Deel dit artikel
-

Nieuwe richtlijn streaming commercials

Het internationale Interactive Advertising Bureau (IAB) komt met nieuwe richtlijnen voor commerciële uitingen in streaming video's. Het bureau is een standaard aan het maken die bepaalt wanneer daadwerkelijk sprake is van een vertoning van een streaming commercial, aldus Igor Beuker, voorzitter van IAB Nederland.

Commercials in streaming video’s worden meestal voorafgaand of na afloop van een nieuws-, entertainment-, of andersoortige video getoond. Wanneer mag je zeggen dat zo’n commercial daadwerkelijk bekeken is? Beuker: “Stel voor: ik klik op een nieuwsitem, zie dat er een reclamevideo verschijnt, en ik klik meteen weer weg. Kun je dan zeggen dat hier sprake was van een vertoning van een streaming commercial?”

De gemiddelde tijd van een streaming commercial is volgens Beuker tussen de zeven en 15 seconden. Langere commercials bevinden zich vaker aan het einde van een video. “Als je zo’n lange video aan het begin plaatst, klikken mensen meteen weg.”

De Amerikaanse afdeling van het IAB is nu bezig met een onderzoek om te kijken bij welke ‘kijktijd’ sprake is van een daadwerkelijke vertoning. Beuker: “Het mooie van internet is dat je dit kunt meten. Bij commercials op televisie is dat natuurlijk niet mogelijk, dan ben je afhankelijk van de algemene kijkcijfers.”

Op dit moment praat het Amerikaanse IAB met reclamebureaus, marketeers, site-exploitanten en technische partijen om te bepalen wat een redelijke richtlijn is om te bepalen wanneer een getoonde commercial geldt als daadwerkelijke vertoning. Ook worden meer technische afspraken, over de meetmethode, gemaakt. Beuker: “De IAB afdelingen in Europa kijken vervolgens of ze met die richtlijnen kunnen leven. Vaak nemen we ze over, maar soms passen we ze aan omdat de Europese markt niet altijd overeenkomt met de Amerikaanse.”

IAB Nederland keurde eerder internationale richtlijnen over streaming video's van het IAB goed. Toen ging het om afspraken over de ‘zwaarte’ van commerciële streamings, vertelt Beuker. “Dat ging om vrij technische richtlijnen, net als dat er ooit afspraken zijn gemaakt over de bestandgrootte van banners.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond