-

Tien tips voor een succesvolle native advertising campagne

Nu het plaatsen van banners niet meer de gewenste resultaten opleveren, zoeken adverteerders naarstig naar andere online mogelijkheden om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Native advertising lijkt de oplossing te zijn en de vraag is natuurlijk: hoe realiseer je een succesvolle campagne?

Native advertising stelt bedrijven in staat om in een redactioneel umfeld rechtstreeks met hun doelgroep te communiceren. Het leidt tot een vergroting van de naamsbekendheid, een versterking van het imago en een toename van de koopbereidheid.

Grote sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram en Twitter integreren native advertising in hun feeds. Ook bekende internationale mediabedrijven zoals Time Inc, Forbes, Wall Street Journal, New York Times en USA Today bieden adverteerders mogelijkheden op het gebied van native advertising.

Uit een onderzoek van Hexagram in Engeland onder uitgevers over de stand van zaken van native advertising blijkt dat 84% van mening is dat native advertising van toegevoegde waarde is voor consumenten. Uit hetzelfde onderzoek blijkt eveneens dat 62% van alle uitgevers mogelijkheden biedt op het gebied van native advertising.

Waarom kiezen adverteerders steeds meer voor native advertising? Het antwoord is simpel. Native advertising is vele malen effectiever dan het plaatsen van banners. Ten opzichte van banners blijkt native advertising een kwart meer bekeken te worden door consumenten. Koopneigingen naar aanleiding van native advertising stijgen met 18 procent in vergelijking met een bannercampagne.

Op basis van bovenstaande cijfers lijkt de inzet van native advertising door adverteerders een goede keuze. Maar als u native advertising succesvol wilt inzetten, zult u wel aan een randvoorwaarden moeten voldoen. Met behulp van de onderstaande tien tips vergroot u de kans op een succesvolle native advertising campagne aanzienlijk.

Tip 1: Juiste online medium
Veel uitgevers staan tegenwoordig te springen om nieuwe inkomstenbronnen en staan daarom open voor initiatieven zoals native advertising. Laat u niet verleiden door hoge bereikcijfers van een online medium. U dient zich goed af te vragen of uw redactionele uiting past in het umfeld en aansluit bij de doelgroep van het online medium. Gebruiken de bezoekers van de site uw producten of diensten? Sluit de gebruikte tone-of-voice van het online medium aan bij het imago van uw organisatie? Het is een goed uitgangspunt om bij het online medium de mediakit aan vragen, zodat u een gedetailleerd krijgt van de doelgroep van de site.

Tip 2: Aansprekende content
Het lijkt een open deur, maar u dient zich te verplaatsen in de lezer van het medium. Denk in oplossingen voor de lezer in plaats van producten en diensten die u wilt verkopen. Zorg voor onderhoudende content die een toegevoegde waarde voor de lezer heeft. Het gaat erom dat uw organisatie wordt gezien als iemand die kennis van zaken heeft en de helpende hand biedt. Dat u ook producten en diensten wilt verkopen, is iets dat in een later stadium aan de orde komt. In de eerste plaats gaat het erom dat u de aandacht van de lezer vasthoudt en ervoor zorgt dat de lezer positief tegenover uw organisatie komt te staan.

Tip 3: Journalistieke tone-of-voice
De tone-of-voice van het artikel is van levensbelang als het gaat om het bereiken van effectiviteit. Veel teksten die worden geschreven door een afdeling marketing zijn vaak te jubelend van toon. De lezer herkent dit en zal als gevolg hiervan snel afhaken. Een journalistieke tone-of-voice is van essentieel belang als u de aandacht van de lezer wilt vasthouden. Sommige adverteerders laten hun basistekst door een journalistieke redactie herschrijven. Het resultaat is dat het artikel geheel past in het journalistieke umfeld van de site. Ook kunt u de redactie (of een freelance journalist) een briefing geven aan de hand waarvan een artikel wordt geproduceerd. Het is natuurlijk wel van belang om het door derden geproduceerde artikel voor plaatsing kritisch te beoordelen.

Tip 4 : Duidelijke afzender
Lezers hechten waarde aan duidelijkheid. Een lezer voelt zich belazerd als hij een redactioneel stuk leest waarvan later blijkt dat hiervoor is betaald. Dit heeft voor zowel het online medium als voor de adverteerder een negatieve effect op het imago. Daarom is het van belang dat u als adverteerder duidelijk maakt dat u het artikel heeft geschreven. Als het een goed artikel is, zal de lezer positiever tegenover uw merk staan en de koopbereidheid zal toenemen.

Tip 5: Goede timing
Een goede timing is van essentieel belang voor het slagen van een native advertising campagne. Doet u iets met afvallen of stoppen met roken? Dan is het begin van het nieuwe jaar bij uitstek het moment om deze onderwerpen via redactionele artikelen onder de aandacht te brengen. Bent u actief op het gebied van onderwijs en educatie, dan is de periode na de zomervakantie altijd een goed moment om uw stem via native advertising te laten horen.

Tip 6: Social media inzetten
Online nieuwsmedia hebben eigen social media kanalen op Twitter, Facebook en LinkedIn, waarmee ze ondermeer hun eigen artikelen onder de aandacht brengen. Zorg ervoor dat het online nieuwsmedium uw artikelen via hun eigen social media kanalen onder de aandacht brengen. Op die manier gaat er extra verkeer vanuit de verschillende social media kanalen naar uw artikel(en). Natuurlijk kunt u ook op uw eigen social media kanalen uw artikelen pluggen. Zorg wel voor een goede timing en probeer uw artikelen te pluggen op het moment dat het grootste deel van uw doelgroep online is.

Tip 7: Sprekend beeld
Uit onderzoek blijkt dat postings met beeld veel vaker worden bekeken. Tekst met beeld zorgt voor 30 procent meer traffic. Als u iets informatiefs wilt overbrengen, overweeg dan een infographic in te zetten. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die op basis van een briefing een indrukwekkende infographic kunnen maken. In het b2b-segment worden postings met infographics veelvuldig gedeeld via social media.

Tip 8: Interactie tussen lezers
Natuurlijk wilt u dat de inhoud van het artikel bij de lezer beklijft. Daarom is het belangrijk dat lezers over uw artikel gaan nadenken. In dit verband is het nuttig om interactie tussen lezers van uw artikel te stimuleren. Zorg ervoor dat lezers onderaan het artikel een reactie kunnen geven. U zult zien dat er al snel een discussie ontstaat. Wel belangrijk is natuurlijk dat u de reacties kunt moderaten. Als u iemand bewust onjuiste informatie plaatst, is het van belang dat u deze reactie(s) kunt verwijderen. Ook is het van belang dat onderaan elk artikel social media buttons staan waarmee lezers het artikel met derden kunnen delen. Vaak ziet u een discussie over uw artikel ontstaan op social media.

Tip 9: Conversiemogelijkheden
Natuurlijk wilt u iets bereiken met native advertising. Hoewel het van belang is om niet te opdringerig bij de lezer over te komen, is het wel belangrijk om mogelijkheden voor conversie te creëren. U kunt hierbij denken aan een link naar uw webshop of internetpagina waar bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten als ze informatie over uw producten of diensten willen ontvangen. Ook een link naar een pagina waar bezoekers zich kunnen inschrijven om uw nieuwsbrief is aan te bevelen. Nieuwsbrieven blijken nog steeds een zeer effectief middel om een relatie met klanten te onderhouden en de verkoop van producten en diensten een boost te geven.

Tip 10 : Meten, analyseren en finetunen
Het ultieme recept voor een succesvolle native advertising campagne bestaat natuurlijk niet. Elke doelgroep en campagne vraagt om een eigen aanpak. Het is belang om na elke native advertising campagne de beschikbare cijfers te analyseren. Hoeveel keer is een artikel gelezen? Hoeveel keer is geklikt op een link die leidt naar het artikel? Hoeveel personen hebben het artikel via social media met andere personen gedeeld? Aan de hand van deze cijfers kunt u een volgende native advertising campagne naar een hoger niveau tillen. Voordat u met een native advertising campagne start, is het van belang om met de uitgever afspraken te maken over welke variabelen worden gemeten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond