Deel dit artikel
-

Nedstat komt met visuele statistieken

Nedstat lanceert vandaag een nieuwe presentatiewijze van webstatistieken. Via cirkels in verschillende kleuren en formaten die ‘over de eigen site heen liggen’ (overlay) krijgen gebruikers een indruk van de prestatie van links en site-onderdelen. Nedstat heeft patent aangevraagd op deze presentatiewijze.

Direct View is de naam van de presentatiewijze. Gebruikers van de website rapportagedienst Sitestat kunnen er gebruik van maken. Nedstat is actief op het gebied van websitestatistieken en gemeten naar omzet Europees marktleider.

Met de nieuwe presentatiewijze neemt de gebruikersvriendelijkheid van website statistieken flink toe, meent directeur Michael Kinsbergen van Nedstat. "Een gebruiker ziet in één oogopslag al browsend over zijn eigen website welke links bijvoorbeeld op een dag het meest zijn aangeklikt, of tot de meeste verkopen hebben geleid. Hij hoeft daarvoor niet alerlei rapporten te maken." De interface werkt volgens hem zeer intuïtief.

Gebruikers van Direct View kunnen gebruik maken van 13 voorgeselecteerde variabelen voor de prestatie van links op de site, zoals ‘aantal kliks, ‘herhaalde kliks' en ‘gerealiseerde omzet per link'. Behalve de linkstatistieken kan de gebruiker ook kiezen uit 16 statistieken die informatie geven over de huidige pagina, zoals 'aantal bezoekers', 'leestijd'en 'zoekwoorden voor de pagina'.

De technische ontwikkeling van Direct View kostte zes maanden, zegt Michiel Berger, Chief Innovation Officer bij Nedstat. Relatief veel tijd ging zitten in het goed laten werken van de toepassing op verschillende soorten sites. Ook het laten werken in zowel Internet Explorer en Firefox was een flinke klus, aldus Berger.

API
Afgelopen zomer publiceerde Nedstat een zogeheten API. Daarmee kunnen bedrijven de kernfuncties van Nedstat integreren in eigen meetprogramma's. Ook kwam Nedstat vorig jaar met een gratis downloadbare plug-in voor Microsoft Office. Met de zogeheten Office Link kunnen gebruikers Sitestat-rapporten real time integreren in Word, PowerPoint en Excel.

Concurrentie
Terwijl Sitestat een betaalde dienst is, kunnen bedrijven en particulieren gratis gebruikmaken van Google Analytics. Met dat programma kunnen ook in detail de presentaties en het bezoek van een site worden gemeten. Kinsbergen zei eerder tegen Emerce de concurrentie van Google niet te vrezen. "Nee, eigenlijk komt dat de markt juist ten goede. Het vergroot het bewustzijn van het belang van webstatistieken."

Deel dit bericht

5 Reacties

Mark van Rossem

Niet echt een innovatie, Google Analytics (Urchin) biedt met de "Site Overlay" functie precies hetzelfde inzcht in klikgedrag op een pagina.  Voorzover in kan inschatten heeft Nedstat deze functie gewoon nagebootst van urchin en probeert nu de credits daarvoor op te strijken.

Joost Boermans

Eens met Mark, maar naast Google zijn er meerdere die deze 'nieuwe' service al langer bieden, zoals Omniture e.a. Maar wel goed dat Sitestat nu ook inziet dat deze vorm gewenst is…

Wouter

CrazyEgg (www.crazyegg.com) heeft dit trouwens op een veel gavere manier geplementeerd, met een heatmap overlay om nog intuitiever een en ander te kunnen inzien. Ook hebben ze hiernaast de manier die Nedstat heeft gebruikt draaien, net zoals inderdaad Google aanbiedt met Analytics.

daniel markus

Nee, ik ben het niet met jullie eens. Voor de verandering vind ik dat Nedstat deze keer wel degelijk met iets nieuws is gekomen. Hun overlay is veel uitgebreider dan die van andere webanaltycs leveranciers. Met name Google kan de vergelijking niet doorstaan. Hun overlay doet het vaak niet en geeft niet meer aan dan het percentage clicks op een link. Maar ook de anderen zoals Omniture en HBX hebben niet dezelfde features als die Nedstat nu heeft. Ze bieden bij de overlay de mogelijkheid van inzicht in trends, vergelijkingen met een vorige periode en bubble charts om het percentage doorclicks aan te geven. Met name dat laatste heb ik nooit eerder aangetroffen in een tool en het lijkt me een goede innovatie.  De belofte dat je zelf de vorm en kleuren kan aanpassen is zeker nuttig. De meeste overlay rapporten moeten nu nog behoorlijk met de hand worden bewerkt voordat je ze met goed fatsoen kan distribueren. Aanpassen in de analyseomgeving kan zeker tijd besparen. Goed dat er eindelijk weer eens iets onderscheidends is gemaakt door Nedstat.

daniel markus

Heb er even mee zitten spelen bij n van onze klanten. En het is mooier nog dan in het persbericht. Maar toch was ik in mijn vorige reactie misschien iets te voorbarig. n ding verbaast met namelijk. Waarom kan ik niet de relatieve aantallen kliks krijgen?  Nu zie ik hoeveel kliks er zijn per link, maar die informatie is vaak irrelevant. De ene 100 is de andere niet. 100 bij 1000 pageviews heeft een andere betekenis als 100 op 100.000 pageviews. Ook is het niet duidelijke of het om kliks per pageview, visit of visitor gaat.  Ik vind het dus wel mooi, maar het lijkt me nog niet helemaal af.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond