Deel dit artikel
-

NOS: “Liever geen mobiele apps meer”

[VIDEO] De NOS geeft voor zijn mobiele uitingen de voorkeur aan het web, niet meer aan applicaties. De omroep hoopt ook dat commerciële omroepen betaalde applicaties gaan publiceren, om daar zelf indirect van te profiteren.

"We gaan publiceren op internet als het kan en enkel via applicaties als het moet". Daarmee gaf Roeland Stekelenburg, hoofd NOS Nieuwe Media, aan hoe de omroep staat tegenover de wildgroei aan mobiele applicaties.

De Olympische Spelen in Vancouver was het eerste grote evenement waarvoor de omroep geen aparte applicatie meer ontwikkelde, maar alles via het mobiele web uitgaf. Vergelijkende cijfers tussen web en app gaf hij niet, maar via de website werden 200.000 video’s aangeklikt.

"De kosten voor webuitgaven zijn significant lager dan voor het bouwen van applicaties. Bovendien begin ik me af te vragen waarom wij op moeten draaien voor de kosten voor al die platformen". Stekelenburg is niet alleen in die mening. Erik Huggers baas Digitaal bij de BBC zei in februari nog: "Wij worden belast met de kosten en inspanningen om applicaties te maken voor alle verschillende mobiele platformen. Kan dat niet makkelijker?"

Het voordeel van applicaties is, volgens de NOS-specialist, de distributiekracht van de applicatiewinkels van Apple en Google. "En grafisch en technisch kan je gewoon meer met een applicatie omdat die het optimale uit de apparaten kan halen".

Een belangrijke uitdaging voor mobiele uitgevers is het verkrijgen van goede, betrouwbare statistieken. Het kost nu nog erg veel werk om uit alle mobiele bronnen, variërend van verscheidene apps tot mobiele sites, nauwkeurige cijfers te achterhalen. De baas Nieuwe Media ervaart dat als een probleem.

Stekelenburg hoopt daarnaast stiekem dat de NOS ook weer betaalde applicaties mag gaan publiceren. Dat kan enkel als de commerciële omroepen dat ook gaan doen.

"De regel is dat wij de markt niet mogen verstoren. Als we nu een applicatie publiceren die succesvol wordt, zijn we slachtoffer van ons eigen succes vanwege de kosten. Als daar reclame in zit, gaat het geld regelrecht naar STER. Zo er is voor ons geen mogelijkheid om een financieel fundament te leggen". Als commerciële partijen geld zouden vragen, zou de NOS ook betaalde applicaties kunnen publiceren.

De allereerste applicaties van de nieuwsomroep, overigens, waren wel degelijk betaalde uitgaven. De activiteiten op KPN Imode en Vodafone Live waren louter tegen betaling te gebruiken. Stekelenburg: "Dat was erg winstgevend, zelfs tot diep in 2008".

 

Bron foto: Guido van Nispen (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Ed

Verstoord de NOS juist niet de markt door een succesvolle gratis app in de markt zetten?

Joeri

Chapeau voor deze man, eindelijk begint men het in de gaten te krijgen dat mobiel internet de toekomst is en niet apps voor alle versch. platforms. De hele applicatie hype is vnl. gedreven door de app bouwers zelf. Uiteraard zullen er apps zijn met toekomst (bv. banken) maar h?, hoeveel apps gaat een gemidd. beller nou op zn mobiel zetten en regelmatig raadplegen…? Goede slimme mobiele site die makkelijk via google vindbaar is en alleen de belangrijkste links kent naar bv tickets, locaties, maps, kortingscoupons etc. dat is wat de toekomst heeft. Tjonge het duurt even maar goed… wijsheid komt met de jaren.

Dijkstra

@JoeriHier sluit ik me helemaal bij aan!! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond