Deel dit artikel
-

NVPI: mogelijk regiocodes bij muziekdownloads

De vijf grote platenmaatschappijen kondigden vorige week een reeks initiatieven en allianties aan rondom legale muziekdownloads. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het in de praktijk gaat uitpakken, aldus de brancheorganisaties NVPI en de NVGD in een reactie. De NVPI acht het mogelijk dat er een soort regiocodes komen om gebruikers in verschillende landen verschillende tarieven te berekenen.

De NVPI vertegenwoordigt de platenmaatschappijen in Nederland. Woordvoerster Jonne Boesjes is blij met de aankondigingen: "Eindelijk is er gebeurd wat we altijd gezegd hebben. De industrie was heus wel zelf bezig, alleen moesten er veel zaken geregeld worden omtrent rechten en betalingssystemen. In Europa is de Auteursrecht-richtlijn bijvoorbeeld door het Europees parlement aangenomen, dus die hindernis is gepasseerd. In Amerika was al eerder zo'n wet aangenomen."

Krijgen Amerikanen en Europeanen een verschillend aanbod? Boesjes: "Ja, dat zou ik me kunnen voorstellen. Artiesten hebben soms verschillende clausules voor verschillende regio's in hun contract. De afzetmarkt in de VS is heel groot, dus daar vangen ze minder aan royalties per CD dan in Europa. Het kan zijn dat met IP-mapping-technologie gebruikers uit verschillende landen onderscheiden worden. Aan de andere kant zou je ook kunnen pleiten voor een global market met gelijke tarieven. De NVPI neemt daarover geen standpunt in, dat is aan de maatschappijen."

Is het niet gek dat al deze initiatieven nu allemaal tegelijk worden aangekondigd. Boesjes: "Nee, want eigenlijk zijn het maar twee grote samenwerkingsverbanden. [ Sony en Vivendi in Duet en Bertelsmann, AOL Time Warner en EMI in MusicNet , red.] Ze loeren natuurlijk altijd wel een beetje naar elkaar."

Is dit een klap voor de detailhandel? Boesjes: "Er zal altijd een plaats blijven voor de retail. We hebben het over additionele vormen. De consument wil steeds meer kiezen."

Hoe gaat de kostenopbouw van een download eruit zien? Boesjes: "Geen idee, daarover hebben we nog geen gegevens. Fabricagekosten en distributiekosten van een CD, samen 18% van de prijs die de industrie rekent aan de detailhandel, vallen in principe weg. Maar daar staan nieuwe kosten tegenover. Auteursrechten, muziekkosten en marketingkosten blijven gewoon bestaan."

De NVGD vertegenwoordigt de detaillisten in de muziekbranche, waaronder V&D en de Free Record Shop. Voorzitter Martin de Wilde ziet het nog niet direct zo'n vaart lopen met downloads. "De maatschappijen hebben alleen aangekondigd dat ze gaan samenwerken op wat voor manier dan ook. Ik denk niet dat ze rechtstreeks gaan leveren aan de consument. Dat zullen ze overlaten aan de retailers, die de kennis hebben om de consument te benaderen. EMI heeft al gezegd dat ze over twee maanden beginnen in Frankrijk, Duitsland en Engeland met downloads via retailers. Branding wordt heel belangrijk. Mensen gaan op zoek naar merken die ze kennen en waar ze affiniteit mee hebben. Niemand typt zomaar de URL van EMI in. De kruisbestuiving tussen clicks en bricks wordt steeds belangrijker."

Maar het merk Napster komt toch ook zomaar uit het niets? De Wilde: "Dat is inderdaad tamelijk gigantisch. Dat hoort nu eenmaal bij het medium Internet. Ik kan niet zeggen hoe het zich allemaal precies gaat ontwikkelen. Ik denk dat downloads pas over een jaar of drie tot vijf echt zoden aan de dijk gaan zetten. Internet kan ook een impuls geven aan de muziekbranche, door sluimerende belangstelling voor muziek op te wekken met promo-downloads. Dat er wat gaat gebeuren is zeker."

Deel dit bericht

2 Reacties

Rick van Boekel

NVPI GOES BACK TO THE FUTUREHet verbaast me niet dat er al weer gesproken wordt over regiocodes en andere slappe aftreksels uit de "oude" economie. De platenbranche (en vooral de branche organisaties daar omheen) zijn al gedurende hun hele bestaan vanuit hun eigen omgeving aan het redeneren i.p.v. nu eens gewoon naar de wensen van hun eindafnemer te luisteren. Het feit dat ze deze klant helemaal niet kennen (de retail weet namelijk niet wie hun producten afneemt) blijkt weer overduidelijk. Eerst bleek hybride verkoop (fysieke cd -rom via het net kopen) een boosdoener. Prijzen werden namelijk transparant en daar was de tussenhandelaar niet bij gebaat; prijzen werden in de brick & mortar wereld namelijk al lang kunstmatig te hoog gehouden.Dat prijs wel degelijk het probleem is, bewees een aktie van BOL vorig jaar januari. Er vlogen maar liefst 25.000 cd's van Borsato in een periode van twee weken over de virtuele toonbank (35% marktaandeel bij één online store…) a.g.v. een prijsverlaging naar dfl. 29,95 ("de Waarheid" bleek in de winkel dfl. 44,95…;-) Als gevolg van de hoge prijzen in het traditionele retailkanaal gaan muziekliefhebbers en masse naar diensten als Napster. Binnen de kortste keren miljoenen gebruikers en tientallen miljoenen downloads. Geen cd's waarop de marketeers uitmaken welke nummers wel en niet worden toegevoegd, gewoon transparantie in de vorm van de keuze door consumenten zelf.Met het toevoegen van regiocodes wordt wederom tegen de stroom ingeroeid. Een consument mag de cd van zijn idool pas 3 maanden later kopen tegen een hogere prijs omdat de marketeers en contractdeskundigen van de platenmaatschappijen dit zo willen, niet omdat de muzikant dit zo zou zien. Wederom worden er weer allerlei achterhaalde tools uit de kast getrokken om het kartel hoog te houden. Regiocodes op een medium als Internet? Haha, dan nemen we toch allemaal een gratis abonnementje in de USA waardoor we de tracks toch nog eerder en goedkoper kunnen krijgen !!! Misschien leuk om hier eens een businessplannetje aan te wijden. 100 tegen 1 dat de consument uiteindelijk toch gaat winnen?

Mark Schoondorp

De detaillisten in de muziekbranche proberen niet de consument te begrijpen, maar trachten enkel hun eigen hachje te redden. De mening van de NVGD dat de detaillisten beter dan de grote platenmaatschappijen de muziekliefhebber weten te treffen, is een gotspe. Als ik de plaatselijke Free Record Shop binnenloop, is er in het beperkte aanbod hooguit een stuk of tien cd's dat mij aanspreekt. Ga ik naar Vitaminic of naar MP3.com, dan is de keuze vele malen groter. En als ik hoor dat EMI een site heeft waar ik muziek kan downloaden, dan zul je me daar regelmatig aantreffen. Liever http://www.emi.com intypen, dan het verwarrende acronym http://www.frs.nl.Hebben de platenmaatschappijen zelf het dan beter begrepen, nu ze zich aansluiten bij online initiatieven? Ik heb zo mijn twijfels, zeker wanneer de NVPI meent dat de kosten voor marketing gelijk zullen blijven. Kijk wat beter naar de twee grootste onafhankelijke downloadsites, Vitaminic en MP3.com. Die hebben een, hoe ouderwets, top xx van meest gedownloade muziek per genre en overall, die als startpunt uitstekend dienst doen om muziek te vinden. Als je eenmaal een goede artiest gevonden hebt, kijk je welke andere bands op de site de muzikant zelf aanraadt. Zo heb je een veel goedkopere vorm van marketing, die bovendien niet gestuurd wordt door de belangen van de platenmaatschappijen, maar uit het hart komt van de muzikanten zelf. En daar gaat het toch om?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond