Deel dit artikel
-

Omzet AOL Time Warner stijgt, netto verlies loopt terug

Terwijl veel bedrijven komen met winstwaarschuwingen en aankondigingen van ontslagen laat AOL Time Warner een positief geluid horen. In vergelijking met vorig jaar steeg de omzet met twintig procent. Hoewel het nettoverlies (1,4 miljard dollar) stijgt ten opzichte van het vorige kwartaal is het verminderd in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar.

AOL en Time Warner maakten vorig jaar januari bekend dat er een fusie zou komen. De resultaten voor het huidige eerste kwartaal gaan uit van een situatie als zou de fusie op 1 januari 2000 een feit zijn geweest. Op deze manier zijn de resultaten uit het huidige eerste kwartaal (pro forma) te vergelijken met die van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Het nettoverlies van 1,4 miljard dollar komt neer op 31 dollarcent per aandeel en bestaat voor 620 miljoen dollar uit afschrijvingen op investeringen. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg het nettoverlies 1,5 miljard dollar, oftewel 34 dollarcent per aandeel. Ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar is het netto verlies juist toegenomen. Toen bedroeg het 1,09 miljard dollar (bij een omzet van 10,2 miljard dollar).

In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde AOL Time Warner een omzet van 9,1 miljard dollar. Dat is een stijging van negen procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Kijkend naar de inkomsten voor belasting, rente en afschrijvingen (Ebitda) blijkt AOL Time Warner een bruto winst behaald te hebben van 2,1 miljard dollar, tegenover 1,7 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar. Dat is een stijging van 20 procent. AOL zag de bruto winst zelfs met 35 procent stijgen tot 684 miljoen dollar (voor belasting, rente en afschrijvingen).

Opbrengsten uit advertenties en commerce stegen in het eerste kwartaal van dit jaar met 37 procent bij AOL en met zeventien procent bij Time Warner Cable. Minder florissant draait de afdeling Filmed Entertainment, waar de bruto winst (voor belasting, rente en afschrijvingen) daalde met 39 procent tot 113 miljoen dollar. De muziekafdeling behaalde zes procent minder omzet.

Het aantal abonnementen bij Time Warner Cable is sterk gestegen. Ten opzichte van vorig jaar is er een groei van 213 procent tot een aantal van 3,3 miljoen. Ook AOL zag het abonneebestand groeien met twee miljoen nieuwe klanten tot een totaal van 28 miljoen abonnees.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond