Deel dit artikel
-

Nieuw Nederlands co-creatie initiatief

IJsfontein is een co-creatie onderdeel gestart: IJslab. Samen met de doelgroep ontwikkelt IJslab nieuwe concepten, vooralsnog vooral websites. “Maar we kunnen meer doen. Ook evenementen of producten.”

Anders dan bijvoorbeeld het vorig jaar gestarte Nederlandse co-creatie initiatief Favela Fabric vindt bij IJslab het grootste deel van de co-creatie offline plaats. Favela Fabric legt de nadruk op online gemeenschappen die samen met bedrijven nieuwe producten, diensten en marketingconcepten bedenken.

Co-creatie is voor IJslab vooral iets om met een kleinere groep ‘rondom een tafel te doen'. Bijvoorbeeld tijdens een weekend waarbij zowel opdrachtgever als doelgroep aanwezig is.

Helemaal nieuw is IJslab niet. Informeel bestaat het onderdeel al een tijdje. Een pilot samen met Het Voedingscentrum vormde anderhalf jaar geleden het startpunt. Met die partij ontwikkelde IJslab een website over voeding en bewegen voor kinderen. Een groep van kinderen bedacht het concept en de inhoud van de website. Een sessie van twee dagen vormde de basis voor de website lekkerbelangrijk.nl.

"Voor bedrijven is dit een fijne manier om de doelgroep, bijvoorbeeld kinderen, te betrekken bij het bedenken van concepten en ontwerpen," zegt Cher Pietersz, manager IJslab. "Als je met een groep van zo'n zeven mensen bij elkaar zit, kan er een chemie ontstaan waaruit goede ideeën ontstaan."

Marktonderzoek
Is co-creatie niet een goedkope manier om goede ideeën te krijgen gekoppeld aan marktonderzoek? Pietersz: "We zoeken deelnemers die graag meedoen omdat ze zich betrokken voelen bij een onderwerp en daarom graag hun mening willen geven. Aan het einde van zo'n dag lopen de deelnemers enthousiast en geinspireerd naar buiten. Uiteraard krijgen deelnemers net als bij een marktonderzoek een vergoeding, maar dat moet je meer zien als een onkostenvergoeding."

Waar vindt IJslab gemotiveerde mensen? Pietersz: "We zijn bezig met het opbouwen van een database, door te werven op plekken waar de doelgroep komt (bijvoorbeeld kinderen via school). Daarnaast, maken we ook gebruik van bureau's die in rekruteringen gespecialiseerd zijn."

Een volgend co-creatie project doet IJslab voor een Waterschap en de Gemeente Amsterdam, over breedband internet in het onderwijs. Allemaal projecten met kinderen/jongeren als doelgroep en in de categorie internet. Wil IJslab co-creatie niet op een iets breder terrein inzetten? "Ja," zegt Pietersz. "Maar we zijn gekoppeld aan IJsfontein, een bureau dat mensen associëren met kinderen en online. Wij gaan echter breder, en ook met andere doelgroepen over uiteenlopende onderwerpen co-creatie projecten doen."

Deel dit bericht

4 Reacties

Janvier

Wat is hier nieuw aan?Ken veel bureaus/bedrijven die een dergelijke werkwijze toepassen.Die hebben er alleen geen stikkertje op geplakt.PR-poging? Redactie, beetje kritisch graag.

Remco (Redactie Emerce)

@Janvier. In het artikel zeggen we ook niet dat IJslab de enige partij in Nederland is die gebruikers betrekt bij het ontwikkelen van diensten/producen/websites. Desalnietemin is het aardig om af en toe te omschrijven wat partijen in Nederland doen op dit gebied. Dit keer is het IJslab, maar we schrijven ook regelmatig over andere initiatieven op het gebied van co-creatie (om die term maar te gebruiken).

Cher Pietersz

Een reactie van IJslab op de vraag van Janvier: Conceptontwikkeling met de doelgroep is inderdaad niet nieuw. Onze aanpak echter wel.  Wij maken deelnemers van de doelgroep volwaardige leden van het conceptteam. Samen met de opdrachtgever en deelnemers vertalen wij de 'insights' van de doelgroep in proposities die nauw aansluiten bij hun behoefte. Daarnaast betrekken wij de doelgroep niet alleen bij de concept ontwikkeling. Zij blijven betrokken bij het hele proces, dus tot aan realisatie.

Marc Fonteijn

Ook de aanpak is niet echt nieuw Cher. Buro's zoals IDEO en Peer Insight zijn hier groot mee geworden. Ook Nokia en Ikea staan hier bijvoorbeeld ook bekend om. Neemt niet weg dat ik het eens ben met de strekking dat er in NL weinig innovatie is rond conceptontwikkelingsprocessen (goed scrabbelwoord…). Het is bekend dat grote organisaties, denk aan de (semi)overheid, NUTS, "KPN's", etc's ver van hun klant af staan. Veel nieuwe concepten worden nog steeds door mensen binnen een organisatie bedacht. Het maakt weinig uit hoe out-of-the-box en creatief je proces binnen een organisatie is om tot nieuwe concepten te komen, de sleutel tot succes ligt bij de gebruikers. Het is dan ook niet zo gek dat 80% van alle nieuwe diensten niet aansluiten op de behoeften van de gebruikers.  Het kan ook anders daarom juich ik het toe dat partijen zoals IJslab dit soort initiatieven ontplooien. We worden tenslotte allemaal gelukkiger als een dienst of product uiteindelijk beter aansluit op onze behoeften.  Iedereen die dit een aansprekend onderwerp vindt raad ik aan om eens te googlen op "Service Design". Een werkwijze voor het _ontwerpen_ van diensten (ja, dat kan echt) waar co-creatie een belangrijke in rol speelt. Disclaimer; ik werk bij 31Volts en wij "designen services" ;) Overigens snap ik Janvier wel, de titel is wel iets te aan de "billboard" kant…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond