Deel dit artikel
-

Nieuwe mijlpaal: 5 miljoen adverteerders bij Facebook

Facebook heeft niet minder dan 5 miljoen actieve adverteerders, zo heeft het sociale netwerk maandag bekend gemaakt. Alleen al in de laatste zeven maanden zijn er 1 miljoen bijgekomen. Driekwart daarvan bevindt zich buiten de VS.

Toch zijn die 5 miljoen maar een fractie van de 65 miljoen kleine bedrijven die op Facebook een eigen pagina hebben. Die adverteren dus nog niet. Hetzelfde geldt voor de 8 miljoen bedrijfsprofielen op Instagram.

Facebook neemt daarom maatregelen om van die bedrijven adverteerders te maken. Zo gaat Facebook adverteerders meer advies geven, onder meer door te vertellen hoe bedrijven met advertenties resultaat hebben bereikt.

In diverse landen komen adviesraden die kleine adverteerders gaan begeleiden. De eerste adviesraden komen in de VS, India, Brazilië en Duitsland, maar meer landen zullen volgen. De online cursussen onder de noemer Blueprint blijven overigens bestaan.

Omdat de helft van de bedrijven specifiek adverteert voor mobiele apparaten, heeft Facebook zijn Ads Manager aangepakt. Zo kunnen adverteerders met een enkele klik succesvolle campagnes opnieuw online zetten. Daarnaast zijn cross border tools beschikbaar voor bedrijven die buiten de eigen grenzen willen verkopen.

Met deze maatregelen zou de omzet van Facebook nog verder omhoog gestuwd kunnen worden. De omzet steeg in het laatste kwartaal met 51 procent naar 8,8 miljard dollar. Het grootste deel daarvan komt nog altijd van advertenties. Vorig jaar verwachtte Facebook dat de groei in de advertentiekoop in 2017 ‘betekenisvol” lager zou zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Danny Verhoeven

Dan kunnen bedrijven er nu nog van profiteren voor relatief lage prijzen. Als het straks dezelfde fase gaat bereiken als Adwords nu, dan is het vaak onbetaalbaar voor kleine bedrijven.

Tenzij je er creatief mee om kan gaan. Daar is weer kennis voor nodig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond