Deel dit artikel
-

Monster.com zet internationale expansie door

Monster.com onderzoekt de mogelijkheid om een banensite voor China op te zetten. Dat vertelde Monster.com oprichter Jeff Taylor woensdag tijdens een bezoek aan Amsterdam. Het bedrijf maakte vorige week de overname bekend van Jobpilot, waarmee de carrièresite in een klap de grootste in Duitsland is. Azië wordt de volgende stap.

Taylor ziet niet CareerBuilder.com of Yahoo HotJobs als zijn grootste concurrenten, maar de dagbladen die nog altijd de grootste deel van de markt voor personeelsadvertenties in handen hebben. Die markt heeft volgens Taylor wereldwijd een omvang van 12 tot 15 miljard dollar.

“Nu de economie weer aantrekt, willen we proberen om een deel van die advertenties online te krijgen,” vertelde Taylor. “We moeten voorkomen dat werkgevers voor advertenties voor drukwerk kiezen.”

De aankoop van het winstgevende Jobpilot (28 miljoen dollar omzet in 2004) is onderdeel van die strategie, aldus Taylor. “We waren de nummer drie in Duitsland, nu staan we bovenaan. Duitsland is een van de grootste economieën in Europa. Het herstel van de Duitse economie willen we voor zijn. Bovendien krijgen we er een aantal landen bij, waaronder Polen, Hongarije en Oostenrijk. Dat komt goed uit, want om vanuit niets in die landen te beginnen is erg lastig.”

Taylor vertrekt in juli naar China om daar eventueel een banensite op te zetten. Volgens Taylor zijn daar momenteel slechts een stuk of vijf kleinere spelers actief. “We zitten momenteel al in Hong Kong, Singapore en India. India groeit erg snel. In Japan ligt samenwerking met bestaande partijen voor de hand.”

Taylor ziet nog regelmatig nieuwe concurrenten op de markt verschijnen. Vorige week nog kondigde Resumealley.com een dienst aan waarbij werkzoekenden hun cv op video kunnen laten zetten. Maar Taylor heeft daar weinig vertrouwen in. “Een CV vervang je niet zomaar, zo’n document heeft een internationale status. Bovendien is er maar een klein aantal mensen dat zich voor een camera echt op zijn gemak voelt.” Maar de belangrijkste reden om het niet te doen is de complexiteit. “We hebben zo’n 35 miljoen cv’s online staan, ik moet er niet aan denken om die door videoberichten te vervangen.”

Taylor wil wel proberen om meer omzet te halen uit werkzoekenden. Die dragen op dit moment nauwelijks bij aan de bedrijfsomzet. Een van die manieren om geld te genereren is om online netwerken op te zetten. Het bedrijf voert de Verenigde Staten een proef met ’social software’ op de eigen site. “Netwerken om het netwerken zien we niet zitten,” zegt Taylor. “Het moet duidelijk met de banenmarkt te maken hebben. Dat zijn we nu dan ook aan het onderzoeken.”

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!