Deel dit artikel
-

Nederland.fm met profielonderzoek Europa in

Radioportaal Nederland.fm opent drie buitenlandse radioportalen en wil het aanpalende luisteronderzoek eveneens gaan verkopen aan zenders uit Duitsland, Denemarken en Frankrijk.

"We willen geen concurrent van Intomart zijn, maar zien onze profielmetingen als een aanvulling op hun luistercijfers", zegt Nederland.fm-oprichter Jim Souren. "We hebben van 180.000 Nederlandse internetradioluisteraars nauwkeurige profielen. Die hebben de mensen zelf ingevuld. Op grond daarvan kennen we niet enkel nauwkeurig het luistergedrag maar maken we ook concurrentieprofielen: naar welke zender klikt iemand als hij de andere uitzet?"

Houding zenders slaat om

Het komende jaar wil Souren het Nederlandse profileringssysteem exporteren naar het buitenland. Daartoe opende hij radioportalen in Duitsland, Denemarken en Frankrijk. Belgie.fm bestaat al langer. Bij onze zuiderburen loopt het profileringsonderzoek daarom ook al. "In de andere landen moeten we eerst genoeg verkeer op de sites hebben om metingen te verrichten."

Net als in Nederland kopieert Nederland.fm de streaming-ULR's en publiceert die op een eenvoudige startpagina met zenderlogo's.

Volgens de internetondernemer, van huis uit orthodontist, reageren zenders positief op de 'stream rips'. Enkele jaren geleden zagen zenders het als het afpakken van hun verkeer en luisteraars. Souren: "We hebben tegenwoordig afspraken met alle zenders. Als ze van onze site willen, halen we ze ervan af. Maar het perspectief is ook veranderd. Zenders zien het nu als gratis marketing. Op vergelijkbare wijze hebben ze daarom ook gadgets op bijvoorbeeld iGoogle."

Radiozenders betalen Nederland.fm tegenwoordig voor de luister- en concurrentieprofielen. Daarmee zien ze van of naar welke zenders luisteraars overstappen. Mediabureaus gebruiken de data om doelgroepen te vinden voor adverteerders.

Volgende stap: webtelevisie meten

Achter de schermen werkt Nederland.fm aan een volgende product: een televisieportaal waarmee het kijkersprofielen op kan bouwen. Het uitgangspunt daarbij is de site Nederland.tv. Souren: "We zijn nog aan het sleutelen aan de formule van de site. Ik ben er nog niet tevreden over. Het kan toegankelijker."

Gisteren ging een vergelijkbare site van start op Kijkdirect.nl. Bedenker Jens Borghardt wil de site nog uitbreiden met een beoordelingssysteem.

Uit vroege metingen van Internetkijkonderzoek.nl blijkt dat het NOS Journaal op internet veruit het populairst is, gevolgd door andere nieuwsprogramma's, sport en humor. De tv-meetsite wordt maandelijks ruim 100.000 keer bekeken. Radioportaal Nederland.fm wordt maandelijks door 6 miljoen luisteraars bezocht.

Deel dit bericht

3 Reacties

Ricard

Als je alleen maar clicks kunt meten, dan heb je niet zo veel aan je cijfers. Ik vind het veel interessanter om te weten hoe LANG mensen luisteren.

jeroen ter eelde

@richardIk heb net even gekeken op internetluisteronderzoek.nl en daar staan ook de gemiddelde luistertijden in. Dus ik denk dat ze niet alleen de kliks meten!Ze hebben ook luisteraarprofiel grafieken dus ze hebben blijkbaar ook info over leeftijd, geslacht etc.Toch iets ingewikkelder dan op eerste oog!

Boy

http://www.radioguide.fm is al een tijdlang wereldwijd marktleider in radio luisteren via internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond