Deel dit artikel
-

‘Nederlandse retail verliest 12 miljard euro aan fraude’

Ruim vier op de tien Nederlanders is ooit online opgelicht, zo uit het jaarlijkse onderzoek van financieel technologieplatform Adyen. Het afgelopen jaar verloren Nederlandse slachtoffers gemiddeld 394 euro aan betaal- en identiteitsfraude.

Als gevolg van de toenemende veiligheidsrisico’s op het internet voelen sommige Nederlanders (23%) zich online minder veilig dan tien jaar geleden. Eén op de vijf consumenten (20%) geeft daarom aan winkels te kiezen die strikte veiligheidsmaatregelen nemen.

Een klein aantal (13%) vindt het bijvoorbeeld goed dat retailers tweefactorauthenticatie gebruiken om de identiteit van consumenten te controleren. Aan de andere kant wil een kwart van de consumenten (25%) juist zo min mogelijk tussenstappen en kopzorgen bij het betalen.

Niet alleen consumenten gaan gebukt onder online criminaliteit, maar ook de retailers ondervinden forse gevolgen. Alleen al in 2023 verloor de Nederlandse retail 12,4 miljard euro aan fraude. De branches die het zwaarst getroffen werden, waren de kledingsector (1,9 miljard euro), gevolgd door elektronica (1,6 miljard euro) en woninginrichting (1,5 miljard euro). Wereldwijd verloor de retailindustrie een schokkende 396 miljard euro door oplichting.

Retailers zijn vaak een geliefd doelwit voor cybercriminelen. Ruim een derde van de retailers (37%) geeft dan ook aan dat de winkel het afgelopen jaar slachtoffer werd van oplichting. Gemiddeld verloor de retail hierbij bijna 2,5 miljoen euro, met uitschieters van zelfs boven de 20 miljoen euro.

Hoewel cybercriminelen steeds slimmer worden, zijn er volgens Adyen ook lichtpuntjes te zien. De opkomst van nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning helpen retailers in de strijd tegen online criminaliteit. Vier op de tien retailers (39%) gebruikt nu al AI om frauduleuze transacties sneller op te sporen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond