Deel dit artikel
-

O2 lanceert eigen mobiele portemonnee

De mobiele telecomaanbieder O2 brengt een app uit waarmee zijn klanten online aankopen kunnen betalen en kortingsbonnen krijgen van grote retailers.

Onder de weinig verrassende naam O2 Wallet brengt het dochterbedrijf van Telefónica een e-commerceapplicatie uit. Het primaire doel ervan is betalingen verrichten aan webshops alsmede aan fysieke winkels. Wie geen smartphone heeft, kan betalen via sms.

De app bevat een barcodescanner zodat de gebruiker ín een winkel via een vergelijkingssite naar betere of vergelijkbare producten kan zoeken. Daarnaast krijgt hij aanbiedingen van Debenhams, Comet, Sainsbury’s Direct en Tesco Direct in zijn telefoonscherm voorgeschoteld.

O2 toont zich een klant- c.q. e-commercegerichte onderneming. Het bedrijf bouwt namelijk ook met EveryThingEverywhere (het oude T-Mobile UK) en Vodafone aan een mobiel betaalsysteem, maar de Brusselse goedkeuring daarvoor laat te lang op zich wachten. O2 is er nu zeker van, dat het zijn noviteit aan alle Olympische bezoekers kan tonen.

Voor de afhandeling van de mobiele betalingen werkt het bedrijf samen met IDT Finance, een bedrijf met een bankvergunning en contracten met de grote creditcardmaatschappijen. Telefoons die over een NFC-chip beschikken kunnen zodoende ook worden gebruikt in fysieke winkels als vervanging van de plastic kaart. Online betalingen worden afgehandel met sms als drager. De dagelijkse betaallimiet is vijfhonderd pond.

De telecomaanbieder begint ook met een nieuw loyaltyprogramma voor zijn klanten. Via een speciale mobiele site kunnen zij tickets voor concerten kopen, 48 uur dan de rest van het Engelse publiek. De mobiele site van O2 Priority wordt gebouwd door Momac uit Rotterdam.

Deel dit bericht

1 Reacties

Gijs

Wallet systemen, ik denk dat die het goed zouden kunnen doen bij een jongere doelgroep en ouders. Met name omdat de ouders het als groot voordeel zien dat er een maximaal te besteden bedrag op de accounts gezet kan worden.

Maar voor volwassen gebruikers werkt het vaak anders. Net als bij de OV-Chipkaart zie je dat het opladen van de kaart een probleem blijft. Automatisch opladen is vaak ook onwenselijk, omdat je dan iedere keer bij moet houden wat er van de rekening afgeschreven wordt.

Met name de functie in deze wallet om barcodes te scannen en vergelijkingssites op te vragen is interessant. Uit onderzoek blijkt ook dat dit door eindgebruikers als groot voordeel gezien wordt voor mobiele betaalmethodes.

De aanbiedingen functie lijkt mij enigszins ook wel irritant, als je elke keer dingen op je telefoonscherm te zien krijgt, terwijl je bijvoorbeeld net 112 wil bellen.

Bij dit artikel op emerce veel fouten. Lees deze zinnen bijvoorbeeld nog eens: “Telefoons dit over een NFC-chip beschikken kunnen zodoende ook worden gebruikt in fysieke winkels als vervanging van de plastic kaart. Online betalingen worden afgehandel met sms als drager. “

Groetjes,

Gijs

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond