Markt native advertising naar 8,8 miljard dollar

Amerikaanse marketeers gaan volgend jaar minstens 4,3 miljard dollar besteden aan native advertising, oftewel promotionele content die nauwelijks van redactionele bijdragen zijn te onderscheiden. Dat verwacht eMarketer. Het Amerikaanse bureau denkt dat de markt in 2018 zal zijn verdubbeld.
eMarketer sprak met marketeers van grote bedrijven als Ford, General Electric en Hewlett Packard. Die hebben nog wel hun twijfels over native advertising, maar zijn bereid om hun budgetten volgend jaar te verviervoudigen.
Er zijn twijfels over het potentiële bereik omdat het om maatwerk gaat. Wel zijn uitgeverijen hard bezig om afdelingen voor native advertising op te zetten. Voorbeelden zijn The New York Times, Wall Street Journal, Washington Post en Time Inc, maar ook digitale titels als Gawker en BuzzFeed.
De New York Times heeft afgelopen week zijn eerste native advertentie (van Shell) in zijn printuitgave geplaatst. Het ging om een extra bijlage over de verstedelijking van de wereldbevolking. De Washington was de Times in oktober al voor, ook met een bijdrage van Shell.
De New York Times heeft eerdere aanbiedingen afgeslagen vanwege de kwaliteit. De eerste special is door de Times zelf gemaakt, door T Brand Studio, de nieuwe afdeling van het krantenconcern.
Hoeveel er voor betaald is wil de Times niet kwijt, maar het zal toch al gauw gaan om enkele tonnen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond