Deel dit artikel
-

Nederlandse overname verbetert animatie- en filmwereld

De toepassingen van Xsens voor animatie van menselijke bewegingen in de game- en filmindustrie moeten een verbeterslag maken met de woensdag aangekondigde overname van Utellus.

Het Moven-pak van Xsens, waarmee menselijke bewegingen worden vastgelegd, wordt op grote schaal gebruikt bij films in Hollywood en in games. Zoals bijvoorbeeld Brothers in Arms: Hell’s Highway en Borderlands. Het is slechts één van de geesteskinderen van het bedrijf uit Enschede.

Andere producten van Xsens worden onder meer gebruikt in stabilisatie en navigatie van kleine (onbemande) voertuigen, maar ook bij toepassingen voor onder meer animatie van menselijke bewegingen in training en simulatie en virtual reality.

De techniek van Utellus moet de producten van Xsens verrijken. "Van onze kant is het een interessante partij omdat zij de kennis in huis hebben op het gebied van Ultra-Wide Band (UWB) radiotechnologie en toepassingen", meldt een woordvoerder van Xsens.

Indoor gps

De technologie van Utellus die gebaseerd is op UWB is complementair aan Xsens’ eigen inertiële technologie (waarbij sensoren gebruik maken van massatraagheid) bij het meten van beweging, omdat het in feite een soort van ‘gps voor binnen’ toevoegt aan de huidige portfolio van producten van Xsens.

Het Moven-pak legt wel de bewegingen vast, maar kan niet bepalen waar de persoon staat. "Hiervoor heb je een soort indoor gps nodig", aldus de woordvoerder. En daar komt de technologie van Utellus om de hoek kijken. Die is te vergelijken met gps waarbij satellieten worden gebruikt om een positie van een ontvanger op aarde te bepalen. "Dan kunnen we veel nauwkeuriger aangeven waar iemand staat. Dit is bijvoorbeeld handig bij beweging ten opzichte van een andere persoon of object." Ook handig bij het real-time volgen van voorwerpen in lastige of grote omgevingen.

Succesnummer

Xsens kende een grote groei door hun succesnummer, het Moven-pak volgens de woordvoerder. "De game- en de filmwereld heeft dit heel snel opgepakt. Daar hebben we geen lange aanlooptijd voor nodig gehad. In de zomer van 2006 kwam dit pak op de markt en daarna is het sneeuwbaleffect eigenlijk begonnen."

Zo werd er onder meer de volgende commercial ontwikkeld met het Moven-pak.

Een Zweeds bedrijf maakte voor een Duitse energieleverancier een televisiespotje met een hamster in de hoofdrol. Een echte hamster, en twee professionele dierentrainers konden de klus niet klaren. Een animatie hamster werd uiteindelijk tot leven gebracht met behulp van het pak.

Hoeveel geld er is gemoeid met de overname, daarover doet Xsens geen uitspraak.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond