‘NOS verstoort markt met klapsigaar uit eigen doos’
De NOS is gestart met een aanbodkanaal met nieuwsvideo’s die concurrerende nieuwssites gratis mogen gebruiken. Maar er zitten gemene adders onder het gras, stelt Marianne Zwagerman bij de Nieuwe Reporter.
De NOS is weliswaar een met publiek geld gefinancierde organisatie, maar gedraagt zich met name op de online markt als een commercieel bedrijf, zegt Zwagerman. ‘In deze markt waar veel advertentiegeld te verdelen is, gaat de NOS voor de hoofdprijs: marktleider worden op het gebied van nieuws, een plek die nu nog door NU.nl wordt bezet, met Telegraaf.nl en Nos.nl in het kielzog.’
Ook concurrerende nieuwssites kunnen NOS-video’s plaatsen, maar moeten daarvoor wel een mediapartnerovereenkomst sluiten met de NOS. In die overeenkomst staat ook dat de NOS het recht heeft om commercials te verkopen, die voor, in of na de video worden vertoond. De nieuwssite die de NOS-video’s publiceert, mag er zelf geen reclame bij verkopen. Dat is tegen de regels die het ministerie van OCW.
Er is een evenwel een omweg mogelijk: de nieuwssite kan ook gewoon de filmpjes kopen bij de NOS, dan mag er wel (eigen) advertentieruimte verkocht worden. ‘De enige nieuwssite in Nederland die geen gezond businessmodel hoeft na te streven – want met jouw en mijn belastinggeld gefinancierd – verkoopt content aan concurrenten en verkoopt advertenties op de sites van die concurrenten.’
Je moet als uitgever van NU.nl of Volkskrant.nl niet willen dat jouw concurrent jouw advertentieruimte verkoopt, schrijft Zwagerman, die ooit voor De Telegraaf werkte.
Staatssecretaris Sander Dekker moet wat haar betreft keihard ingrijpen op deze marktverstoring. ‘De positie van bestaande nieuwsorganisaties moet worden versterkt, niet door marktverstoring nog verder worden uitgehold.’
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Remi van Beekum
Zwagerman trekt hier een aantal dingen uit verband. Ze zegt “De NOS is weliswaar een met publiek geld gefinancierde organisatie, maar gedraagt zich met name op de online markt als een commercieel bedrijf”
Dat is niet waar.
In Nederland kent de publieke omroep een duale financiering: ongeveer tweederde van de inkomsten is afkomstig uit belastinggelden en eenderde uit reclamegelden.
Met andere woorden: de NPO/ NOS is voor tweederde publiek en voor eenderde commercieel. Dus ze mogen in die eenderde ook gewoon commercieel handelen en concurreren enzo.
Het staat ze dus vrij om die content op die manier te verspreiden en bij een embed ook ene preroll te laten zien, net als bijvoorbeeld YouTube. Of dat een slim model is laat ik even in het midden. En of concurrerende sites het moeten willen ook.
Daar kun je het mee eens zijn of niet, en ik snap ook dat het voor andere nieuwssites op dit punt wat oneerlijk voelt. Maar dat zijn wel de afspraken die we (via onze volksvertegenwoordigers) hebben gemaakt. We vragen juist van de publieke omroep om voor een derde zelf hun broek op te houden. Dus dan moeten we ook niet gaan zeuren als ze dat vervolgens doen.
Binnenkort zijn er vast weer verkiezingen. Daar kun je stemmen op een partij die de subsidie voor de publieken af wil schaffen. Tot die tijd geen krokodillentranen graag.
adrian
Oneerlijke concurrentie = oneerlijk. Hoe je het ook spint. Forse boetes opleggen en zo snel mogelijk de publieke omroep VOLLEDIG afschaffen.
Jasper de Groot
Ja, dit is een trend bij de publieke die jaren geleden al in gang is gezet.
Het commerciële tendensje mag niet opvallen dus wordt het met wat window dressing alsnog doorgevoerd.
Gr. Jasper