Deel dit artikel
-

Nog geen adverteerders megascherm Rembrandtplein

Europa's grootste LED-scherm op het Amsterdamse Rembrandtplein is donderdag nog zonder sponsors of adverteerders gestart. Met de commerciele exploitatie wil eigenaar Explore Vision Group nog wachten totdat gesprekken met adverteerders en sponsors zijn afgerond. De komende maanden wordt er geexperimenteerd, in samenwerking met 20 culturele instellingen.

Het LED-scherm van 114 vierkante meter is het grootste van zijn soort in Europa en hangt nu boven discotheek Escape aan het Rembrandtplein in Amsterdam.

De opening van het scherm werd meer dan een half uur vertraagd doordat vj Micha Klein buiten zijn schuld kampte met technische problemen. Klein was uitgenodigd om te mixen tijdens de presentatie. De eerste beelden waren rond 17.30 uur afkomstig van Mediamatic, dat samen met 19 andere culturele instellingen de komende maanden een selectie van kunstzinnige video's rond het thema Amsterdam zal uitzenden op het megascherm.

Gesprekken met adverteerders 
Exploitant Explore Vision Group voert intussen gesprekken met grote multinationals over zowel sponsoring als adverteren op het scherm. Ook wordt er gesproken met tv-zenders en andere contentpartijen. In de tussentijd wordt het scherm gebruikt voor kunstzinnige uitingen en experimenten met interactiviteit.

Volgens Bastiaan Roest, directeur van Explore Vision, heeft het bedrijf, dat ook een kantoor in Dubai heeft, 'enkele miljoenen euro's' in het scherm gestoken. De bouw en installatie ervan werd jarenlang vertraagd vanwege een conflict met de gemeente over de vergunningen. Pas in september kwam er duidelijkheid. In eerste instantie was EVG van plan geweest het scherm te presenteren vlak voor het WK Voetbal.

Welke bedrijven er gaan adverteren op het scherm, houdt het bedrijf nog voor zich, maar er is interesse genoeg, zegt Roest. "Er is een enorm enthousiasme bij een aantal hele grote bedrijven, die je niet meteen bij je op de stoep verwacht. Ook zijn er gemeenten die zelf graag een groot scherm willen hebben, zoals Noordwijk die het wil gebruiken om bezoekers welkom te heten."

Experimenten met Bluetooth
Maar met de commerciële exploitatie wilde EVG nu nog niet beginnen. "Eerst willen we testen en experimenteren. Onze doelstelling is een kwalitatief hoogwaardig scherm. Het moet niet alleen een plat scherm zijn, maar ook interactief en met mogelijkheden om draadloos media of streams te versturen. We willen eerst onderzoeken wat mensen van het scherm vinden en hoe ze er naar kijken." EVG is ook in gesprek met tv-zenders, zegt Roest. "Dat waren de eerste bedrijven die ons benaderden."

Wekelijks zullen ongeveer 50 duizend mensen het Rembrandtscherm zien, verwacht Roest. Uit onderzoek blijkt dat filmpjes op dit soort openbare schermen tussen de 30 en 120 seconden lang moeten zijn, willen ze de aandacht kunnen vasthouden. Het scherm heeft geen geluid, maar via Bluetooth is er wel de mogelijkheid om geluidsbestanden naar telefoons in de buurt van het scherm te sturen. Daarmee werd donderdag al geëxperimenteerd. Voorbijgangers kregen via Bluetooth de single Dit is mijn stad van zanger Bas Ragas toegestuurd.

In totaal 1,3 miljoen LEDjes in het scherm zijn afkomstig van het Japanse bedrijf Nichia. "Dat zijn de Rolls Royces onder de LEDs," zegt Roest. Links van het scherm is een zogeheten logostrook, daarop zal actuele informatie, zoals nieuws en weer, worden gecombineerd met logo's van sponsors. Actuele informatie kan op het scherm binnenkomen via RSS-feeds. "De enige restrictie aan de beelden is dat er niet te veel wit in moet zitten, omdat het scherm dan zeer fel aan de ogen wordt," zegt Roest. EVG gaat ook draadloos internet installeren om te gebruiken in combinatie met het scherm. Op termijn wordt ook wifi-toegang aangeboden aan bezoekers van het plein.

Ook politie krijgt toegang
De politie krijgt ook toegang tot het scherm. Agenten kunnen per sms als het nodig is een boodschap op het scherm plaatsen. De chef van het wijkteam vertelde donderdag dat die toegang in eerste instantie gebruikt zal worden in gevallen waarbij er grote groepen mensen in de binnenstad op de been zijn. "We kunnen bijvoorbeeld tijdens Koninginnedag mensen oproepen om vanwege de drukte het Centraal Station te vermijden en te reizen via station Muiderpoort." Of het scherm ook wordt gebruikt om op andere manieren invloed uit te oefenen op de openbare orde is nog niet duidelijk. Daarover wordt nog intern bij de politie gesproken.

Foto's van Flickr
Veertig procent van de zendtijd moet worden besteed aan algemene programmering, de rest mag commercieel zijn. Mediamatic zal de komende tijd experimenteren met interactiviteit rond het grote scherm. "We gaan onder meer Playing Flickr spelen, waarbij voorbijgangers een trefwoord per sms kunnen sturen, waarna het scherm de foto's die op Flickr.com bij die trefwoorden horen toont," zegt directeur Willem Velthoven van Mediamatic. Ook kunnen mensen sms-gedichten sturen in samenwerking met het project 160 van Sofie Cerutti. Verder kunnen internetters hun eigen content inzenden voor de programmering. Dat kan onder meer door trefwoord rembrandtscherm toe te voegen aan foto's op Flickr of video's op Youtube. "Voor Oud & Nieuw hebben we ook al ontzettend veel ideeën," zegt Velthoven.

Het Rembrandtplein gaat overigens in 2008 op de schop op een manier die gunstig kan uitpakken voor het scherm. Het stadsdeel centrum werkt aan een plan voor totale herinrichting van het plein. De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad uitte eerder zijn verontwaardiging over het 'veel te grote scherm'. EVG onderhandelde vijf jaar lang met de gemeente over de vergunningen. Uiteindelijk besloot de Raad van State dat het scherm mocht worden geplaatst.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

Jean Claude D

Dit artikel klinkt zó positief…. maar:- de lokatie van het scherm is absurd: er is nauwelijks een goede plek om het te kunnen zien. Er staat een enorme rij bomen, op 20 meter en het scherm is veel te groot, voor de korte zichtafstand- 20 seconden kijktijd? een adverteerder krijgt er 2- tip voor de adverteerders die nu 'in de rij staan'": ga eens een aantal keer op deze locatie kijken, om het publiek te observeren- de kwaliteit van de leds is zo middelmatig, dat je er nauwelijks lopend naar kunt kijken zonder tranende ogen te krijgen En: de RvS bepaalde dat het Stadsdeelcentrum procedurefouten had gemaakt waardoor, ondanks de bezwaren van de RvS het bord niet tegen gehouden kon worden.

Kjeld

[quote]Flickr.com bij die trefwoorden horen toont," zegt directeur Willem Velthoven van Mediamatic. Ook kunnen mensen sms-gedichten sturen in samenwerking met het project 160 van Sofie Cerutti. Verder kunnen internetters hun eigen content inzenden voor de programmering. Dat kan onder meer door trefwoord rembrandtscherm toe te voegen aan foto's op Flickr of video's op Youtube.[/quote]Dat gaat nog leuk worden.. Copyright enzo.Dit lijkt mij redelijk gevaarlijk van die SMS meneer.Publiekelijk tonen van andermans foto's en video is niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming

Willem Velthoven

@Kjeld: Mediamatic plaatst natuurlijk alleen materiaal na toestemming van de maker. We vragen mensen het matiaal op YouTube te publiceren omdat dat voor hun en ons makkelijker is. Op het scherm draaien we sowieso materiaal van betere technische kwaliteit an YouTube levert. De informatie over aanlevering staat hier: http://www.mediamatic.net/rembrandtspecs  

Freerk André de la Porte

114 m2 zonder Ruggengraat Met een gepast verwachtingsniveau rond de opening van het 'Grootste Beeldscherm van Europa' heb ik donderdag vanaf 17.00 uur op het Rembrandtplein gestaan. Om 17.40 uur ben ik teleurgesteld een glas bier gaan drinken, ver weg van het scherm. Om te beginnen had ik mijn zonnebril niet bij me met als gevolg dat in die situaties waarbij er veel wit in de beelden zat, het pijn aan mijn ogen deed. Maar goed, techniek, daar is wel iets aan te doen en er moet kennelijk nog een inregelslag overheen. Maar dan de programmering! Als je zo'n geweldig kapitaal intensief medium gaat lanceren dan mag je toch wat verwachten als toeschouwer. Staan we daar met z'n vierhonderden, vanaf 17.00 uur, 20 minuten te kijken naar een zwart scherm onder het genot van een roltrapmuziekje waarbij, als het volume iets omhoog ging, de geluidsinstallatie het niet meer aankon. Iemand is in het bezit gekomen van een microfoon en begint een verhaal, onhoorbaar. Na drie zinnen is het de spreker ook duidelijk en wordt de microfoon in werking gezet: "Bla, Bla, Bla,… Micha Klein is opgehouden en komt zo (….??….) we gaan even kijken naar de programmering." Het scherm flitst aan en de eerste beelden van Mediamatic vullen het beeld. Het meest tastbare was de bijdrage van Sofie Cerutti. Haar "project 160" (gedichten van max 160 tekens -sms-), op een interactieve manier koppelen aan dit scherm, spreekt me aan. Als introductie van dit medium bij het publiek ging bij mij de programmering van de Mediamatic beelden, hoog over. Ik snapte er niets van. Leuke beelden, daar hoor je me niet over, maar het is totaal niet wat je verwacht bij deze ?opening?. Als je miljoenen uitgeeft aan advocaten, aan organisatie en aan de fysieke installatie van 114m2 halfgeleidertechniek, dan moet het toch niet te veel zijn om voor een relatief peanuts bedrag, in samenwerking met Mediamatic, een knallende intro te produceren waarin het doel, de functie en de mogelijkheden van dit medium worden neergezet? In de huidige wereld waarbij iedere exploitant de adverteerder een kwalitatief kanaal moet bieden is dit de slechtste presentatie die ik heb meegemaakt. Ik denk dat er nog geen één adverteerder is opgetekend, omdat dit medium geen ruggengraat heeft getoond. Ik ga met veel belangstelling volgen op welke manier dit geweldige medium zijn plaats gaat krijgen in Amsterdam. Het zou een blamage zijn als de presentatie van afgelopen donderdag een voorbode is voor de verdere programmering.  Freerk André de la Porte

Ruud

Quote: "Voorbijgangers kregen via Bluetooth de single Dit is mijn stad van zanger Bas Ragas toegestuurd." Ongevraagd dingen toesturen via Bluetooth? Erg hinderlijk en 9 van de 10 keer absoluut niet gewaardeerd. Ook lijkt het maar een kwestie van tijd voordat dit soort spam, net als e-mailspam, verboden zal worden. Artikel klinkt inderdaad wel heel erg kritiekloos vrolijk, vooral als Jean Claude's beweringen inderdaad kloppen (ik ben al een tijd niet meer in die buurt in Amsterdam geweest).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond