Deel dit artikel
-

Nederlandse start-up Soocial bokst op tegen Google

De Nederlandse start-up Soocial moet het opnemen tegen Google. Dat maakt dat medeoprichter Stefan Fountain scherp blijft. “Het is niet hopeloos, Google is er mee bezig, maar wij zijn er al drie jaar mee bezig. We doen iets goed.”

Bij Soocial beheert de gebruiker zijn contactgegevens bij verschillende apparaten, waaronder de contactdata in de mobiele telefoon. “Al dat gedoe met kabels, dat is veel makkelijker op te lossen. Wij doen dat achter de schermen en dan heeft de gebruiker ook meteen een back up.”

Op de shortlist van de verschillende awards die er zijn voor techbedrijven of internet start-ups, ontbreekt vaak ieder spoor van Soocial. Mathys van Abbe, CEO van Mobypicture, liet het al eerder weten, Soocial zou ook goed passen tussen de bekende ‘oudgedienden’ in de Nederlandse start-upwereld: “"Zij hebben een mooie marktoplossing voor het syncen van contacten." Fountain beaamt dat zijn start-up niet vaak op de lijstjes prijkt. “Dat is doelbewust. Ik wil eerst echt een overtuigend product hebben. Daar zijn we hard mee bezig. We moeten nu een product neerzetten dat omzet genereert. Dat is belangrijker dan aandacht krijgen bij een of ander festival waar iedereen zichzelf maar op de schouder klopt.”

Geldstromen

Twee jaar geleden ging Fountain van start met Soocial. “We hebben er zelf geld in gestopt en er een aantal investeerders bijgehaald. Met dat geld moeten we het doen en voorlopig break even halen.” Het geld geeft Fountain nog een jaar speelruimte voor er geld binnen moet druppelen van andere bronnen. Op dit moment is de dienst gratis voor gebruikers, maar daar moet eind dit jaar verandering in komen. Op welke manier dat gaat gebeuren, daar wil Fountain nog weinig over kwijt. “Het zal niet in de advertentiehoek zitten, dat is niet de bedoeling.” Wel komen er extra diensten waarvoor de gebruiker kan betalen. “Direct door de gebruiker of via een andere manier.”

Soocial heeft nu een kleine 31.000 gebruikers en groeit met 500 per week. “Ik verwacht dat het harder gaat groeien wanneer de dienst meer volwassen is. Dan zullen we redelijk snel aan het tienvoudige zitten.” En met dat verdienmodel moet het geld binnenstromen, verwacht Fountain.

Concurrentie

Anderhalf jaar geleden hing Google aan de telefoon. “Ze wilden informatie wie we waren, wat we deden en hoe we dit probleem hadden opgelost”, aldus Fountain. “Google kwam met eenzelfde dienst. Maar daarbij willen ze de gebruiker aan het Google-account hebben. Ze willen de accounts pushen. Hetzelfde zie je bij Apple, zij willen graag devices verkopen. Allebei kijken ze niet naar de wereld buiten hun eigen producten.” Fountain vervolgt: “De grote vraag  is, gaat Google syncen met Yahoo-mail of Hotmail?”

“MobileMe, Google Sync en straks Vodafone 360. Al die diensten hebben niet goed begrepen waar het om gaat, wij wel.” Van de concurrentie van Google lijkt Fountain niet erg onder de indruk. “Google lijkt meest op wat we doen. Elke vorm van concurrentie is leuk. Vooral als klein bedrijf word je dan geforceerd om nieuwe dingen te bedenken.”

En waar Google en Apple weinig doen aan collaboratie, bijvoorbeeld het samenwerken met collega’s of vrienden in een adresboek, daar heeft Soocial andere plannen. “Daarvoor heb je een basistechnologie nodig. Die hebben we, nu kunnen we een slag maken.” Fountain wil er niet heel veel over uitweiden, maar vertelt al wel dat het plan is om een gedeeld adresboek te maken voor bijvoorbeeld collega’s en vrienden. “Waar je als gebruiker je gegevens kunt syncen en waar je samen een adresboek kunt bijwerken.”

Soocial kan naast Google bestaan, meent Fountain. “Er is genoeg ruimte. De wereld is groot genoeg buiten Google.”

Volgens Oscar Kneppers is Fountain een van de ondernemers die tot de ‘nieuwe generatie startup-ondernemers’ behoort, de 2012-generatie. Tijdens de IPAN-bijeenkomst op dinsdag 6 oktober zal Kneppers ook nog andere ondernemers uit deze categorie voorstellen.

Deel dit bericht

9 Reacties

Stefan Fountain

Stefan Fountain hier van Soocial, wou nog even kwijt dat er volgende week een update komt waarin er een BlackBerry en een iPhone applicatie beschikbaar is. Keep watching, dus! (Kleine spelfout: "willen graag devies verkopen" -> willen graag devices verkopen.)

Voer

Goed idee ! Na het wat wollige artikel even naar de site van soocial gegaan en daar werd me meteen duidelijk wat het is. Mooi ook dat er nog steeds mensen zijn die een gat in de markt vinden. Dus goed idee ! Ik ben alvast fan.

Stefan

Hier nog een fan, erg gebruiksvriendelijk. Ga de iphone app zeker downloaden als die beschikbaar is.

123contact

Handig idee. In 2000 ben ik voor detelefoongids.nl bezig geweest om iedere nederlander een persoonlijk adresboek te geven met synchronisatiemogelijkheden naar o.a. mobiele telefoons, outlook adresboeken en natuurlijk de gegegens uit de Telefoongids. Een wijziging in een telefoongidsvermelding zou dan, indien gewenst, automatisch worden geupdate in je persoonlijk adresboek. Gebruikers weten van elkaar en/of geven elkaar hiervoor al of niet toestemming om in iemands adresboek te staan. Onderling zou het dan mogelijk zijn om elkaar berichten te sturen. Inkomsten zouden komen vanuit adverteerders (obv profielen/wensen van gebruikers), dienstverleners zoals kaartenservices (zoals verhuis/verjaarsdagskaarten), kadoleveranciers, themagerichte informatie/diensten (bv verhuizen) etc. Kortom voldoende mogelijkheden om iets te verdienen.  Helaas is dit inititatief door een directiewisseling toen gekilled.Wellicht is het interessant voor Soocial om iets met de Telefoongids te doen en ook buitenlandse telefoongidsen.

Wouter

Mooi initiatief!

Kjeld

Ik gun het de mannen van Soocial en ga het zeker gerbuiken.Echter is de concurentie moordend. Er zijn namelijk nog 3 andere erg groote players in dit veld bezig. Namelijk:Apple: MobileMeMicrosoft: Windows Mobile Contacts (of iets met die naam, cloud agenda syncing hosting)Nokia: Met een OVI variant Ook hebben de operators voor mobiel vaak van die diensten.Cortom suc6 in een race die je helaas niet kunt winnen van de mannen met budgetten die naar de maan reizen.Wie de contacten beheerd heeft immers de macht en de koppeling tot in de dood.

Stefan Fountain

Hoi Kjeld, gaaf dat je Soocial gaat uitproberen. Toch even reageren op je opmerkingen, je zegt een aantal dingen:> … de concurrentie is moordend> … een race die je helaas niet kunt winnen> … budgetten die naar de maan reizen> … ook hebben de operators voor mobiel vaak van die diensten Het probleem dat Soocial probeert op te lossen is niet een synchronisatie probleem. We richten ons op het echte probleem: adressen beheren is verouderd. Het klopt dat Apple, Microsoft (MyPhone), Nokia OVI, Vodafone (360) en Google verwante producten hebben, toch bestaat dit probleem nog steeds met deze producten Drie dingen moeten worden opgelost: verspreide adresboeken, vieze (dubbelen en verouderde) contact gegevens en het delen van contact gegevens. Soocial gaat dieper in op het oplossen van dit probleem, synchroniseren is hier alleen een voorwaarde voor en geen eind doel. De belangrijkste elementen zijn: de openheid naar buiten (kan jij overal je gegevens waar je wilt gebruiken), breken van walled-gardens (dus niet alleen een online backup zoals Hi.nl die aanbiedt), breedte van syncen (worden er genoeg verschillende platforms ondersteund?), gebruik van het adresboek binnen de bestaande user interfaces/omgevingen die je nu gewend bent (dus binnen Outlook, Gmail, Mac, Nokia) en zeer belangrijk is het gebruiksgemak. Belangrijke vragen om te zien of de bovengenoemde bedrijven deze elementen wel _kunnen_ oplossen zijn: – Bestaat er genoeg motief om met zoveel mogelijk services/apparaten te syncen? (Waarom zou Google met Yahoo! syncen?)- Wie is eigenaar van de data? Wat wordt ermee gedaan? Is er genoeg openheid van data?- Wat zou er gebeuren met de direct bottom line van het bedrijf als ze de gegevens makkelijker deelbaar maken? > … Wie de contacten beheerd heeft immers de macht en de koppeling tot in de dood.Klopt en de gebruiker is degene die deze macht heeft. Het enige wat bedrijven kunnen doen is dit goed faciliteren op een manier die gebruikers (wel dan niet bewust) behoefte aan hebben. Uiteindelijk is de manier hoe de consument beslist sterker dan welk leger aan programmeurs die niet passende producten maken.  Nog ??n laatste punt over dat we deze race niet zouden kunnen winnen, ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van een David die (??n of meerdere) Goliath(en) versloegen. Immers is bijna elke Goliath die we nu kennen ooit een David geweest. Sterker nog ik denk dat echte innovatie juist vaak eerder gebeurd binnen een kleine club (dolfijn) dan een grote club (walvis). De dolfijn blijft een stuk wendbaarder dan de walvis en heeft niet zoveel voedsel nodig om te overleven. 

Kjeld

Ik sluit me bij veel dingen van jou aan omdat ik het gehad heb met Goliat (net als jij?) echter intresseerd het jan-modaal geen ene fluit dat Google, Apple, MS zijn data in een soort vendorlockin/garden heeft geplaatst.Het is makelijk voor ze. Gmail Synct met Android GTalk (Single Singon in de toekomst) dus waarom zouden ze hetr niet doen? Waarom zouden ze het risico lopen dat het onbekende Soocial die data ook kan waarborgen en wat is de toegevoegde waarde. Veel suc6, ik kan niet wachten om de iPhone App te gebruiken. Begrijp me niet verkeerd ik kan me erg goed vinden in jullie idee. Echter vrees ik dat jan-modaal dat niet boeit.

Stefan Fountain

Vendor lock-in is gewoon een duur woord voor niet datgene kunnen doen met je eigen gegevens die je wel wilt doen. Bijvoorbeeld je Nokia contacten binnen Yahoo! Mail, of dezelfde email adressen in je bedrijfs-CRM als in je iPhone. Volgens mij willen gebruikers dat juist heel graag! 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond