Deel dit artikel
-

Nieuwe webshop voor vijftigplussers

Onder de noemer Easer is in Nederland een online winkel speciaal voor vijftigplussers gestart. Onderzoeksinstituut TNO heeft Easer geadviseerd bij het gebruiksvriendelijk maken van de webshop.

Initiatiefnemer is Frank Schasfoort (41) uit Culemborg, die een kennis wilde helpen met het aan de man brengen van een zelfgemaakte oplossing voor gehandicapte ouderen. "Ik heb met name de wat oudere groep senioren op het oog," zegt Schasfoort. "Mensen die net over de vijftig zijn kopen nog wel eens een Nintendo voor zichzelf, maar hebben wel ouders die dik in de zeventig zijn en graag bridgen."

Volgens bouwer 4net, een full service partner op het gebied van licentiemanagement, merchandising, internet marketing en e-commerce, zijn er maar weinig speciaalzaken voor deze groep.

Easer biedt naar eigen zeggen een select en exclusief assortiment van gerenommeerde leveranciers en dan met name hulpmiddelen in de 'strijd' tegen de voortschrijdende ouderdom, lifestyle producten, maar ook cadeaus voor kleinkinderen of voor grootouders. Naast bijvoorbeeld Brain Training spellen worden er retro-radio's, dvd's, (luister)boeken, Stanley isoleerflessen, opvouwbare wandelstokken en telefoons met veel, maar vooral ook met weinig toeters en bellen, aangeboden.

De groep vijftigplussers in Nederland groeit volgens Schasfoort snel: van 5 miljoen in 2007 tot 7 miljoen in 2025 (43 procent van de Nederlandse bevolking). Daarnaast wordt er steeds meer online besteld. De omzet voor online consumentenbestedingen door Nederlandse internetters – inclusief vijftig plussers – bedroeg in 2006 2,82 miljard euro tegen 31 miljoen in 2000. In 2006 hebben ruim één miljoen kopers zelfs voor het eerst een online bestelling gedaan, waarmee het totaal aantal online kopers in 2006 ruim 6,4 miljoen bedraagt.

Uitgangspunt bij Easer was dat de doelgroep (nog) niet veel ervaring heeft met het kopen op internet. Vandaar dat onderzoeksinstituut TNO met name heeft gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid. "Ze hebben in kaart gebracht wat je voor de doelgroep beter niet kunt doen, zoals het gebruik van flashanimaties. Onze site wordt door eenvoud gekenmerkt." De laatste paar maanden heeft TNO de site dan ook nog met een groep gebruikers getest. Schasfoort nam zelf al deel in een expertgroep van het overheidsprogramma Digibewust, waarin de beveiliging van webshops aan bod komt. Ook daaraan is volgens Schasfoort flink wat aandacht besteed.

 

Deel dit bericht

8 Reacties

Ivo

"Volgens initatiefnemer internetdienstverlener 4net, een full service partner op het gebied van licentiemanagement, merchandising, sales promotions, internet marketing, en e-commerce," Tjonge, paste alle bedrijfsinfo wel in de eerste alinea?

Corne

Leuke site, echter mis ik het koopmoment voor de bezoeker, afgezien dat TNO uitdrukkelijk heeft vermeld dat de site geen flashanimaties moest toepassen is de site toch geheel in flash gemaakt. Bezoekers zijn volgens mij echt genegen om te klikken op de producten. Als je dan een product hebt gekozen met het mouseover gedeelte nu, dan verwacht ik een koopbutton of plaats in winkelwagentje, jammer dat de prijzen niet direct zichtbaar worden… je moet dan direct weer klikken op het artikel om de prijs te zien heb ik nu door, maar dat is voor mij een handeling te veel lijkt me. Succes met de site !

Sjors

Als dit een voorbeeld moet zijn van hoe websites voor 50 plussers gebouwd moeten worden, dan stelt het me toch ietwat teleur. Er lijken maar erg weinig van de adviezen van bijvoorbeeld stichting drempel vrij te zijn verwerkt. ( http://www.drempelvrij.nl/ ) Zelfs eenvoudige dingen zoals het goed schaalbaar maken van de tekst, en de site toegankelijk maken voor mensen die sites bezoeken via een voorlees apparaat, lijken volkomen te zijn genegeerd. Niettemin ieder initiatief om een bredere publiek aan te spreken zou moeten worden gewaardeerd.

Frank

Bij de bouw van de website zijn W3C richtlijnen gecombineerd met specifieke senioren richtlijnen gebruikt. Adviezen drempelvrij zijn daarbij deels verwerkt maar gebruiksvriendelijk hoeft niet precies hetzelfde te zijn als drempelvrij. Het schaalbaar maken van de tekst is een terecht kritiekpunt, daar wordt nog aan gewerkt. Extra handeling met klikken op product zou inderdaad niet nodig moeten zijn maar kan nu nog niet worden wegggelaten ivm perfomance issues. Met flash werd bedoeld animaties en dergelijke die de aandacht afleiden van het koopproces. Merci voor commentaar, Easer zal dit meenemen in verdere ontwikkeling!

Henri

Heel veel 50+-sers zijn nodig om (zakelijke) kennis en ervaring over te brengen op jeudige (43 jaar?) ondernemers. En dan juist daarom zo'n site beginnen? Ik vind het een beetje vreemd allemaal. Sorry…..

Jan

Wie zit er nou op zo`n winkel te wachten?En dan ook nog van die lelijke telefoons verkopen?

Femmie

Jammer zo'n reactie. Zegt meer over jou Jan dan over de website. De site ziet er mooi, verzorgt en gebruiksvriendelijk uit. Ben dan ook zeker van plan om regelmatig eens langs te surfen.

Zwanet

Veel succes Frank!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond