Jawel, alweer een nieuwe Samsung Galaxy

De directeur van Samsung Nederland wilde er woensdag op de Nederlandse persdag nog niet op vooruitlopen, maar beloofde alvast een groot spektakel rond het nieuwe Android-vlaggenschip: de Galaxy S 4. Die werd afgelopen nacht in Radio City Music Hall in New York gelanceerd.
De specificaties waren al grotendeels uitgelekt, net als alle nieuwigheden. Een smartphone met een 5-inch HD Super AMOLED (1920 x 1080) scherm van (onverwoestbaar) Gorilla Glass, 1.9 GHz quadcore processor, 2 GB aan RAM geheugen en Android Jelly Bean 4.2.2. Oftewel: weer beter, weer sneller en weer scherper.
Met als belangrijkste innovatie een technologie die scrollen met de ogen mogelijk maakt. Of een filmpje pauzeert als je de andere kant opkijkt. De S4 is ook gemakkelijker te besturen zonder S-Pen, zoals die bij de Galaxy Note wordt geleverd. Er is spraaktechnologie voor auto’s, en er kunnen foto’s van twee kanten tegelijk mét geluid worden gemaakt, zodat de fotograaf er ook altijd op staat. ‘De nieuwe levenspartner’, zegt Samsung er zelf van. Verkrijgbaar in april in 55 landen, waaronder vanzelfsprekend de Benelux.
Samsung lijkt enorme haast te willen met nieuwe innovaties, zodanig dat toekomstige modellen alleen maar kunnen tegenvallen omdat alles al is verzonnen. Zijn die nieuwe snufjes ook echt relevant? Oogscrollen zal nou niet meteen hoog op de verlanglijst van gebruikers staan. Bovendien is het de vraag of consumenten het hoge tempo van vernieuwing willen bijbenen. De vorige Galaxy verscheen iets langer dan een half jaar geleden.
Apple lijkt bewust te kiezen voor een rustiger koers. Niet meer dan een model per jaar, net als bij de iPad, en kleine stappen voorwaarts. De volgende iPhone wordt naar verluidt niet eerder dan na de zomer verwacht en is mogelijk slechts een iets snellere versie van het huidige model, afgaand op de naam die in de wandelgangen wordt genoemd: 5S. De loyale aanhang lijken de nieuwere modellen toch wel te willen.
Toch is de oorlog tussen beide giganten nog steeds in volle gang. Samsung pompt enorm veel geld in advertenties voor haar mobiele telefoon: 401 miljoen dollar tegenover 333 miljoen van Apple. Dat is wel eens anders geweest.
Marketingdirecteur Phil Schiller haalde deze week alvast uit naar de nieuwe Samsung telefoon met de opmerking dat een grote meerderheid van de Android-gebruikers zit opgescheept met oudere versies en iOS beter is. Hij had beter kunnen zeggen dat Apple ten minste nog altijd zelf zijn eigen software maakt en dat daarin mogelijk het echte onderscheid zit.
Maar Apple heeft het sentiment niet mee. De perceptie is dat Apple zijn innovatieve voorsprong aan het verliezen is op het gebied van smartphones. Maar is dat erg? Waarschijnlijker is dat consumenten in de nabije toekomst langer vast zullen houden aan modellen van vorig jaar omdat al die toeters en bellen er steeds minder toe doen. Het is moeilijk voorstelbaar na het afgelopen bombardement van nieuwe modellen van HTC, Samsung, BlackBerry en Nokia, maar ook de smartphonemarkt raakt ooit verzadigd.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
KoalaBear
De voorsprong hebben ze een jaar geleden al verloren, of daarvoor al ergens.
De S4 sla ik over wegens 2-jarig lopend abonnement. Mogelijk de S5, maar waarschijnlijk toch een van de Nexus serie.
Ruben Rademaker
Ik ben benieuwd !
Jeroen Bos
Excellente hardware, maar jammer van al die bloatware die Samsung bovenop Android zet. Als het toestel goed werkt, zet ik er een nieuwe ROM op als die dan beschikbaar is voor het toestel. Dan combineer je de superioriteit van de hardware met de eenvoud en de snelheid van een lichte Android ROM.