Deel dit artikel
-

Netflix: in 2024 meer live televisie en reclame-omzet

De nieuwe CEO’s van Netflix denken het juiste pad naar groei te hebben gevonden. In 2024 leggen ze fundamenten voor nieuwe producten: het streamen van live sportevenementen en meer verdiensten uit reclame-inkomsten.

Ted Sarandos en Greg Peters hebben hun eerste jaar als co-CEO’s achter de rug en hun resultaten geven de belegger moed. Zojuist publiceerde Netflix de cijfers over het vierde kwartaal en een klinkende voorspelling voor de eerste drie maanden van 2024.

In het laatste kwartaal van 2023 steeg de omzet met 12,5 procent tot 8,8 miljard dollar. De nettowinst bedraagt 938 miljoen dollar. De nieuwe bazen houden de interesse van de financiële markt met hun voorspelling voor het begin van het nieuwe jaar.

Het duo verwacht een omzetgroei van 13,2 procent en een ruimte verdubbeling van de nettowinst (tot 1,98 miljard dollar).

In de handel nabeurs steeg het aandeel Netflix met 7,1 procent.

“We blijven investeren in en experimenteren met live programmering, bijvoorbeeld met de aankomende SAG Awards en Netflix Slam.” Dat laatste is een demonstratiewedstrijd tennis tussen Rafael Nadal en Carlos Alcaraz. “We willen leren begrijpen wat onze kijkers het meest waarderen en hoe wij echte events kunnen maken van dit soort gelegenheden.”

Afgelopen jaar stak Netflix de tenen in het water met drie live streams.

Vandaag maakt het bedrijf verder bekend, dat het vanaf begin 2025 de worstelcompetitie WWE Raw live gaat uitzenden in Noord- en Zuid-Amerika. Voor de licentie van tien jaar betalen ze vijf miljard dollar.

2024 moet ook het jaar worden waarin de reclamebusiness handen en voeten krijgt. In een aantal landen is het Basis-abonnement vervangen door een goedkoper abonnement waarbij de kijker in ruil voor minder maandlasten reclame te zien krijgt. Bing verzorgt de technische achterkant daarvan.

“Het is qua omzet nog klein, maar we streven ernaar om de reclametak per 2025 een gezonde bijdrage kan leveren aan onze groei.”

“Het aantal abonnees voor het reclameproduct steeg met zeventig procent van het derde op het vierde kwartaal. Van alle nieuwe abonnees kiest veertig procent voor dit product als het in hun land beschikbaar is.”

Foto: Ed Webster (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond