Deel dit artikel
-

Omroepen werken samen aan webtv

NPO, RTL en SBS gaan gezamenlijk HbbTV in Nederland introduceren. Met deze technische standaard, een volgende generatie webtv, kan extra beeldinformatie worden opgeroepen.

Gisteren werd in Hilversum de oprichting van het HbbTV Forum Nederland aangekondigd, een industrieplatform waarin de relevante partijen uit de keten bij elkaar komen om afspraken te maken over de techniek en marketing van HbbTV.

Net als bij Teletekst wordt er bij HbbTV een signaal met het beeld meegezonden. Dit signaal vertelt het televisietoestel waar het via de internetaansluiting extra informatie kan ophalen. De kijker hoeft alleen maar tijdens een programma op de HbbTV-knop op de afstandsbediening te drukken, en komt dan direct op de relevante informatiepagina terecht.

De standaard biedt meer mogelijkheden dan alleen extra informatie over de programma’s. Ook zijn eerder uitgezonden programma’s terug te kijken en films te huren (zie demo in filmpje).

HbbTV is al beschikbaar in drie Europese landen, Duitsland, Frankrijk en Spanje. In Nederland heeft de Veendamse kabelaar SKV de standaard reeds omarmd, maar verder is het nog nergens verkrijgbaar omdat nog maar weinig toestellen geschikt zijn. Vandaar dat ook fabrikanten als LG, Philips, Samsung, Sharp en Sony zich bij het Forum hebben aangemeld.

SBS wil haar HbbTV-diensten al in de eerste helft van 2012 lanceren. Ook RTL en NPO zijn van plan HbbTV diensten uit te rollen. Kabelaar Caiway wil ook instappen, vertelde directeur Aart Verbree gisteren op het Cross Media Café Connected TV en Consumentenzaken in Hilversum. “Als wij de technologie in de decoder stoppen, zouden ook oudere toestellen voor HbbTV gebruikt kunnen worden.”

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Albert Treur

HBB tv is als ontwikkeling al ingehaald door second screen functionaliteit op tablets en smartphones. Via TV toestellen informatie opvragen is voor één paar ogen nog wel aantrekkelijk maar second screen geeft elke gebruiker individuele additioneel opgevraagde content. Ik zou er niet al te veel in investeren….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond