Deel dit artikel
-

Omzet Asos verdubbeld in drie jaar

De luxe online kledingwinkel Asos heeft de omzet afgelopen drie jaar zien verdubbelen tot 3,1 miljard euro. Ten opzichte van vorig jaar is dat een plus van dertien procent.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die Asos gisteren publiceerde (PDF).

De grootste groei werd op de thuismarkt gerealiseerd. In het VK stegen de verkopen met vijftien procent tot 1,1 miljard euro. Het Europese vasteland is goed voor tweederde van de verkopen. In dit gebied steeg de omzet met elf procent.

De winst voor belasting daalde met 68 procent tot 38 miljoen euro. Dat komt met name door de investeringen in IT, techniek en de organisatie. Daarmee is de basis voor buitenlandse groei gelegd.

CEO Nick Beighton verwoordt een van zijn prioriteiten voor 2020 met ‘het verstevigen van de organisationele vaardigheid om in de toekomst effectief te leveren’. Een andere is: klantacquisitie en -retentie optimaliseren. Het lijkt erop dat hij hiermee hint op de gevolgen van de aanstaande brexit. Over die aanstormende handelsbarrière rept hij echter met vrijwel geen woord. Uitzondering: “We houden het consumentenvertrouwen in de gaten, in het bijzonder in het kader van de brexit” en “technische voorbereidingen liggen op schema” (PDF).

Nederland noemt hij qua resultaten een outperformer. Dat is het gevolg van de introductie van een vernederlandste versie van de shop.

Foto: Matthew Kenwrick (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond