerciële vacaturebank een omgeving is die mensen inspireert contact met elkaar te zoeken, en of Monster.com de juiste sfeer en tone-of-voice kan vinden om dat voor elkaar te krijgen.

Managing director Rob Brouwer van Monsterboard.nl kon niet zeggen of de dienst ook in Nederland geïntroduceerd zal worden. Volgens Brouwer zal dat afhangen van gebleken succes in de VS.

Deel dit bericht

1 Reacties

isolde100

Not another one! It's a crowded field:SpokeRyzeLinkedInTribe.netEcademy (UK)Friendster

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond