Deel dit artikel
-

Nieuw Europees dataplatform media van start

Vandaag gaat in Duitsland het Europees gerichte online dataplatform Verimi van start dat consumenten een andere inlegoptie biedt en een veilige haven voor hun persoonlijke gegevens.

Geen beter sentiment in de markt had het team achter Verimi zich kunnen wensen dan het huidige. De uniforme log-in die Facebook biedt naar derde apps is zacht gezegd besmet en ook diens beleid rondom het verwerken en delen van persoonsgegevens is nooit transparant geweest. Het nieuwe ID-initiatief wil tegenwicht bieden.

Particuliere internetgebruikers melden zich aan bij Verimi en kunnen dat account gebruiken om in te loggen bij partnersites. Ze bepalen zelf welke data ze in het account vastleggen en wie daar toegang toe heeft. In lijn met de GPDR/AVG. Veel meer dan een unified log-in is het dan ook niet.

De initiële partners achter het project zijn onder meer Allianz, Axel Springer, Daimler, Here, Lufthansa en T-Mobile. Andere partijen uit Duitsland en andere landen kunnen ook aansluiten. Een probleem echter is het feit dat er naar Verimi nog een ander vergelijkbaar ID-platform wordt ontwikkeld: de Log-In Allianz. Daarin werken andere grote partijen samen, maar dan uit de mediahoek: RTL, ProSiebenSat.1 en United Internet.

De enige federated ID-systeem dat we in Nederland kennen dat werkt is DigiD.

Foto: Garry Knight (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond