Deel dit artikel
-

Nog volop kansen voor ICT-consultants

Bij Cap Gemini Ernst & Young verdwijnen 5400 banen. Topman Geoff Unwin stapte gisteren op. Tegelijkertijd sluit PricewaterhouseCoopers een miljardencontract op CRM-gebied. Zit er toch nog groei in de ICT-consultancy?

Dat het slecht gaat met consultancybedrijven is inmiddels bekend. Bij de grote Nederlandse partijen (Cap Gemini Ernst & Young, KPMG, McKinsey) was tussen augustus en november sprake van een sterke terugloop in het aantal IT-opdrachten. Volgens Aad Koedijk, Senior Manager bij KPMG e-Solutions , kan deze situatie nog wel een half tot driekwart jaar duren. Hij spreekt van een "tijdelijke dip," en noemt vooral onzekerheid bij klanten als oorzaak. "Er zijn wel degelijk veel bedrijven die nadenken over CRM of e-procurement, maar nog niet uit dat denkstadium durven te klimmen."

Sander van 't Noordende, directeur van Accenture Nederland , is optimistischer gestemd. "Er vallen geen grote klappen meer. Wat je zag was een initiële reactie van bedrijven die op korte termijn hun kosten omlaag moesten brengen. Je ziet nu weer volop opportunities."

Dit beeld werd deze week bevestigd door nieuws van PricewaterhouseCoopers. Het bedrijf sloot deze week een miljardencontract met Sun Microsystems. Beide partijen gaan samenwerken op het gebied van customer relationship management (CRM). De consultancy-tak van PWC zal wereldwijd het UNIX hardware platform van Sun in zijn CRM-toepassingen integreren en vervolgens aanbieden aan zijn klanten. PWC zegt met met zijn CRM-dienst het afgelopen fiscale jaar één miljard dollar te hebben omgezet.

Koedijk van KPMG erkent dat er nog wel degelijk groeisectoren zijn voor consultants. "Ondernemingen zullen altijd adviezen nodig hebben over logistieke stromen en financieel management", stelt hij. "Het aantal moderne toepassingen van technologie in bijvoorbeeld verkoopkanalen zal nog flink toenemen. Daarmee kun je als adviesbureau in mindere tijden overleven."

Bij Accenture ziet men nog andere kansen. Directeur Van 't Noordende: "Dat zijn met name projecten waar je op korte termijn veel geld mee kan verdienen. Wij noemen dat transformational outsourcing. Voor je klant realiseer je op korte termijn kostenreducties, die je weer investeert in nieuwe business. Zo maak je van de nood een deugd en dat is een aantrekkelijke propositie voor bedrijven." Accenture koppelt veel van deze projecten aan een stuk financiering, waardoor meteen weer sprake is van een langdurige klantenrelatie. Adviezen op het gebied van CRM en supplychain management vallen hier ook onder. "Vage e-commerce projecten" doet Accenture volgens Van 't Noordende niet meer.

Het is dus niet alleen maar kommer en kwel in de adviesbranche. De partijen die het nog wel moeilijk hebben, zijn volgens Van 't Noordende kleinere nationale bedrijven met een sterke nadruk op detachering. Deze vorm van adviesverlening is definitief geschiedenis, vindt hij. "Het tijdperk dat je voor een project allerlei mensen om de tafel zet en een plan bedenkt, is voorbij. Dat levert een rapport op dat voor een kwart wordt uitgevoerd en vervolgens in een lade verdwijnt."

Deel dit bericht

5 Reacties

Geert

Ik geloof niet zo in de kracht van die 'grote internationale consultancies.' Elke afgestudeerde sukkel kan daar aan de slag, zonder enkele ervaring mee te brengen. Het zijn de gespecialiseerde niche partijen (adviesbureaus) die echt toegevoegde waarde kunnen leveren, en niet een beetje meedobberen op de ene hype na de andere.

Sido

Ik ben het helemaal eens met Geert. Ook als je het artikel is al te lezen dat er gebrek aan kennis en ervaring is. Maar sowieso is echte kwaliteit moeilijk te vinden in Nederland. Er zijn slecht een paar bedrijven in Nederland die echt goed bezig zijn. De meeste hebben gewoon geen idee wat alle problemen heeft veroorzaakt. Terwijl iedereen met een beetje verstand het al aan zag komen, de markt moest wel een keer instorten op deze manier. Nu nog even hopen dat we er allemaal wat van leren!

Consultant

Goh Geert, je werkt zeker bij een niche adviesbureau? Het lijkt mij nogal oppervlakkig om alle internationale consultancy bedrijven op een grote hoop te gooien en vervolgens te concluderen dat 'iedere net afgestudeerde sukkel' daar aan de slag kan. Vervolgens concludeer je dat al dit soort bedrijven geen kennis aan tafel kunnen brengen. Ik denk dat hierdoor waarschijnlijk de meeste multinationals gebruik maken van internationale consultancy firma's. Het is namelijk zo dat daar ook 'iedere pas afgestudeerde sukkel' zo aan de slag kan. Hierdoor spreekt men hoogst waarschijnlijk dezelfde taal, hetgeen resulteert in snelle en doelgerichte oplossingen en daar gaat het de klant om. Denk de volgende keer eerst even na voordat je iets zegt. Kun je trouwens ook leren als je als afgestudeerde sukkel in dienst treed bij een consultancy firma.

onbekend

Mooie verhalen van die Noordende, maar hij heeft veel "vage eCommerce projecten" verkocht en nog geen enkele transformational uitsourcing… typisch de consultant die weer een nieuwe hype probeert te creeren terwijl hij de oude waar hij zelf aan heeft meegewerkt nu de grond instampt.

Tristan

Heb pas geleden nog samengewerkt met Accenture consultants. Zogenaamde VoIP experts. Om eerlijk te zijn waren het meer VoIP users. Was meer bezig uit te leggen hoe het systeem werkte en hoe je bepaalde unix commando's moest gebruiken dan dat we vooruit kwamen. Gelukkig kan ik nu alleen door. Schiet nu weer eens op.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond