Deel dit artikel
-

Nederlandse webwinkels boeren goed met feestdagen

De feestaankopen en daar bovenop het slechte weer leverden de online retailers, in vergelijking met vorig jaar, een extra weekomzet op van 45 procent. De stijging kwam neer op een extra omzet van 24 miljoen euro per week.

Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en Blauw Research.

De verwachte extra omzet bij de webwinkels lag lager. Uit vooronderzoek werd de hoop uitgesproken van een gemiddelde weekomzet van 37 procent.

Buiten het feestseizoen, januari tot en met oktober, boekten dezelfde online retailers een gemiddelde weekomzet van 53 miljoen euro. In december kwam de gemiddelde weekomzet uit op 77,3 miljoen euro per week

De offline detailhandel mocht dan wel een grotere weekomzet (450 miljoen euro) ontvangen rond de feestdagen, maar in vergelijking met vorig jaar is hier sprake van een daling van rond de 8 procent.

Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org ligt de verklaring van de stijging bij online deels in de reguliere groei van online aankopen. "Daarbij kwam de laatste maand natuurlijk de additionele feestaankopen en extra verkopen door het slechte weer." Hij verwacht dat de totale jaargroei voor de omzet in de online retail tussen de 20 en 25 procent uitkomt. Definitieve cijfers hiervan worden in maart gepresenteerd.

Jongen: "Webwinkels zijn degenen die als grote winnaar uit de strijd van de recessie komen. De consument zoekt online mogelijkheden om re vergelijken. Dan is de stap makkelijker om het ook online te kopen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond