Deel dit artikel
-

‘Netflix bijna even groot als YouTube’

Engelsen kijken bijna even veel video via Netflix als op YouTube. Dat laten cijfers van een van de grootste internetproviders, Plusnet, zien. In de avonduren is Netflix al veruit de populairste streamingdienst.

De recente prijsverhoging van Netflix’ abonnementen deert de Engelse consument totaal niet. Ze lopen de deur plat bij de online videotheek. In een blogbericht geeft Plusnet de verhoudingen tussen Netflix en YouTube weer. Het is duidelijk dat men al voor het ontbijt Googles videodienst aanzet, maar zodra het avondeten op tafel komt gaat Netflix aan. Tot laat.

Deze cijfers komen van een markt waar digitale videotheken als HBO, Amazon, Google Play, iTunes, Sky Go, Blinkbox (Tesco), Wuaki (Rakuten) en Now TV om marktaandeel kampen.

Plusnet, onderdeel van BT Group, heeft iets minder dan een miljoen klanten op een land met 26 miljoen huishoudens. Hoewel niet representatief voor de hele markt geven de cijfers wel een duidelijk beeld.

Onderzoeker IHS verwacht dat Netflix alleen maar een groter stempel op de Europese videomarkt zal drukken. Binnen enkele maanden gaat het bedrijf ook van start in België, Luxemburg en Frankrijk en de Duitstalige gebieden Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het aantal abonnees zal binnen drie jaar met acht miljoen groeien. Dat leidt ertoe dat het aantal buitenlandse klanten voor Netflix van tien naar twintig procent stijgt.

In Nederland neemt Netflix het op tegen diensten als Uitzending Gemist van de NPO, Pathé Thuis, RTL XL en Videoland. NLziet van de publieke omroepen probeert zich ook een positie te verwerven op dit palet.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jasper

Dit is wel erg kort door de bocht.
Het kijken van Netflix kost veel meer bandbreedte, de resolutie is een stuk hoger en de gemiddelde video duurt een stuk langer. Hierdoor zullen veel minder mensen veel meer bandbreedte verbruiken en kun je dus niet stellen dat ze bijna even groot zijn qua bereik.

KoalaBear

Dat kan best wel eens kloppen ja. Gok dat bij mij de kinderen (1-4 jaar) voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor die bandbreedte. Die kijken de halve dag via de Chromecast naar allerlei dingen, veelal dezelfde, iets wat ze al 10 keer hebben gezien 😛

Ook voor mij en m’n vrouw wint Netflix het, nu elke avond gemiddeld 1,5 aflevering van Breaking Bad.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond