Nederlandse start-up met mobiele lokaliseringsdienst

“Waar zijn mijn vrienden?” en “Is er iets leuks te beleven hier in de buurt?” zijn twee vragen die het Amsterdamse Nulaz.com probeert te beantwoorden door locatie-informatie te koppelen aan landkaarten op mobiele telefoons. Duitsland blijkt een vruchtbare markt.
Al een decennium zweeft de belofte boven de telecommarkt dat mobiele bellers ‘binnenkort’ op het scherm van hun mobiele telefoon kunnen zien waar hun vrienden zich op dat moment bevinden. Een soort punaise op een landkaart geeft de exacte locatie van bekenden aan en met een druk op de knop kun je afspreken elkaar te ontmoeten of het dichtst bijzijnde café of restaurant lokaliseren.
Ondanks dure investeringen in ‘location based services’ lossen operators hun beloftes niet in.
Feeds uit Iens, Uitburo, NL10 en NL20
De Amsterdamse start-up Nulaz probeert de belofte uit de telecommarkt zelfstandig in te lossen en ontwikkelde een downloadbare applicatie die locatiegevoelig is. Zojuist ging de nieuwe site live.
"Je kunt zien wat er om je heen gebeurt. Of het nu de positie van een vriend is, een gebeurtenis op een favoriete locatie of achtergrondinformatie bij een gebouw, we laten het op je telefoonscherm zien", zo licht Nulaz-directeur Michiel Munneke aan Emerce toe. Munneke is overigens het broertje van de Gert-Jan Munneke, oprichter van zoekmachinemarketingbedrijf Traffic4U.
Nulaz is zowel via de mobiele telefoon als via het web te gebruiken. Geregistreerde gebruikers kunnen via beide media posities opvragen en achtergrondinformatie bij een evenement of een locatie. "We betrekken die informatie uit twee bronnen. We importeren feeds van bijvoorbeeld Iens, Wikipedia, het Uitburo en NL10 en NL20. Maar gebruikers kunnen ook zelf informatie aan het systeem toevoegen."
Voortouw op Duitse markt
Een heikel punt van de mobiele applicatie is de positiebepaling. In Nederland rekenen telecomoperators hoge tarieven aan externe partijen die positie-informatie uit hun netwerken willen gebruiken. Vodafone rekent volgens Nulaz tonnen opstartkosten en KPN is niet happig op het verstrekken van dit soort informatie omdat het zelf een locatiegevoelige dienst bouwt.
Munneke: "Maar in Duitsland is dit soort informatie gewoon via tussenpersonen tegen een redelijke vergoeding verkrijgbaar. Trouwens, in Nederland heb je over een jaar of 3 à 4 de operators toch niet meer nodig. Dan krijg je locatie-informatie via GPS of wifi."
In Duitsland adverteert Nulaz dagelijks op televisie. Het bedrijf plugt zijn diens als onderdeel van via sms-reclames van Jamba-achtige bedrijven. Daar ligt ook de financiële pijler onder de start-up.
Circa 25.000 Duitsers downloadden de applicatie afgelopen maanden naar hun telefoon. Ze betalen Nulaz 3 euro om de dienst 2 weken te mogen gebruiken. Voor dat bedrag mogen ze 5 lokalisaties opvragen. Munneke: "Gemiddeld is men tussen de 10 en 20 minuten online op onze applicatie. Gebruikers hebben 8.000 locaties aangemaakt. Ze loggen gemiddeld 6 keer in op het programma."
Mogelijk integratie met Hyves
Nederlanders kunnen de applicatie downloaden en gebruiken, maar kunnen via hun toestel geen lokaliseringen van vrienden opvragen.
De jonge ondernemer sluit niet uit dat zijn dienst, via het Open Social-protocol, via de in aanbouw zijnde mobiele applicatie van Hyves gebruikt kan worden.
Nulaz is een initiatief van de bedrijven Spaesuvius, Unc Inc. en Panman Productions. Het gezamenlijke project wordt ondergebracht in een aparte B.V.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Jorgen
Leuk, maar niet meer zo nieuw volgens mij.Zoals het artikel beschrijft zullen er in de toekomst allerlei GPS gebasseerde (en dus nauwkeuriger) oplossingen komen.Nou ja, toekomst? Trackr.nl bestaat alweer een tijdje bijvoorbeeld.
Richard
Volgens mij is er al ruim 5 jaar sprake van Location Based Services (o.b.v.gps) voor consumenten en zijn er zelfs al wat ?gevestigde? nederlandse spelers in dit segment , zoals trackr (www.trackr.nl), GyPSii (www.gypsii.com/) en Bliin (www.bliin.com). Hun innovatieve technology (GNSS) geeft al real-time positioning & sharing en is toegankelijk voor consumenten door de onafhankelijkheid van browsers, handsets en carriers/ operators en bovendien gratis.
William
Niets nieuws onder de zon … Het Hilversumse Service2media.com heeft al een aantal gelijkaardige applicaties op de markt gegooid … Zou me niets verwonderen als zij al een applicatie voor Hyves hebben gebouwd …
Kees
Dit soort diensten zijn toch al jaren oud inderdaad? Het blijft moeilijk als de telecom operators niet meewerken.
John Simon
Inderdaad niet nieuw, maar dat zie ik hen ook niet zeggen. En er zijn ook al betere (GPS) oplossingen en of het prijsmodel gaat werken is maar de vraag. Dat via Duitsland kopen van tsuusenpersonen is mijns inziens helemaal niet meer nodig. Ze claimen in ieder geval ?75.000 verdiend te hebben in een paar maanden. Interessant is dan erachter te komen hoeveel repeat buyers er waren. Ook heb ik vragen bij de contentkant. Er wordt gesproken over het importeren van feeds. Het lijkt mij dat ze bedoelen dat ze het Internet 'scrapen' voor informatie. Dat is interessant. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een partij als Uitburo gratis hun info laat gebruiken (hun klanten betalen daarvoor). En wij als consumenten gaan daar zeker niet voor betalen. Zit dat dan in de ?3 per 2 weken?. Overigens denk ik met dit soort modellen precies het gebied is waar Google naartoe beweegt (mobiele location-based diensten) en – als niet nu al – zij dan wel binnenkort overal wereldwijd dezelfde content en diensten (als chat. find buddies, add content, geofencing, etc.) mobiel kunnen aanbieden, gebaseerd op jouw content: plaats, profiel, tijd, etc. Dus: zoek een niche!