Nieuwe Cup-a-Soup site is “merkensite en b-to-b tegelijk”

De nieuwe site van Cup-a-Soup is tegelijk een merken- en b-to-b-site. De maker ervan, interactief reclamebureau Qi, spreekt van een "unieke combinatie". Bovendien wordt er online niks direct verkocht, maar het kooporiëntatieproces beïnvloed en leads gegenereerd, aldus managing director Jeroen de Bakker van Qi.
De consument moet op de site vermaakt worden met een spel, dat geheel draait om Sjors, de "mental coach" uit de Cup-a-Soup-commercials. Daarnaast kent de vernieuwde site een b-to-b component. Middels een test kan de gebruiker ontdekken welke Cup-a-Soup-automaat het meest geschikt is voor zijn bedrijf.
"Het gaat om verschillende proposities voor verschillende doelgroepen", stelt Jeroen de Bakker, managing director van interactief reclamebureau Qi . "De combinatie van een merkensite met business-to-business is volgens mij behoorlijk uniek." De site is volgens De Bakker modulair opgebouwd. Zo kan de test voor automaten steeds opnieuw worden gekoppeld aan een nieuwe campagne voor dit Unilever -merk.
De Bakker merkt op dat er op de site niets direct verkocht wordt. "We zorgen wel voor de verkoop van systemen door het koopproces te beïnvloeden en leads te genereren." Hij noemt dit een "onderbelichte functie van internet". Wie de test invult belandt bij een formulier dat, nadat de contactgegevens zijn ingevuld, naar Cup-a-Soup wordt gemaild. Die nemen vervolgens contact op.
"Bij weinig sites wordt voldoende nagedacht hoe het oriëntatieproces een plek kan worden gegeven", meent de chef van bureau Qi. Hij benadrukt geen cijfers over conversie of leads te mogen noemen. Wel wil De Bakker kwijt dat "ze bij Unilever behoorlijk tevreden zijn met de aantallen gegenereerde leads".
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
factor x
Wat een ouwehoer die Jeroen de Bakker van Qi. Merken én b-to-b-site tegelijk? Unieke combinatie? En dan ook nog niet online verkopen? Wat een kolder. Soep is geen soep meer, maar een mental coach? Wie neemt wie nu in de zeik? Wat is nu het marketing probleem van Cup-A-Soup? Soep is soep. En dan gaat het om "verschillende proposities voor verschillende doelgroepen"? Ingewikkeld hoor. Zo rechtvaardigt Qi z'n eigen rekening. Hij heeft er immers over nagedacht. Nu ken ik Qi niet en die Bakker ook niet, maar om te doen alsof hij wat nieuws uitgevonden heeft; "de onderbelichte functie van Internet". Denk dat hij niet genoeg gesurft heeft. De eerste de beste site is een merken én b-to-b of b-to-c of c-to-c of c-to-b of willekekurig welke doelgroep-site tegelijk. Misschien dat Qi nog nooit een site heeft gezien waar zowel consumenten als bedrijven producten en of diensten konden afnemen. Maar http://www.emerce.nl is een simpel voorbeeld. Alleen zij verkopen wel via het Internet. Misschien dat deze functie als "onderbelicht" in de volgende site van Cupe-A-Soup opgenomen wordt. We zullen zien. Je kan dan bijvoorbeeld niet alleen testen welk apparaat je op kantoor wilt hebben, je kan 'm dan ook daadwerkelijk online kopen. En bovendien ook nog je soepje nabestellen. Via Internet, gratis en voor niets. Is dat even handig als merken én b-to-b site tegelijk. En de consument koopt z'n soep wel bij http://www.ah.nl. En dan zo'n pay-off op die site, "… dat zouden meer companies moeten doen". Wat is nu een "companie"? Ik heb nog nooit een "companie" soep zien drinken. Mensen dinken soep en "companies" verdienen daar aan. En dan nog zo iets; "Met uw eigen Cup-a-Soup systeem zijn omzet- en prestatieverhogingen onvermijdelijk". Overmijdelijk? Beste Cup-A-Soup, als ik u was zou ik een andere tekstschrijver in huren. U verkoopt slechts soep in oplosvorm, geen omzetverhogende oplossingen. En zelf ben ik nooit beter gaan werken door uw soepje. Ik kreeg er wel een zoute bek van. En uw disclaimer. Beste Cupe-A-Soup, daar staat "…komt u door de site te benaderen met ons overeen dat….". Als u al wat met de gebruikers van uw site wilt afspreken, moet u dat doen voordat ze uw site bezoeken. Dus voordat ze uberhaupt uw homepage kunnen bekijken. Niemand, maar dan ook echt niemand, zal zonder uw site in te zien eerst uw disclaimer bestuderen. Als u wilt bereiken wat u in uw disclaimer bedoelt, zult u – net als bij porno sites – een "I Accept" en "Let me out of here" button moeten opnemen. Tot zover maar even, ben benieuwd naar versie 4.1 van uw site.
ach...
"Soep is geen soep meer, maar een mental coach? Wie neemt wie nu in de zeik? Wat is nu het marketing probleem van Cup-A-Soup? Soep is soep." Meneer X, wat denkt u dat een parfum of deo is? Het is een substantie waar een luchtje aan zit. Als men gaat vertellen dat het een goedje met een luchtje is, zal dat hoogstwaarschijnlijk niet echt verkopen. Erg nobel, maar niet realistisch. Het draait om emotie en onderscheidend vermogen. Het blijft soep, ja…
lieke
Het zal wel toeval zijn dat de sites http://www.cup-a-soup.nl en http://www.heineken.nl zoveel op elkaar lijken. Het groen is inderdaad ongeveer hetzelfde. Of zijn ze misschien door hetzelfde bureau gemaakt?
Wouter
Wat een nieuws weer en lekker claimen dat je het hebt gebouwd. De b-to-b component hadden ze bij Unilever al twee jaar. Die is namelijk gebouwd in de periode dat ik er als projectleider zat (niet voor Cup-a-Soup). En ja, ruim anderhalf jaar geleden waren ze ook al tevreden over de resultaten van de site.
Koos Koets
Die screensaver op hun site is trouwens behoorlijk evil, zag bij een collega dat het ding 8k per seconde er bij snoept, op moment dat wij het gingen checken was het progje al 40 MB in het geheugen 😉
Paulus Potter
Ik heb sterk het idee dat de heren Qi de logo's van de sites heineken.nl en cup-a-soup.nl hebben verwisseld!
barry blanc
Mijnheer of mevrouw factor X heeft van marketing niet zoveel kaas gegeten. "Soep is geen soep meer, maar een mental coach? Wie neemt wie nu in de zeik? Wat is nu het marketing probleem van Cup-A-Soup? Soep is soep." Nope. Soep is emotie. Unilever heeft juist géén marketingprobleem met Cup-A-Soup, maar een keisterke proposititie opgebouwd als lifestyle-element op de werkvloer (en daarbuiten). Kun je belachelijk vinden maar het verkoopt. Vooral door de inspanningen van Neboko en Qi heeft de fabrikant mij, en heel veel andere Nederlanders aan de Cup-A-Soup gekregen. Eén van de meest succesvolle marketingcampagnes van de afgelopen jaren. Ze (de producent en haar bureaus) hebben mij dus wel een mental coach verkocht. Zielig hé, en ik geniet er met volle teugen van! 's Middags om vier uur uiteraard. Dit succes zou mij alleen kunnen bewegen tot zoveel vuilspuiterij als ik er zelf een paar keer gruwelijk naastgekleund had. Ik proef een beetje kift 🙂
Marieke
Ik vind dat ze het verdomd leuk doen, ook op internet. Hun omzetten zijn daar ook naar. Want soep is soep, maar voor soepverkopers is soep vooral omzet en omzet is behoefte (creëren). Ze hebben dat goed door – 'Vier uur, Cup-a-Soup' – en dan kan ik ze wat internet-blabla van een enthousiaste marketeer wel vergeven.
Kees Jansma
Marieke: Grappig detail: Qi heeft niet te maken met '4 uur Cup a Soup' – dat heeft een reclamebureau bedacht.
huub
ik wou gewoon zo'n automaat bestellen. Krijg ik een partij gezeik over me heen van allerlei flauwekul die ik moet invullen. Volgens mij is back to basic gewoon dat je een afbeelding van zo'n klote automaat op je site zet samen met een prijs. Kan je zo'n ding kopen of niet. Van mij mogen ze die fucking soep in hun hol steken. Ik moet geen soep meer. Ik zuip wel wat anders.