Nieuwe Nederlandse tool voor lokale SEO-praktijken

Scoort de lokale bakker beter met zijn SEO Ranking ten opzichte van zijn buurman, de landelijke keten? Die vraag is sinds kort met een nieuwe tool te beantwoorden.

Daartoe brengt SEO Effect uit Haarlem een lokaal georiënteerde ‘rank checker’ uit. Daarmee kunnen ook lokale ondernemers hun plaats in de zoekresultaten van Google met elkaar vergelijken.

Keesjan Deelstra: “Sinds vorig jaar, met de invoering van de Venice Update, toont Google ook lokaal relevante informatie. Een zoekopdracht naar bijvoorbeeld een kinderopvang wordt niet meer nationaal uitgelegd, maar op basis van de informatie waar je je bevindt. In de zoekmachine vindt je die optie onder ‘Zoekhulpmiddelen’. Dat kun je handmatig doen, maar niet op schaal. Met deze tool kan dat wel.”

Lokale ondernemers krijgen hiermee zicht op hun lokale zoekpositie en kunnen op basis van die informatie veranderingen aan hun site doorvoeren. Zo kunnen ze hoger in Google gaan scoren, wat op termijn tot meer klanten of contacten met potentiële klanten moet leiden.

“Er zijn zelfs bedrijven die met dit soort informatie besluiten of ze in bepaalde regio’s een filiaal moeten openen.”

Foto: sepblog (cc)

4 Reacties

Voor de WordPress-ers die beter in de lokale zoekresultaten naar boven willen komen is het interessant om de (betaalde) Yoast plugin Local SEO eens te bekijken op http://yoast.com/wordpress/local-seo/.

Dat is inderdaad iets waar de markt duidelijk een vraag naar heeft. Lastig is wel Google hier zeker geen fan van is en het zelfs in haar richtlijnen en gebruikersvoorwaarden verbiedt. Dit heeft enkele grote Amerikaanse spelers al toe doen besluiten om deze functionaliteit niet meer te bieden, omdat Google dreigde met het afsluiten van allerlei andere API’s en accounts voor deze gebruikers.

SEO-praktijken als woordkeuze in de titel en een afbeelding van een goochelaar.. Hm.

Verder is er zeker vraag naar goede (lokale) rankingsoftware, maar zowel buitenlandse als binnenlandse partijen zijn onlangs inderdaad flink over de vingers getikt omdat ze actief rankingsoftware aanboden en hebben hun dienstverlening grondig moeten aanpassen.

@Roy en Dennis. Aangezien Google met ‘not provided’ het nagenmoeg onmogelijk gaat maken om KPI’s als ‘traffic share’ echt precies te berekenen blijft er alleen rankings over om voor nog niet traffic generende woorden een KPI te monitoren. De markt vraagt er (helaas zou ik zeggen) nog steeds om

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug