Deel dit artikel
-

Nederlandse start-up Fleck gelanceerd in New York

Vier Nederlandse mannen, elk gekleed in een wit pak, maakten vannacht hun entree op de TechCrunch Party in New York. Op het feest met prominente figuren uit de Amerikaanse internetwereld lanceerden de mannen in wit de webtoepassing Fleck. Achter het wit gingen onder meer twee van de oprichters, Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive, schuil.

Dát Fleck er zou komen was al lange tijd bekend. Evenals dat het een zogenaamde web 2.0 internettoepassing zou zijn en dat Boris Veldhuijzen van Zanten één van de mannen achter het project is. Maar wát Fleck precies is, dat was tot vannacht een door de oprichters bewust zorgvuldig gehouden geheim.

Afgelopen week mochten 125 geselecteerde webloggers, met name familieden, bekenden en venture capitalists, een testversie uitproberen. Onder één voorwaarde: er mocht alleen in algemene termen over Fleck worden geschreven; details of beschrijvingen over wat je met Fleck kunt waren niet toegestaan. Dit resulteerde onder meer in beschrijvingen als ‘ik heb de Fleck bèta. Dit zal het web veranderen.’

Aan de buzzmarketing kwam vannacht een eind, toen via de blackberry van Veldhuijzen van Zanten vanuit Manhattan de site officieel werd gelanceerd. De geheimzinnigheid maakt nu plaats voor realiteit en gebruikerservaringen. Want wát is Fleck nu precies? Oprichter De Laive omschrijft het als volgt: “We leggen een tweede laag over het internet heen met de mening van gebruikers. Het is een manier om je commentaar te geven op andere websites. Met Fleck kun je dat commentaar integreren in een website in plaats van je mening te geven via email.”

Misschien dat deze uitleg nog enige verduidelijking behoeft. Fleck kan worden omschreven als een ‘web annotatietoepassing’. Of nog eenvoudiger: een manier om (virtuele) plakbriefjes op websites te plakken.

Het is niet per sé nodig – hoewel dit wel mogelijk is – om een extensie voor de browser te installeren (voorlopig alleen mogelijk met Firefox). Wie wil beginnen kan een website adres intypen in een balk op de homepage van Fleck. Vervolgens verschijnt er een werkbalk onderaan de website van bestemming. Via de werkbalk kunnen notities over de site worden gemaakt, bewaard en doorgestuurd. “Je hebt geen account nodig, maar kunt meteen beginnen. We werken met cookies. Op die manier is het voor mensen heel laagdrempelig om te beginnen,” zegt De Laive. Volgens hem slagen veel webtoepassingen niet omdat mensen niet de moeite willen nemen om een account aan te maken.

Is dit een revolutie op internetgebied? De Nederlandse web 2.0 doorbraak? De Laive: “Het principe van Fleck is helemaal niet nieuw. Het leggen van een tweede laag op internet bestond in de jaren negentig ook al.”

Rond 1998 waren er zo’n tien bedrijven die iets deden met ‘annotaties op het web’, virtuele plakbriefjes. De bedrijven waren populair bij investeerders en kregen elk zo’n 10 miljoen dollar. Al deze Fleck-voorlopers gingen failliet. De Laive noemt deze faillissementen ‘ons honderd miljoen dollar onderzoeksproject.’ “Journalisten hebben toen duidelijk beschreven wat er fout is gegaan. Wij hebben daar onze lering uit getrokken.”

Eén van de problemen die de ‘annotatiebedrijven’ van eind jaren negentig tegenkwamen was een ‘overschot aan aantekenbriefjes op pagina’s. De Laive: “Gebruikers konden op een pagina van CNN wel 10.000 briefjes zien. Dat is teveel.” Dat probleem ontloopt Fleck door in eerste instantie alleen door de gebruiker zelfgemaakte notities zichtbaar te maken. In een latere versie komt er wellicht de mogelijkheid om met een (beperkte) groep notities te delen. Delen is nu al mogelijk door het sturen van een e-mail.

Ook nu zijn er concurrenten, zoals Trailfire. En ook ‘social bookmarking’, het delen van bookmarks, bekend geworden door Del.icio.us, begeeft zich op vergelijkbaar terrein. De Laive: “Wij denken anders te zijn. Wij onderscheiden ons voor een belangrijk deel met onze interface. De interface bepaalt voor 80 procent het succes.”

Fleck is een gratis dienst. De makers verwachten met name geld te verdienen door straks, als de ontwikkeling een paar stappen verder is, een betaalde versie van zo’n drie dollar aan te bieden met extra mogelijkheden. Advertenties zijn minder interessant voor Fleck.

In totaal hebben externe partijen 250.000 euro geïnvesteerd in Fleck, naast een door de oprichters zelf ingelegd bedrag. Een fractie van de investeringsbedragen eind jaren negentig. De Laive: “Ebuddy heeft 5 miljoen opgehaald. Ik zou niet weten wat we er mee zouden moeten doen.”

De marketing rondom Fleck is vooralsnog ‘low budget’. Zo zijn de witte pakken voor 50 euro per stuk besteld bij Otto. En hoewel een feest in New York als locatie van een lancering niet heel erg bescheiden lijkt, is de wijze waarop de mannen hun dienst lanceerden weer behoorlijk Hollands: gasten werd gevraagd om met een stift een e-mailadres op de pakken van de mannen te zetten. "We werden letterlijk gefleckt."

Deel dit bericht

15 Reacties

jeroen

Nou er is niet echt gerekend op een grote belangstelling…..too many sessions…

x

Na het intypen van "www.fleck.com" op de site "www.fleck.com" om de betreffende site "te flecken" kreeg ik de melding "Too many connections". Blijkbaar veel belangstelling.

Duh

De low budget marketing heeft in ieder geval effect gehad. De heren hebben Techcrunch.com gehaald met een positieve review en de site trekt het niet helemaal meer. In tegenstelling tot de gebakken lucht van Eccky, eBuddy en aanverwanten is Fleck the real deal. Nog geen garantie voor succes, maar in ieder geval een lekkere start.

Bjorn Berben

Een gewelidg initiatief. Helaas heeft de publiciteit ervoor gezorgd dat de site zo nu en dan uit de lucht is ivm te veel connecties. Daarnaast is niet elke site geschikt voor het plaatsen van notes.

Martijn Groeneweg

Jammer dat de website het bezoek niet trekt "Too many connections". Idee is inderdaad niet nieuw, maar dat maakt niets uit. Ik denk juist dat er op dit moment met niet nieuwe dingen enorm veel goede concepten uit de grond te stampen zijn. Succes ermee in ieder geval!!

Charlotte

Van harte gefeliciteerd met jullie launch heren! De publiciteit is er zéker en het lijkt veelbelovend.

Micheal

Boris, Wat ik een top marketing truc vind is dat men niet op de site kan komen, vanwege "to many connections" IK denk zelf dat het een trucje is van jullie om nog meer aandacht te trekken. maar veel succes in ieder geval met Fleck. Micheal

Anders Floor

De Laive: "Ik zou niet weten wat we met vijf miljoen zouden moeten doen" Euhm… zorgen dat de site niet uit de lucht klapt als het even druk is? Zonder dollen, goed om te zien dat Nederlandse internetintiatieven in de internationale spotlights staan. Bovendien lijkt me het gegeven dat er geen account nodig is om van de dienst gebruik te maken, een uitstekende aanpak. Ben nou alleen nog benieuwd naar hoe het in de praktijk werkt want ik kom er net als vele anderen dus niet op…

Patrick de Laive

Hier even een eerste reactie vanuit New York. Voor de uitgebruide versie kunnen Firefox gebruikers gebruik maken van deze link: http://extension.fleck.com/?sh=f6653d957a46e1274956cace054e9d8e6ea7bf7b  Verder zijn de problemen verholpen. de servers draaien weer.Ik heb enkele foto's van gisteren geupload naar flickr: http://flickr.com/photos/patrickdelaive/

Boris Veldhuijzen van Zanten

Tsja, heb je alles voor elkaar trekt die stomme database server het even niet. Afijn, inmiddels opgelost!

Jochem

Als de interface voor 80 procent het succes bepaald, vrees ik het ergste.Ik testte het net even in Internet Explorer op twee grote Nederlandse sites (fok.nl en nu.nl) maar Fleck lijkt niet om te kunnen gaan met de layout van deze websites; Mijn annotaties kan ik niet terugvinden. Bovendien kleeft aan cookies een vrij groot nadeel: browser-security settings die moeilijk doen of je temporary files een keer goed legen en je bent al je annotaties kwijt.

Rolf

Goed initiatief. Alleen vind ik het dan weer zo slecht dat het alleen voor Firefox werkt. Daarmee is het direct een techy ding en dat imago raak je niet gauw weer kwijt. Ik schaam me niet dat ik gewoon de browser gebruik die bijna iedereen gebruikt en wil niet gedwongen worden om iets anders te downloaden en installeren.Dit had dus anders gelanceerd moeten worden; alleen voor Firefox gebruikers. Slechte marketing. Zoiets als een nieuwe weg openen en als je erop wilt met je volkswagen ontdekken dat ie alleen voor bestuurders van franse auto's is 🙂 En alsjeblieft niet n.a.v. deze reactie een discussie starten over de keuze Firefox/IE. Daar wordt ik zo moe van…

robbert

Klasse hoor. weer een goed NL initiatief!

Guido van Nispen

Voor diegenen die graag een beeld hebben van de 'white suits' die de mannen van Fleck droegen tijdens de lancering in New York, is hier http://flickr.com/photos/vannispen/sets/72157594384231525/ een fotoshoot van de terugkeer in Amsterdam.

Niels

Als je IE niet eens ondersteunt op dit moment, wat heeft een 'lancering' dan voor nut? Dat is net zo iets als groots een tool lanceren voor linux, dat gebruikt de meerderheid ook niet…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond