Deel dit artikel
-

Omzet Euroclix naar 10 miljoen euro

Het internetspaarprogramma Euroclix zette in 2009 voor een kleine 300 miljoen euro om voor zijn klanten. Het bedrijf ziet de eigen omzet uit binnen- en buitenland naar 10 miljoen euro stijgen.

Euroclix is ondertussen al een van de oudgedienden op het web. Rond de eeuwwisseling ging het van start met een online spaarprogramma en zag zijn klantenbestand van jaar op jaar groeien. “Je spaart punten door reclamemail te ontvangen, anderen lid te maken en door via onze site online aankopen te doen”, aldus oprichter Bart Pluis.

Woorden die tot voor enkele jaren geleden als besmet klonken, zijn nu algemeen geaccepteerd. Affiliatemarketing was niet transparant, punten sparen leek onbetrouwbaar en sites met kortingscodes leek meer iets voor Amerikanen dan voor Nederlanders. De cijfers bewijzen echter het tegendeel. Deze reclamevehikels hebben al wortel geschoten.

In een vraaggesprek met Emerce legt Pluis uit dat zijn bedrijf qua klantaantallen inmiddels groter in het buitenland is dan in Nederland. Euroclix is ook actief in Duitsland, Frankrijk, België en sinds januari 2010 ook Engeland. “In Duitsland begonnen we als eerste over de grens in 2007. Dat was in 2009 voor het eerst winstgevend”.

De internationale uitrol ging overwegend via affiliatenetwerken als Zanox en Tradedoubler, met wie het bedrijf toch al nauwe banden heeft. Zij leveren veel klanten, adverteerders, aan. Onder hen: KLM, WNF, BOL, Vodafone en de Nationale Postcodeloterij.

Nederlandse adverteerders gaven vorig jaar voor 815 miljoen euro uit bij zoekmachines, aan display advertising en bij online gidsen. Pluis: “We hebben een marge van gemiddeld 3 procent en haalden vorig jaar een omzet van tegen de 10 miljoen euro. Onze klanten geven dus voor zo’n 300 miljoen euro uit, onder andere bij affiliatenetwerken en e-mailmarketeers”. Een deel van dat bruto bedrijf overlapt met de IAB-cijfers, een ander niet nader te specifieren bedrag valt buiten de scope van het IAB-onderzoek.

In totaal heeft Euroclix lijntjes naar 675.000 internettende consumenten, waarvan 325.000 in Nederland. “Wie een half jaar niets doet met onze berichten wordt automatisch uitgeschreven”.

Leden van de site krijgen punten om te klikken op uitingen en in winkels van betalende partners van Euroclix. “We werken met een kleine 2.000 webwinkels, maar hebben ook een eigen credit card waarmee je korting op aankopen krijgt”.

Gebruikers kunnen hun punten opstapelen en, als het ware, meer rente krijgen en daar later iets mee kopen of ze kunnen de punten letterlijk omwisselen in echt geld. Volgens de website werd zo’n 7,5 miljoen euro uitgekeerd. Pluis: “En we moeten 50 procent van alle gespaarde tegoeden liquide aanhouden op de bank, voor het geval dat grote groepen klanten in een keer hun geld komen ophalen”.

“We hebben nog een tweede tak van sport, Panelclix. Dat is een ISO-gecertificeerde activiteit waarmee we panels leveren aan bijna alle marktonderzoeksbureaus. Dat staat los van de online spaaractiviteiten”.

Het Nederlandse bedrijf is een van de weinige grotere spelers op de Europese markt. Euroclix kampt op deelmarkten met het beursgenoteerde Maximiles, MoneyMiljonair en Denero.

Foto: tscherno (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

gerard

Mooi bedrijf en resultaat! Maar waarom staat er een glanzend varken naast dit bericht?

Jajaj

Dat spaarvarken zal vast iets te maken hebben met punten sparen, geld uit laten keren of zelfs het positieve bedrijfsresultaat.

Erwin Boogert - Emerce

Inderdaad, een spaarvarken leek me een aardige metafoor voor een online 'spaarpot'.

Eylard Wurpel - wingmate

Een heel mooi resultaat. Well done Bart (& team)!

Mchiel

En dan te bedenken dat de here Pluis dit success deels heeft te danken aan zogenaamd 'foul play' dat hij samen met Sander van der Blonk heeft gespeeld toen iemand bij zijn toenmalige bedrijf Motioncontainer kwam met het idee, business plan, financi?le prognoses en financiering. Zonder dat persoon zou hij nog steeds in de marge hebben geopereerden zou euroclix nu euronix zijn Tot ongenoegen van de heer Pluis heeft de aanbrenger zich hier niet door van de wijs laten brengen en kunnen revancheren.

Stefan

Goed bedrijf met een unieke formule!

Jannie

Wat er hier vermeld word is van 2010 nu is de verdienste 3x gehalveerd schiet nu heel weinig op .kan vandaag niet eens op de website komen krijg elke keer te lezen we zijn met onderhoud bezig dat is al vanaf zaterdagnacht 12uur en het is nu 16.00 uur moet zeggen dat is geen mooie reclame om iemand aan te melden

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond