Deel dit artikel
-

NIPO: Nederland scoort goed op webshop-ranglijst

Als het om het aantal potentiele onlineshoppers gaat, scoort Nederland hoog op de wereldranglijst van landen met aspirante onlineshoppers. Volgens een wereldwijd onderzoek van het NIPO in samenwerking met Taylor Nelson Sofres (TNS) Interactive (het onderzoek is te downloaden) staat Nederland op de negende plaats wat betreft het percentage online shoppers. Het onderzoek werd in 27 landen uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 12 procent van de Nederlandse internetters gebruik heeft gemaakt van het internet om diensten en goederen online te bestellen of te kopen, terwijl het gemiddelde percentage wereldwijd 'slechts' tien bedraagt.

Internetters blijken volgens het onderzoek van plan te zijn om meer gebruik te maken van het internet om boodschappen te doen. 22 procent van de Nederlandse internetters zeggen binnen zes maanden goederen en diensten te willen bestellen op het internet. Wereldwijd lag dat getal op 14 procent.

Nederland domineert niet alleen op het gebied van de potentiele onlineshoppers. Ook internetgebruik in dit land is vrij hoog ten opzichte van de wereld. Wereldwijd ligt het precentage op zevenentwintig en in Nederland is dat zesenveertig. Hiermee neemt Holland de vierde plaats in op de wereldranglijst.

De Nederlandse internetters kopen graag boeken en cd's op het internet. Hierdoor lopen de Hollandse internetters voorop ten opzichte van de rest van de wereld. Nederlandse internetters kopen 40 procent meer aan boeken en cd's dan andere producten, wereldwijd is dat percentage slechts twintig.

Deel dit bericht

1 Reactie

Martien Nap

Is het niet zo dat communicatie in Nederland zeer sterk is gestimuleerd omdat Nederland als vanouds een handelsland is waar communicatie een cruciaal onderdeel uitmaakt van het succes van deze handel? Ook de opkomst van de zakelijke dienstverlening zorgde al snel 'de computer' een normaal verschijnsel werd binnen de diverse bedrijven en dus ook bij de werkende bevolking.Dit werkt door met het eerder bekend zijn met de informaticamarkt, niet alleen bij de professionele gebruiker, maar ook bij de bakker om de hoek. Dit verklaart mijns inziens dat Nederland hoog scoort bij het internetgebruik.In Nederland wordt de consument daarnaast erg goed beschermd tegen malafide verkooppraktijken. Niet alleen de reguliere verkoopkanalen, maar ook steeds meer en meer internetwinkels krijgen een betrouwbaar imago. De vrees wordt zo in grote mate weggenomen bij de potentiele koper. Een aantal bedrijven (o.a. bol.com) biedt haar producten ook aan met de mogelijkheid deze achteraf per acceptgiro te betalen. Cijfers wijzen uit dat dit een groot deel van de verkopen bedraagt bij met name de grootste omzetgroep van boeken en CD's.Verder bestaat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking uit samenlevingsvormen die een zeer ruim boven modaal inkomen hebben en daarentegen vaak weinig tijd om eens uitgebreid te gaan winkelen. Het kopen via internet is voor deze bevolkingsgroep aan de ene kant een uikomst omdat zo tijd wordt bespaad. Aan de andere kant is het een leuke gimmick, trendy, of je het ook noemen wilt, om te kopen via het internet.Dit lijken mij voldoende argumenten om onze positie op de webshop-ranglijst te verklaren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond